گوناگون

خانم‌ها هم كچل مي‌شوند

پارسینه: فكر كنيد يك روز صبح كه از خواب بيدار مي‌شويد بالش‌تان پر از مو باشد، چه حالي مي‌شويد؟ چه كار مي‌كنيد؟ مسلما ديدن چنين صحنه‌اي براي هيچ‌كس و در هيچ سني خوشايند نيست، اما مساله اينجاست كه موهاي ما به اين حالت و يكشبه نمي‌ريزد و گاهي ممكن است طي مدت زماني به نسبت طولاني موهاي‌مان را از دست بدهيم كه اين شرايط هم ترسناك و نگران‌كننده است.

فكر كنيد يك روز صبح كه از خواب بيدار مي‌شويد بالش‌تان پر از مو باشد، چه حالي مي‌شويد؟ چه كار مي‌كنيد؟ مسلما ديدن چنين صحنه‌اي براي هيچ‌كس و در هيچ سني خوشايند نيست، اما مساله اينجاست كه موهاي ما به اين حالت و يكشبه نمي‌ريزد و گاهي ممكن است طي مدت زماني به نسبت طولاني موهاي‌مان را از دست بدهيم كه اين شرايط هم ترسناك و نگران‌كننده است.

البته با اين‌كه ريزش مو براي خانم‌ها و آقايان فرقي ندارد و همه از آن مي‌ترسند، اما معمولا خانم‌ها بيشتر نگران اين موضوع هستند و به پيشگيري از آن فكر مي‌كنند. گروهي هم مي‌گويند موي خانم‌ها اصلا نمي‌ريزد و اين آقايان هستند كه بايد به فكر باشند؛ غافل از اين‌كه مشكلات و بيماري‌هاي متعددي وجود دارد كه مي‌تواند خانم‌ها را هم درگير كند.

موي خانم‌ها بيشتر مي‌ريزد يا آقايان؟

متخصصان مي‌گويند ريزش مو ميان خانم‌ها و آقايان درجه‌هاي مختلفي دارد و تا حدي با هم متفاوت است، اما در بيشتر مواقع، موارد مشابهي از ريزش مو ميان آنها مشاهده مي‌شود و نمي‌توان تقسيم‌بندي خاص و مجزايي در اين مورد ارائه كرد.

اما طبيعي است خانم‌ها بيشتر از آقايان نگران اين موضوع باشند. در ضمن، خوب است بدانيد براساس نظر متخصصان، ريزش مو تا حدود صد عدد تار مو در روز طبيعي است، ولي زماني كه تعداد موهاي ريخته شده حتي اگر كمتر از اين مقدار باشد، تغيير مي‌كند و افزايش مي‌‌يابد (چه براي خانم‌ها و چه آقايان)، حتما بايد براي بررسي دلايل تغيير الگوي ريزش مو به پزشك مراجعه كنيد تا به موقع از كم شدن موها پيشگيري شود.

دلايل متفاوت براي ريزش موها

متخصصان پوست و مو اعتقاد دارند موها به دلايل متفاوتي مي‌ريزد و بر همين اساس تاكيد مي‌كنند حتما قبل از شروع هر نوع روش درماني، دليل اصلي ريزش مو را تشخيص دهيد.

دكتر اميرهوشنگ احساني، متخصص پوست و مو نيز در گفت‌وگو با جام‌جم در اين‌باره توضيح مي‌دهد: ريزش مو مي‌تواند به دلايل متفاوتي بروز كند؛ از مسائل ارثي و ژنتيكي و كمبودهاي تغذيه‌اي گرفته تا مشكلات و بيماري‌هاي داخلي.

به گفته اين متخصص پوست، كمبودهاي تغذيه‌اي شامل كم‌خوني‌، مشكلات و اختلالات تيروئيد و كمبود عناصري مانند بيوتين، روي، آهن، فوليك اسيد و پروتئين‌ مي‌شود كه بايد به آنها نيز توجه داشت. علاوه بر اين، بعضي از بيماري‌ها و مشكلات داخلي مانند گروهي از بيماري‌هاي روماتولوژي و بيماري‌هاي كبدي و كليوي نيز مي‌تواند سبب ريزش مو شود.

گاهي هم ريزش موها به صورت تكه‌اي نمايان مي‌شود كه به گفته اين عضو هيات علمي دانشگاه، فرد در چنين مواردي مانند ريزش موي سكه‌اي به صورت ناگهاني متوجه خالي شدن بخشي از موهايش مي‌شود.

وي مي‌افزايد: ريزش مو مي‌تواند ناشي از قارچ‌هاي سر هم باشد كه اين مورد بيشتر در بچه‌ها شايع است. در بعضي از بيماري‌ها نيز ريزش مو موجب تخريب دائم موها مي‌شود كه در اين شرايط متأسفانه ممكن است موها ديگر رشد نكند.

اول علت را پيدا كنيد

وقتي موها شروع به ريزش مي‌كند، معمولا نسخه‌هاي متفاوتي از طرف اطرافيان پيچيده مي‌شود؛ يكي مي‌گويد به سرت تخم‌مرغ بزن، شخصي ديگر از فوايد سير و پياز مي‌گويد و يكي هم در مورد انتخاب شامپوي مناسب توصيه مي‌كند، اما متخصصان پوست تاكيد مي‌كنند ابتدا بايد علت اصلي ريزش مو تشخيص داده شود و پس از آن بايد روش درماني مناسب را انتخاب كنيد.

دكتر احساني نيز ضمن تائيد اين مطلب مي‌گويد: در مورد افرادي كه دچار ريزش مو هستند، حتما ابتدا بايد شرح حال كاملي از بيمار گرفته شود تا بتوانيم علت را بدرستي تشخيص دهيم.

مثلا در مورد خانم‌ها بايد بدانيم بتازگي زايمان داشته‌اند يا نه؛ چراكه به گفته اين پزشك متخصص، پنج تا شش ماه پس از زايمان ممكن است مادر دچار ريزش مو شود كه در اغلب موارد هم اين مشكل برگشت‌پذير است، اما چنانچه ادامه پيدا كند، حتما بايد بررسي‌هاي لازم را انجام داد.

قطع ناگهاني قرص‌هاي ضدبارداري هم مي‌تواند موجب ريزش موي خانم‌ها شود. علاوه بر اين، بعضي از بيماري‌هاي خانم‌ها نيز عاملي است براي ريزش موها. مثلا وجود كيست‌هاي تخمدان با ترشح بيش از حد هورمون‌هاي مردانه، از يك طرف موجب پرمويي و رشد موهاي زائد در خانم‌ها شده و از طرف ديگر ريزش موهاي سر را دربرخواهد داشت.

آن‌طور كه اين عضو هيات علمي دانشگاه مي‌گويد، داروهايي كه خانم‌ها مصرف مي‌كنند نيز مهم است و بايد به آنها توجه داشت. مثلا مصرف بعضي از داروها مانند داروهاي قلبي مي‌تواند عاملي باشد براي ريزش مو. پس در شرح حالي كه از بيمار گرفته مي‌شود و همچنين هنگام معاينه بايد به اين موضوع هم دقت كرد بنابراين نبايد فراموش كنيم درمان ريزش مو براساس نوع و دليل آن كاملا متفاوت است.

اين متخصص پوست و مو نيز در اين‌باره هشدار مي‌دهد: درمان ريزش موهاي ارثي با درمان ريزش موهاي سكه‌اي متفاوت است يا در مورد ريزش مويي كه ناشي از كم‌خوني است بايد درمان خاص آن را انتخاب كنيم كه تمام اين موارد نشان مي‌دهد حتما ابتدا بايد نوع ريزش مو را بدرستي تشخيص داد.

آرايش موها براي زيبايي يا كم‌مويي؟

آرايش موها و تغيير ظاهر آنها، هميشه براي خانم‌ها جذاب و دوست‌داشتني است، اما اگر اين اقدامات موجب كم‌مويي و ريزش موها شود، چطور؟ آيا باز هم ارزشش را دارد كه براي زيبايي بيشتر، موهاي‌تان را از دست بدهيد؟

دكتر احساني در اين‌باره مي‌گويد: بستن سفت و محكم موها و فشار وارد‌كردن به آنها، شانه‌كردن وسواسي، بافته بودن دائم موها و اكستنشن از جمله عواملي است كه مي‌تواند موجب تشديد ريزش موها شود و به موهايي كه تحت فشار است، آسيب وارد كند.

البته بسياري از افراد تصور مي‌كنند رنگ‌كردن مو هم موجب افزايش ريزش موها مي‌شود، در حالي كه اين پزشك متخصص توضيح مي‌دهد: رنگ مو به‌تنهايي موجب ريزش مو نمي‌شود، مگر اين‌كه تعداد دفعات رنگ‌كردن موها بسيار زياد باشد. علاوه بر اين، استفاده بيش از حد و افراطي از ژل و كتيرا نيز مي‌تواند موجب آسيب‌ديدن موها شود. به طوري كه ابتدا تغييرات فيزيكي ايجاد شده و جنس موها خراب مي‌شود و پس از آن مي‌تواند منجر به ريزش موها هم بشود.

وي با اشاره به اين‌كه شامپوها نمي‌تواند ريزش مو را درمان كند، خاطرنشان مي‌كند: مدت زماني كه شامپو روي سر باقي مي‌ماند بسيار كوتاه است و در نتيجه اتفاق خاصي هم با استفاده از شامپو نخواهد افتاد.

منبع: برترین ها

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد