گوناگون

این شکل مدفوع نشان دهنده ابتلا به سرطان روده است!

این شکل مدفوع نشان دهنده ابتلا به سرطان روده است!

اگر به مدت یک هفته مدفوع‌تان روبان شکل بود حتما نزد پزشک روید، چراکه ممکن است سرطان روده داشته باشید.

پارسینه: به گفته محققان شماره دو سالم شبیه سوسیس است و یا نازک بوده و ترک‌هایی روی سطح آن دارد.

اما گاهش اوقات مشکلات گوارشی مزمن مانند سندرم روده تحریک پذیر IBS یا دیورتیکولیت می‌تواند شکل و شمایل آن را بهم بزند و در بدترین حالت تومور سرطانی در روده بزرگ می‌تواند عامل آن باشد. البته اگر روی دستمال توالت یا کاسه خون دیدید، یعنی باید فورا به پزشک مراجعه کنید.

در این حالت هموروئید، بیماری کرون و یا سرطان می‌تواند دلیل آن باشد.

از سوی دیگر اگر در هفته کمتر از ۳ بار اجابت مزاج داشته باشید و یا در دفع شماره دو مشکل داشته باشید می‌تواند نشانه یبوست هم باشد. یبوست اغلب ناشی از عوامل سبک زندگی مانند عدم دریافت فیبر کافی، ننوشیدن مقدار کافی آب و عدم انجام ورزش منظم است.

با این حال، هشدار داده شده که مدفوع باریک نیز می‌تواند نشان دهنده IBS باشد، یک اختلال مزمن که منجر به درد شکمی، نفخ، اسهال و یبوست می‌شود.

اینها همچنین می‌تواند نشان دهنده بیماری دیورتیکول باشد، یعنی زمانی که کیسه‌ها در دیواره‌های روده ایجاد می‌شوند و ملتهب شده و باعث باریک شدن روده ها می‌شوند.

سایر علائم بیماری دیورتیکولار عبارتند از درد در سمت چپ پایین شکم، تغییر در عادات روده، علائمی که پس از خوردن غذا بدتر می شوند و پس از اجابت مزاج بهبود می یابند، و دردی که با فشار بر معده بدتر می‌شود. علاوه بر این، مدفوع نازک می‌تواند نشانه انسدادهایی مانند تومورها باشد.

در بیشتر موارد، مدفوع باریک که به ندرت رخ می‌دهد، دلیلی برای نگرانی نیست. اما اگر بیش از یک هفته مدفوع روبان مانند را تجربه کردید، به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید.

یک نوع مدفوع نگران کننده خون روی دستمال توالت، روی مدفوع یا داخل کاسه توالت است. هر مقدار خونریزی مقعدی طبیعی نیست، و شما باید بفهمید که چرا خون در توالت می‌بینید.

این موسسه خیریه هشدار می‌دهد وجود خون در مدفوع نشانه شایع سرطان روده بزرگ است که در سراسر جهان به ویژه در بزرگسالان زیر ۵۰ سال در حال افزایش است.

انتظار می رود تا سال ۲۰۳۰ این میزان در جوانان دو برابر شود و همچنین انتظار می‌رود سرطان روده بزرگ تا پایان دهه به علت اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان در افراد زیر ۵۰ سال تبدیل شود.

منبع: اطلاعات

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار