گوناگون

سوئد رسماً سی و دومین عضو ناتو شد؛

سوئد با پیوستن به «ناتو» رسماً برای روسیه خط و نشان کشید

سوئد با پیوستن به «ناتو» رسماً برای روسیه خط و نشان کشید

سوئد و فنلاند در پی حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ درخواست عضویت خود را در ناتو در مه همان سال ارائه کردند. فنلاند در آوریل ۲۰۲۳ به عنوان سی و یکمین عضو ناتو، به این ائتلاف پیوست.

به گزارش پارسینه، پس از دو قرن بی‌طرفی و سپس عدم تعهد نظامی و دو سال مذاکره، روز گذشته (پنجشنبه) سوئد رسماً سی و دومین عضو ناتو شد.همزمان با سفر اولف کریسترسون، نخست وزیر سوئد به واشنگتن، وزیر خارجه آمریکا، آنتونی بلینکن به طور رسمی اسناد الحاق را امضا کرد.

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: «در هفتم مارس شرایط برای ورود پادشاهی سوئد به نیروی پیمان آتلانتیک شمالی تامین شد.بنابراین پروتکل عضویت سوئد در تاریخ ۷ مارس ۲۰۲۴ اجرا شد.»

در بیانیه کاخ سفید آمده است: وجود سوئد به عنوان متحد ناتو، امریکا و متحدان ما را حتی امن تر خواهد کرد.نخست وزیر سوئد گفت: ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو به او اطلاع داده است که پس از پذیرفتن پروتکل الحاق این کشور از سوی همه کشورهای عضو، به طور رسمی از سوئد برای پیوستن دعوت شده است.
 

سوئد در ماه مه ۲۰۲۲ با اشاره به جنگ روسیه و اوکراین درخواست پیوستن به ناتو را ارائه کرد، اما به دلیل اختلافات مداوم با دو کشور ترکیه و مجارستان، با مخالفت آنها مواجه شد. برای پذیرش عضو جدید در ناتو، همه اعضا باید آن را تایید کنند.
 

سوئد تنها کشوری است اعضای ناتو سال‌ها قبل تمایل داشتند تا این کشور به آنها ملحق شود. اما تنها شوک حمله روسیه به اوکراین توانست تصمیم سیاستمداران سوئدی را تغییر دهد. سوئد برتری نظامی منحصربه‌فردی نسبت به سایر کشورهای اروپایی دارد و موقعیت ژئوپلیتیک آن بیشتر از فنلاند، هراس روسیه را به دنبال داشته است.

ترکیه عضویت سوئد در ناتو را تایید کرد

حدود دو ماه پیش پارلمان ترکیه پس از ماه‌ها کشمکش، رأی به عضویت سوئد در «پیمان آتلانتیک شمالی» داد و «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور این کشور حکم الحاق این کشور شمال اروپا به ناتو را امضا کرد.

اردوغان با امضای این مصوبه رسما به پروسه تایید عضویت سوئد توسط ترکیه پایان داد و استکهلم را یک قدم دیگر به عضویت در ناتو نزدیک کرد.

روسیه: ورود سوئد به ناتو تاثیراتی منفی خواهد داشت

 ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه ضمن مخالفت با ورود سوئد به ناتو گفت: «عضویت سوئد در ناتو تاثیری شدیدا منفی بر سطح ثبات در اروپا و منطقه بالتیک خواهد گذاشت. این که سوئد تصمیم گرفته سیاست طولانی مدت عدم تعهد نظامی خود را کنار گذاشته و به یک بلوک علنا متخاصم با روسیه بپیوندد بعید است که باعث تقویت احساس امنیت در میان مردم عادی سوئد شود.»

موافقت مجارستان باعضویت سوئد در ناتو

حدود دو هفته پیش سران مجارستان و سوئد با یکدیگر دیدار کردند و پس از آن رسانه‌ها از هموار شدن مسیر حضور این کشور شمال اروپا در ناتو خبر دادند.

در نهایت  پارلمان مجارستان عضویت سوئد در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی را تصویب کرد و سوئد رسما عوض ناتو شد.

احتمال تبدیل شدن سوئد به مرکز لجستیک ناتو؟

روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز به نقل از منابعی آگاه گزارش داد، سوئد ممکن است در صورت درگیری نظامی ناتو با روسیه به مرکز لجستیک ائتلاف تبدیل شود.

سوئد مرز مستقیمی با روسیه ندارد و احتمالاً این کشور نسبت به کشورهای خط مقدم، نقش متفاوتی را برای سازمان‌دهندگان نظامی ناتو ایفا خواهد کرد.

کدام کشور‌ها عضو ناتو هستند؟

علاوه بر آمریکا و کانادا، ۱۰ کشور دیگر در سال ۱۹۴۹ به عضویت ناتو درآمدند، از جمله بلژیک، دانمارک، فرانسه، ایسلند، ایتالیا، لوکزامبورگ، هلند، نروژ، پرتغال و انگلیس.

از آن زمان، ۱۸ کشور اروپایی دیگر به ناتو پیوستند: آلبانی، بلغارستان، کرواسی، جمهوری چک، استونی، آلمان، یونان، مجارستان، لتونی، لیتوانی، مونته نگرو، مقدونیه شمالی، لهستان، ترکیه، رومانی، اسلواکی، اسلوونی و اسپانیا.

سایر کشور‌های اروپایی، از جمله سوئد و فنلاند، طی سال‌ها از پیوستن به ناتو اجتناب کردند که این کشورها هم در نهایت پس از کش و قوس های فراوان به عضویت این سازمان درآمدند.

روسیه: سوئد با عضویت در ناتو برای روسیه تهدید به شمار می رود

 یک عضو ارشد شورای فدراسیون روسیه گفته است که سوئد پس از پیوستن به ناتو، در روسیه به عنوان یک تهدید تلقی خواهد شد.

«کنستانتین کوساچف»، نایب رئیس شورای فدراسیون روسیه به اسپوتنیک گفت، پس از پیوستن سوئد به ناتو، این کشور در روسیه به عنوان یک تهدید تلقی خواهد شد؛ این خطری برای استکهلم است.

ارسال نظر

  • علی

    تیترتون با متن مقاله نمیخونه، جوری تیتر زدین انگار سوئد خط و نشون کشیده در حالی که این روسیه هست که خط و نشون کشیده.... متاسفانه تابلو طرفدار روسیه شدین....

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار