گوناگون

آیت‌الله سیدان: ترک گناه و معصیت بهترین عمل برای روزه دار است

پارسینه: خبرگزاری رسا ـ استاد عالی حوزه علمیه خراسان گناه کردن را ظلم به خود دانست و اظهار داشت: گاهی دیگران به انسان ظلم می‌کنند و این ظلم در تشکیلات عدل الهی به نفع شما حکم می‌شود ولی اگر انسان گناه کند، خودش به خودش بدی کرده و طرف مقابلی ندارد و همه بازتاب عمل او بدی خواهد بود.

مراسم شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان بامداد امروز 8 مرداد در حضور عزاداران علوی، با سخنرانی آیت‌الله سید جعفر سیدان، استاد عالی حوزه علمیه خراسان در بنای بیت الرضای مشهد برگزار شد.

آیت‌الله سیدان شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان را یکی از شب‌های مهم در رقم خوردن تقدیر انسان دانست و گفت: شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان، یکی از شب‌هایی است که در طول سال در کمال اهمیت قرار دارد و با وجود انتصاب این شب به امیرالمؤمنین (ع)، زمینه‌ساز رقم خوردن تقدیر انسان است.

وی با بیان اینکه تمام بدبختی‌های انسان بر اثر گناه است، ادامه داد: یکی از حالات بسیار مهم، ارزنده و پرثمر در این شب‌ها، حالت استغفار است و این که انسان در ارتباط با گناه‌هایی که داشته است از خداوند درخواست بخشش داشته باشد. ضرر هیچ کاری از گناه و معصیت بیشتر نیست.

بزرگ‌ترین ضرر به انسان گناه کردن است

استاد عالی حوزه علمیه خراسان، گناه کردن را ظلم به خود دانست و اظهار داشت: گاهی دیگران به انسان ظلم می‌کنند و این ظلم در تشکیلات عدل الهی به نفع شما حکم می‌شود ولی اگر انسان گناه کند، خودش به خودش بدی کرده و طرف مقابلی ندارد و همه بازتاب عمل او بدی خواهد بود؛ با توبه و استغفار، تمام بدی‌هایی که به دلیل ارتکاب گناه به سمت انسان می‌آید، دفع می‌شود.

وی با اشاره به قرار گرفتن در شب‌های قدر، بیان داشت: این اوقات، موقع ریزش رحمت پروردگار است و بهترین زمان برای استغفار و دوری از معصیت.

آیت‌الله سیدان به آیه 82 سوره طه « وَإِنِّی لَغَفَّارٌ لِّمَن تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ صَالِحًا ثُمَّ اهْتَدَی» اشاره کرد و بیان داشت: کلمات غفار و غفور رحمت خدا را می‌رساند، و از نظر ادبی، غفار ناظر به عدد گناه است و غفور ناظر بر کیفیت گناه که خداوند فرمود من هردوی آن را می‌بخشم.

وی تصریح کرد: خداوند در این آیه می‌فرماید که هرچه گناه بسیار باشد و اهمیت آن زیاد، اگر توبه و استغفار کند و توبه‌اش بر اساس ایمان باشد و به کار نیک ادامه دهد، این فرد بخشیده خواهد شد.

ولایت امیرالمؤمنین (ع) باعث پذیرش توبه می‌شود

استاد عالی حوزه علمیه خراسان به عبارت « ثُمَّ اهْتَدَی» در این آیه اشاره کرد و عنوان داشت: از پیامبر اکرم (ص) پرسیدند که «ثُمَّ اهْتَدَی» در این آیه چه کاربردی دارد هنگامی که توبه بر اساس ایمان و استمرار عمل نیک باشد؟ ایشان فرمودند: «شخصی مورد رحمت خداوند قرار می گیرد که این اعمال را انجام دهد و به ولایت علی بن ابیطالب (ع) هم هدایت شده باشد».

وی تأکید کرد: هیچ‌چیز جز علاقه و ارادت به ولایت امیرالمؤمنین (ع) باعث نمی‌شود تا جوانان از خواب، استراحت و تفریح خود بگذرند و به مجلس علی بن ابیطالب (ع) بیایند./

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد