گوناگون

مشروعیت یک حکومت به اجرای قانون است

پارسینه: مهم‌ترین ظرفیت ما مردم هستند در حالی که در حال حاضر بسیاری از متخصصان ما خانه‌نشین شده‌اند، اگرچه لازم است از نیروهای جوان تحصیلکرده استفاده کرد اما تخصص مترادف با سالخوردگی نیست و لازم است از تخصص و توانایی‌ سالخورده‌ها استفاده شود، ما مقابل مردم مسئولیم و نباید نیروهای متخصص را محروم کنیم، لازم است از کسانی که نظام را قبول دارند و از قبل و اول انقلاب کار کرده‌اند استفاده شود.

ساعت 4 بعد از ظهر ديروز مجموعه فرهنگي سيد الشهداي تهران اولين همايش مركز همبستگي حقوقدانان را شاهد بود. در اين بين اسامي‌سخنرانان اين همايش سبب جلب توجه همگان شد.مير محمد صادقي و علي اكبر ولايتي از اين چهره‌ها بودند. غير از چهره‌هاي سياسي حاضر در اين جلسه كريم منصوري قاري بين المللي قرآن نيز براي افتتاح اين همايش و قرائت قرآن آمده بود. طبق معمول جلسات سياسي ساعت از وقت مقرر دور مي‌شد و هيچ خبري از اجراي مراسم نبود. نزديك به چهل دقيقه از شروع مراسم مي‌گذشت كه با قرائت قرآن‌كريم همايش به طور رسمي‌آغاز شد. روي جايگاه همايش بنري بود كه جمله"حضور آقاي ولايتي و هيات همراه را گرامي‌مي‌داريم"روي آن جلوه مي‌كرد.بعد از قرائت اقاي منصوري كليپ‌هايي با صداي شجريان و عقيلي پخش شد و ناگهان مجري همايش از حضور مير محمد صادقي در همايش پرده برداشت. ساعت 5 شده بود و صادقي شروع به سخنراني كرد.


نطق آقاي رئيس

رئيس اولين همايش همبستگي حقوقدانان با اشاره به اينكه تا كنون در كشور هيچ مركز خاصي وجود نداشته است كه اهالي حقوق را جدا از صنفي كه در آن كار مي‌كنند دور هم گرد آورد، گفت:وكيل به عنوان بال دوم فرشته عدالت عمل مي‌كند و بايد مراعات حال افراد بي بضاعت را بكند. وي با اشاره به جايگاه رفيع وكلا تاكيد كرد:قضات بايد از اينكه وكيلي در يك پرونده حضور دارد استقبال كنند و اين وكيل است كه بايد با توجه به درگيري‌هاي ذهني كه افراد در پرونده‌ها برايشان پيش مي‌آيد، آرامش خاطر را به وي بازمي‌گرداند.وي در ادامه با اشاره به اينكه انسان‌ها بايد داراي خط قرمز باشد، با تعريف و تمجيد از حضور ولايتي در عرصه انتخابات وي را شخصي صاحب امتياز براي رياست جمهوري دانست.

مير محمد صادقي با بيان اينكه در حال حاضر كه كشور با تنش‌هايي مواجه است تاكيد كرد:آقاي ولايتي با توانايي كه در سياست خارجي دارند مي‌توانند به اين تنش‌ها پايان دهند.اين حقوقدان برجسته با اشاره به اينكه بيشتر مردم خواهان پايان معضلات سياست خارجي كشور هستند اذعان كرد: شايد برخي‌ها خواستار وجود تنش در جامعه باشند تا در اين صحنه به كارهاي خود بپردازند و به اهداف خود برسند ولي اگر اين مسائل در روابط خارجي حل شود بسياري از مشكلات كشور از بين مي‌رود.


سخنراني مهمان ناخوانده

در ميان صحبت‌هاي صادقي بود كه حضور نائب رئيس دوم مجلس يعني محمد رضا باهنر توجه همه را به خود جلب كرد.شايد هيچ كس احتمال نمي‌داد در اين همايش باهنر نيز حضور داشته باشد. نكته قابل تامل زمزمه‌هايي بود كه از ابتداي اين همايش در رابطه با بحث‌هاي بين متصديان برگزاري جلسه و مسئولان سالن بود. برخي‌ها مي‌گفتند به اين دليل كه اين مكان جزو اماكن دولتي محسوب مي‌شود نبايد در اختيار كانديداي خاصي قرار گيرد.مهمان ناخوانده اين جلسه يعني محمد رضا باهنر كه به عنوان نايب سخنران به جلسه آمده بود روي سن رفت و به ايراد سخنراني پرداخت.

باهنر در ابتداي جلسه به تعريف و تمجيد از احمدي‌نژادي كه خود در سال 84 از او پشتيباني كرده بود و در ادامه به نقد دولت بعد از اينكه به رهنمود‌هاي وي توجهي نكرده بود، پرداخت. باهنر دولت احمدي نژاد را پركار ترين دولت جمهوري اسلامي‌دانست و گفت: بعد از انتخابات خدمت رئيس جمهور رفتيم و احمدي نژاد گفت ما سرباز مي‌خواهيم نه ژنرال و اگر همين روند پيش نمي‌رفت و سربازان او تبديل به ستوان مي‌شدند نيز مرخص بودند چه برسد به ژنرال.نايب رئيس مجلس ادامه داد:ما كسي را مي‌خواهيم كه روابط خارجه مارا باز كند و جناب دكتر ولايتي اين ويژگي را دارند. باهنر با انتقاد از سياست خارجي احمدي نژاد گفت:ما شايد با 5 كشور جهان اختلاف داشته باشيم ولي بقيه كشورها كجايند؟آيا در دنيا فقط كشور ونزوئلا وجود دارد؟

ولايتي گزينه رهبري براي نخست وزيري

باهنر با اشاره به اقتدار دكتر ولايتي در ديپلماسي، به تحريم‌هاي نفتي آمريكا بر عليه ايران در گذشته اشاره كرد و گفت:آقاي ولايتي به سرعت با حفظ ارزش‌ها مي‌توانند روابط خارجي ايران را باز كنند. باهنر به دوران رياست جمهوري مقام معظم رهبري و رابطه نزديك رهبر انقلاب با وي نيز اشاره كرد و گفت:مقام معظم رهبري در آن دوران قصد داشتند دكتر ولايتي را به عنوان نخست وزير برگزينند كه برخي اصولگرايان مانع شدند و مهندس موسوي نخست وزير شد.


حضور صاحب مجلس

ساعت از 6 دور شده بود كه ناگهان صداي شاتر‌هاي عكاسان خبر آمدن دكتر علي اكبر ولايتي را داد. براي مدتي مراسم به حالت تعليق درآمد و همراهان جناب دكتر با شعار "صل علي محمد بوي رجايي آمد" به وي خوش آمد گفتند.چراغ‌هاي سالن خاموش و كليپ‌هاي تبليغاتي از سخن‌هاي دكتر ولايتي بخش شد.بعد از اتمام كليپ و اعلام زندگي نامه آقاي ولايتي، وي با تشويق حضار به جايگاه رفت و ايراد سخنراني كرد.


شروع مهماني آقاي دكتر

دكتر ولايتي با اعلام اينكه من بارها برنامه‌هاي دولت آينده را اعلام كرده‌ام گفت:اين مجلس كه در آن حضور داريم مجلس انسي با اهالي حقوق است و از آقاي مير محمد صادقي و دوستان مي‌خواهيم مارا در اين راه كمك كنند. علی‌اکبر ولايتي با بیان اینکه مشروعیت یک حکومت به اجرای قانون است گفت: وقتی اعلام کنیم که یک قانون را قبول نداریم پاسخش این می‌شود که قانون شما را قبول ندارد. وی افزود: رای مردم و حرکت در چارچوب ارزش‌های دینی و تقید به قانون اساسی از ویژگی‌های حکومت مردم‌سالاری دینی است.

دكتر ولايتي در ادامه با مورد توجه قرار دادن مسائل اقتصادی و تاکید بر اصل 44 قانون اساسی گفت: اقتصاد باید به مردم واگذار شود و دولت نقش ناظر را داشته باشد، این در حالی است که امروز بیش از 90 درصد واردات دولتی است، در حالی که ما می‌توانیم واردات را به بخش خصوصی دهیم و مشکلات گمرکی و کاغذ‌بازی‌ها را حل کنیم چرا که مقدار زیادی از این مشکلات به خاطر بخشنامه‌ها و این کاغذ‌بازی‌هاست.


استقبال از ژنرال

مشاور مقام معظم رهبري در امور بين الملل در ادامه با بيان اينكه دیپلماسی شعار دادن از پشت میکروفن نیست و نمی‌شود که انسان از اینجا به دنیا جواب دهد گفت: باید از ژنرال‌ها و کارآمدها و یا افسران جوانی که کارآیی و شجاعت دارند و خط شکنی خود را نشان داده‌اند استفاده کنیم.


انتقاد به بداخلاقي‌هاي سياسي

وي گفت: از آنجا که رقابت‌های انتخاباتی کاملا اخلاقی صورت می‌گیرد، برخی گفتند که من گفته‌ام که همه مشکلات را ظرف 100 روز حل می‌کنم در حالی که این طور نیست، من می‌گویم که ریشه برخی از مشکلات تصمیمات غیر واقعی و غیر منطقی است و مهم‌ترین نکته‌ای که باعث تخریب اقتصاد می‌شود تخریب اعتماد بین دولت و مردم است و در این راستا نخستین کار باید بازگرداندن اعتماد به مردم و لغو کردن برنامه‌هایی باشد که موجب بروز مشکلاتی شده است.وی همچنین گفت: بانک مرکزی نیز باید به حالت قبلی خود برگردد و قدرتمند و مستقل و ناظر بر بانک‌های خصوصی و دولتی باشد.


اشاره به سفارش امام(س)

وی در ادامه توسعه روابط با دیگر کشورها را مورد توجه قرار داد و گفت: حضرت امام(س) نسبت به این موضوع سفارشاتی داشتند و مقام معظم رهبری نیز در زمان ریاست‌جمهوری‌شان به کشورهای مختلفی سفر کردند. وی با بیان اینکه روابط خارجی اهم از سیاست خارجی است گفت: مگر می‌شود ما دانشجویانمان را از پیشرفت محروم کنیم و همچنین روابط اقتصادی و تجاری‌مان را با دنیا قطع کنیم، سیاست خارجی تدبیر می‌خواهد و ظرفیت ایران برای توسعه روابط با کشورهای دیگر بسیار بالاست و در سایه همین روابط می‌شود مسئله هسته‌ای را با حفظ حقوق ایران و کاربرد صلح‌آمیز انرژی هسته‌ای حل کرد، این موضوع غیر قابل حل نیست بنابراین می‌توان عامل اصلی تحریم‌ها را برداشت.


خانه نشينان متخصص

وی گفت: مهم‌ترین ظرفیت ما مردم هستند در حالی که در حال حاضر بسیاری از متخصصان ما خانه‌نشین شده‌اند، اگرچه لازم است از نیروهای جوان تحصیلکرده استفاده کرد اما تخصص مترادف با سالخوردگی نیست و لازم است از تخصص و توانایی‌ سالخورده‌ها استفاده شود، ما مقابل مردم مسئولیم و نباید نیروهای متخصص را محروم کنیم، لازم است از کسانی که نظام را قبول دارند و از قبل و اول انقلاب کار کرده‌اند استفاده شود.




ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد