گوناگون

فواید عجیب رابطه جنسی که به آن توجه نمیشود

فواید عجیب رابطه جنسی که به آن توجه نمیشود

رابطه جنسی به عنوان یک تجربه انسانی چند بعدی و پیچیده، در آن بین دو شریک عاطفی ارتباط نزدیک و متقابل شکل می‌گیرد.

رابطه جنسی نه تنها به تولید مثل و بقا کمک می‌کند، بلکه فواید بسیاری دارد که موجب افزایش کیفیت زندگی افراد می‌شود. از جمله فواید رابطه جنسی می‌توان به تولید مثل، بهبود سلامت روان و جسمانی و افزایش کیفیت زندگی اشاره کرد. افرادی که با شریک زندگی خود رابطه جنسی برقرار می‌کنند، شانس بیشتری برای خودشناسی، کاهش استرس، افزایش اعتمادبه‌نفس و تقویت قوای جسمی دارند.

در گذشته، رابطه جنسی به‌عنوان وسیله‌ای برای تولید مثل شناخته می‌شد، اما امروزه دانشمندان به جنبه‌های دیگر فواید رابطه جنسی دست یافته‌اند. در ادامه این مقاله، مزایای رابطه جنسی برای سلامت روان و جسم را بررسی می‌کنیم و تاثیرات مثبت آن بر زندگی افراد را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

مزایای رابطه جنسی

بسیاری از افراد روابط جنسی را به خاطر لذت آن انجام می‌دهند، اما در عین حال، روابط جنسی دارای فواید بسیاری برای سلامت جسمی، روانی و عاطفی هستند. هنگامی که روابط جنسی برقرار می‌شود، بدن کالری می‌سوزاند، سلامت قلب افزایش می‌یابد و درد و استرس کاهش می‌یابد.

بین زوجین برقراری روابط جنسی باعث آزادسازی هورمون‌های مختلف در بدن می‌شود که استرس ناشی از فشار زندگی را قابل تحمل‌تر می‌کند و کیفیت خواب را بهبود می‌بخشد. به عبارت دیگر، یکی از مهم‌ترین فواید روابط جنسی سالم، ایجاد احساس رضایت در افراد است. بر اساس تحقیقات روانشناسان و محققان، داشتن یک یا ۲ بار روابط جنسی در هفته می‌تواند مزایای شگفت‌انگیزی روانی و فیزیکی برای افراد به ارمغان آورد.

یکی از نکات مهم درباره فواید روابط جنسی، ایجاد روابط صمیمانه و نزدیک بین زوجین است. مهم است بدانید که فواید روابط جنسی از لحاظ روانی و فیزیکی بسیار گسترده است. اگر شما آموزش‌های لازم برای برقراری یک رابطه جنسی سالم با همسر خود را دیده باشید، می‌توانید از فواید آن بهره‌مند شوید. و اگر نیاز به آموزش دارید، می‌توانید به آسانی و بدون خجالت از خدمات مشاوره متنی، صوتی یا تصویری با دکتر یا روانشناس آنلاین بهره‌مند شوید.

مزایای رابطه جنسی برای سلامت روان چیست؟

مهم‌ترین مزایای رابطه جنسی برای سلامت روان شامل موارد زیر می‌شوند:

کاهش استرس

کورتیزول، هورمون استرس در بدن است که با قرار گرفتن در موقعیت استرس‌زا افزایش می‌یابد. تحقیقات نشان می‌دهد کسانی که با شریک زندگی خود صمیمی هستند و با او رابطه جنسی دارند، سطح کورتیزول خود را به محدوده طبیعی بازمی‌گردانند. در طول رابطه‌جنسی بدن اکسی‌توسین و اندورفین آزاد می‌کند که به کاهش سطح کورتیزول در بلندمدت کمک می‌کند. به‌همین دلیل هنگام رابطه جنسی احساس آرامش فراوانی به شما دست می‌دهد.

افزایش اعتمادبه‌نفس

یکی از مهم‌ترین فواید رابطه جنسی، افزایش روحیه و اعتمادبه‌نفس افراد است. در این حین بدن هورمون اندورفین ترشح می‌کند که باعث افزایش احساس لذت، انگیزه و انرژی در شما می‌شود. از طرفی این هورمون تاثیر به‌سزایی در افزایش اعتمادبه‌نفس دارد. نتایج یک تحقیق در سال ۲۰۱۹ نشان می‌دهد که سالمندان فعال از نظر جنسی، روحیه و اعتمادبه‌نفس بالاتری دارند و در نتیجه از زندگی خود لذت بیشتری می‌بردند.

ایجاد روابط صمیمانه با همسر

هورمون اکسی‌توسین که به هورمون عشق معروف است، می‌تواند با رضایت جنسی و روابط صمیمانه بین همسران، به میزان بیشتری در بدن ترشح شود. این هورمون می‌تواند همدلی و کشش به سمت شریک زندگی را بیشتر کند. شما با برقراری رابطه‌جنسی می‌توانید سطح ترشح آن را بالا ببرید و از ایجاد روابط صمیمانه با همسر، ارتباط فیزیکی و عاطفی با کیفیت بالاتر لذت ببرید.

تقویت مغز

یکی‌ دیگر از مزایا و فواید رابطه جنسی، افزایش نورون‌ها در هیپوکامپوس است که خاطرات ما در آن ذخیره می‌شود. رابطه جنسی با شریک زندگی می‌تواند به تقویت حافظه و قدرت مغز برای تحلیل کمک بزرگی کند.

افزایش میل جنسی

اکثر افرادی که دچار کاهش میل جنسی هستند از سلامت جسمی کاملی برخوردارند و این عارضه ناشی از مشکلات سلامت روان در آن‌هاست. داشتن رابطه جنسی سالم با شریک زندگی در کنار اقدامات درمانی دیگر می‌تواند باعث افزایش میل جنسی در این افراد شود. 

برقراری رابطه مداوم جنسی موجب شور جنسی شده و تداوم این ارتباط را بین زوجین تقویت می‌کند. درواقع باید گفت این نوع ارتباط باعث برقراری ارتباط محکمی بین شما و همسرتان از لحاظ روانی و فیزیکی می‌شود.

رابطه جنسی نه تنها حس خوبی ایجاد می‌کند بلکه می‌تواند موجب بهبود عملکرد مغز و سلامت روان شود.

مزایای رابطه جنسی برای سلامت جسمانی

1. سلامت قلب:

   رابطه جنسی به ویژه در زنان می‌تواند به سلامت قلب و عروق کمک کند. تحقیقات نشان داده است که زنانی که فعالیت جنسی منظمی دارند، کمتر در معرض خطر ابتلا به حوادث قلبی هستند. البته این مسئله ممکن است برای مردان به شکل دیگری تاثیر داشته باشد.

2. کاهش فشار خون:

   رابطه جنسی منظم می‌تواند با پمپاژ صحیح خون در بدن، به کاهش فشار خون کمک کند و همچنین با نگه داشتن سطح استرس بدن در حد مطلوب، فشار خون را کاهش دهد. زنان مسنی که از زندگی جنسی خود راضی هستند، کمتر در معرض فشار خون بالا قرار دارند.

3. تقویت سیستم ایمنی بدن:

   تحقیقات نشان داده‌اند که زنانی که فعالیت جنسی منظم دارند، در بزاق خود دارای آنتی‌بادی ایمونوگلوبولین A بیشتری هستند. این آنتی‌بادی می‌تواند به پیشگیری از بیماری‌های تنفسی مانند پنومونی و برونشیت کمک کند.

4. کاهش خطر بیماری‌های پروستات:

   تحقیقات نشان داده‌اند که انزال منظم از طریق نزدیکی واژینال می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های پروستات را کاهش دهد. این موضوع نیاز به تحقیقات بیشتر دارد.

5. بهبود خواب:

   رابطه جنسی می‌تواند ترشح هورمون‌هایی مانند اکسی‌توسین، دوپامین و اندورفین در بدن را افزایش دهد که باعث ایجاد خواب بهتر و احساس رضایت و آرامش می‌شود. این تجربه پس از رسیدن به ارگاسم و به خاطر گردش هورمون پرولاکتین در بدن رخ می‌دهد.

آیا رابطه جنسی می‌تواند بر کیفیت اسپرم مردان تأثیر بگذارد؟

بله، همان‌طور که پیش‌تر بیان شد، یکی از مهم‌ترین مزایای رابطه جنسی برای مردان کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات است. مطالعات نشان داده است که مردانی که در طول هفته بین چهار تا هفت بار انزال داشته‌اند، ۳۶ درصد کمتر از دیگران در معرض مشکلات پروستات (قبل از ۷۰ سالگی) قرار می‌گیرند.

همچنین، این آمار در خصوص مرگ و میر مردان نیز صدق می‌کند. مردانی که به‌طور مکرر (۲ بار یا بیشتر در هفته) ارگاسم داشته‌اند، ۵۰ درصد کمتر از افرادی که از لحاظ جنسی فعال نیستند، در معرض خطر مرگ و میر قرار می‌گیرند. با وجود برخی نتایج تحقیقات کمی متضاد، بیشتر مطالعات نشان داده‌اند که افزایش کیفیت و سلامت اسپرم یکی از فواید رابطه جنسی است.

زنان نیز از فواید متفاوتی از رابطه جنسی برخوردارند. فعالیت جنسی می‌تواند به بهبود باروری، کنترل بهتر مثانه، کاهش بی‌اختیاری ادرار، تقویت عضلات لگن، کاهش خشکی واژن، تسکین دردهای قاعدگی و دوره PMS، و محافظت در برابر بیماری‌هایی مانند اندومتریوز یا رشد بافت خارج از رحم منجر شود. از مزایای رابطه جنسی برای زنان می‌توان به تاثیرات شگفت‌انگیز بر سلامت جسمانی آن‌ها اشاره کرد.

مطالعات نشان داده است که زنانی که پس از یائسگی همچنان به فعالیت جنسی خود ادامه می‌دهند، کمتر دچار نازک شدن دیواره واژن خواهند شد. این عارضه می‌تواند منجر به رابطه جنسی دردناک و مشکلات ادراری در زنان شود.

اهمیت رابطه جنسی در بهبود کیفیت زندگی

به دست‌آوردن ارگاسم از جنسیت می‌تواند پیوند عاطفی و ارتباطات صمیمی‌تری با همسرمان برقرار کند. علاوه بر این، این نوع ارتباطات می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی کمک کرده و عزت نفس را افزایش دهد، همچنین در بهبود بسیاری از جوانب حیاتی زندگی تأثیرگذار است.

 

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار