گوناگون

پاسخ نمايندگان به افراطيون:روحاني از خطوط قرمز نظام عدول نكرد


قانون: در حالی‌که رئیس جمهور کشورمان در حال حرکت از محل اقامت خود به سمت فرودگاه برای خروج از نیویورک بود، تماس تلفنی از سوی آمریکایی‌ها با رئیس جمهورمان برقرار شد و طرفین پیرامون مسائل مختلف با یکدیگر گفت‌و‌گو کردند. در این گفت‌و‌گوی تلفنی، دو طرف بر اراده سیاسی برای حل سریع مسئله هسته‌ای تاکید کرده و زمینه را برای حل موضوعات دیگر و همکاری در مسائل منطقه‌ای مورد توجه قرار دادند. به نوشته آسوشیتدپرس، اوباما پس از گفت‌وگوی تلفنی با پرزیدنت روحانی، معتقد است که ایران و آمریکا می‌توانند به راه حلی جامع بر سر مسئله هسته‌ای دست یابند.

البته تندرو‌ها و گروههای فشار درباره اینکه چه کسی با طرف مقابل تماس تلفنی برقرار کرده و این تماس از طرف ایران بوده یا آمریکا، دست به حاشیه زده و همان برخورد با علی لاریجانی، رئیس قوه مقننه در قم را بار دیگر در مراسم استقبال از رئیس جمهور در فرودگاه را تکرار كرده و با پرتاب كفش به سمت خودروي رئيس‌جمهور در مسير فرودگاه جامعه را با بهتي مضاعف روبه‌رو كردند.

علی مطهری، نماینده مردم تهران در خصوص انتقاداتی که نسبت به مذاکره تلفنی روحانی و اوباما انجام گرفته است، گفت: این افراد از محتوا غفلت کرده و به ظاهر چسبیده‌اند یعنی هسته را کنار گذاشته و به پوسته توجه دارند. در حالی‌که صحبت کردن و اینکه پیشنهاد صحبت تلفنی از طرف چه کسی بوده است مهم نیست، مهم محتوای مذاکرات است.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: باید به این موضوع توجه کرد که آیا رئیس جمهور کشورمان از مواضع اصولی انقلاب عقب‌نشینی کرده است یا خیر و ما می‌دانیم چنین اتفاقی نیفتاده است.
مطهری گفت: عده‌ای با نگاه غلط به بحث مذاکره با آمریکا تصور می‌کنند اگر مذاکره‌ای صورت بگیرد انقلاب به نقطه پایان خودش رسیده است در صورتی که این طور نیست و از ابتدا قرار بر قطع رابطه با آمریکا نبود و آمریکایی‌ها خودشان این ارتباط را قطع کردند.

عضو فراکسیون رهروان ولایت خاطر نشان کرد: دولت یازدهم گفتمان متفاوتی نسبت به دولت گذشته دارد و افراد مطمئن‌تر، باتجربهتر و قابل اعتمادتری برای مذاکره در این دولت وجود دارند. علاوه بر این در چند سال گذشته، جمهوری اسلامی ایران قدرت کنونی را نداشت. ما در برنامه هسته‌ای پیشرفت‌های قابل توجهی داریم، از نظر تاثیرگذاری در منطقه نیز در سطح بالایی هستیم به طوری که آمریکایی‌ها به ما نیاز دارند، مجموع این عوامل را وقتی در کنار هم مي‌گذاریم می‌بینیم فرصت مناسبی برای رفع تنش‌ها، مذاکره و ایجاد رابطه پدید آمده است.

آمريكا و لحن صلح جويانه

نماینده مردم تهران در مجلس در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان به تغییر لحن مقامات آمریکایی خوشبین بود، گفت: ما هم متناسب با تغییر روش آن‌ها تغییر روش خواهیم داد، هر مقدار آمریکایی‌ها انعطاف نشان دهند ما هم نشان می‌دهیم، هر‌گاه احساس کردیم که این انعطاف‌ها پشتوانه عملی ندارد ما هم متوقف خواهیم کرد، این طور نیست که ما در این فرآیند امتیازی از دست بدهیم، ما گام به گام و با احتیاط جلو می‌رویم.

نيازي نيست روحاني براي همه موضوعات از رهبري اجازه بگيرد

مطهری در ادامه افزود: رئیس جمهور آمریکا انعطاف قابل توجهی را در اظهارات اخیرش نشان داد و لحن آشتی جویانه‌ای داشت، ما هم به‌‌ همان نسبت لحن خودمان را تغییر دادیم و فعلا هیچ اتفاق خاصی نیفتاده است.

مطهری در پاسخ به این سوال که آیا به نظر شما رئیس جمهور مجوزی برای مذاکره و گفت‌وگو با مقامات آمریکایی در سفر به نیویورک داشته است، گفت: رئیس جمهور منتخب مردم است و به خودی خود اختیارات زیادی دارد. نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه رئیس جمهور باید در مسائل حیاتی با رهبری هماهنگ باشد، گفت: این طور نیست که رئیس جمهور بخواهد در هر مسئله‌ای اجازه بگیرد، این یک نوع توهین به رئیس جمهور است که برای هر اقدامی بخواهد اجازه بگیرد.

وی افزود: وقتی رهبر انقلاب بحث نرمش قهرمانانه را مطرح می‌کند این خودش یک نوع اجازه است یعنی خود ایشان راه را باز کرده‌اند و دیگر نیازی نیست که روحانی برای تک تک جزئیات بخواهد اجازه بگیرد.

مذاكره با آمريكا پايان خط انقلاب نيست

همچنین منصور حقیقت‌پور، نايب رئيس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با رد اظهارات منتقدان به مذاکره تلفنی روحانی و اوباما واینکه مذاکره با آمریکا انقلاب را به خط پایان می‌رساند، به خبرنگار قانون گفت: با این مذاکرات انقلاب به خط پایان نمی‌رسد چرا که صحبت‌های پیامبر در صدر اسلام با دشمنان و یهودیان نیز اسلام را به خط پایان نرساند. نماینده مردم اردبیل در خانه ملت افزود: سطح بین الملل سطح تامین منافع حداکثری هر نظام است و هر حکومتی می‌کوشد منفعت خود را حفظ کند. این منفعت گاهی از راه ایستادگی، گاهی از راه پرش و یا گاهی از راه نرمش قهرمانانه انجام می‌شود. مهم نیست از چه فعلی این کار انجام شود، مهم این است که منافع نظام حفظ شود.

نايب رئيس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه منتقدان معتقدند نباید رئیس جمهور یا وزیر امور خارجه، پای میز مذاکره با آمریکا می‌نشستند یا به صورت تلفنی با آمریکا صحبت می‌کردند، خاطرنشان کرد: رئیس جمهور و وزیر امور خارجه برای این گفت‌وگو و مذاکره مجوز داشتند. ضمن اینکه معتقدم مذاکره و صحبت با آمریکا خط قرمز نیست و این صحبت‌ها به منزله عدول از خطوط قرمز نظام نبوده است.

وی افزود: من به شخصه صحبت هاو مذاکرات ظریف با 1+5 را گوش کرده‌ام. این مذاکرات از موضع قدرت و بر مبنای سخنان یک فرد انقلابی بوده است. حقیقت‌پور به تغییر روشی که رهبری از آن یاد می‌کند، اشاره کرد و یادآور شد: رهبری معتقد است باید مثل فنر به موقع جمع شویم و در زمان مناسب باز شویم. لذا صحبت‌های روحانی و ظریف به هیچ وجه عدول از مواضع نظام و انقلاب نبوده و در راستای منافع نظام بوده است. نايب رئيس كميسيون امنیت ملی با تاکید بر اینکه حفظ منافع نظام از اوجب واجبات است گفت: حفظ ارزش‌های نظام برای ما اولویت دارد. وی با تاکید بر اینکه تماس با روحانی از طرف آمریکا بوده است، اظهار کرد: این ارتباط از سوی آمریکا به دلیل نیاز شدید آمریکا برای داشتن ارتباط و گفت‌وگو با ایران و برای تاکید بر تامین فضای مناسب برای ادامه گفت ‌وگوهای وزرای خارجه صورت گرفته است.

تنها به تغيير لحن آمريكا خوشبين نباشيم
نماينده مردم اردبيل در بهارستان با اشاره به اینکه در شرایط موجود نمی‌توان تنها به تغییر لحن آمریکا در مذاکرات خوشبین بود، گفت: آمریکا طی سال‌های گذشته، تحریم و فشار‌های زیادی به کشور ما وارد کرده‌اند و تنها نمی‌توان به تغییر لحن آن‌ها در مذاکرات خوشبین بود و باید منتظر تغییر در رفتار آن‌ها باشیم.

حقیقت‌پور بیان کرد: هرگاه آمریکا طرح لغو تحریم‌ها علیه ایران را به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه کرد، آنگاه می‌توان به این تغییر رویکرد‌ها امیدوار بود. چرا که تنها تغییر لحن در گفت‌وگو برای مذاکرات کافی نیست.

ارسال نظر

  • قادر یاوری

    اگر عدول هم کرده باشد در این مواقع مقام معظم رهبری خودشان گوش زد می کند حرکت غیر اخلاقی بعضی از آقایان باعث هرج و مرج می شود و محکوم است

  • ناشناس

    تندروها سم مهلک انقلابند . اینها چشم دیدن موفقیت و پیشرفت ایران را که با تدبیر دولت فعلی رقم بخورد ندارند لذا چوب لای چرخ رونق و پیشرفت کشور می گذارند

  • ناشناس

    افراطیون از خط قرمز رد شدند. هم در استقبال از روحانی اغتشاش کردند و لنگه کفش زدند و یکی مقابل خودروی روحانی دراز کشید. اصولگرایان پاسخ بدن به چه مجوزی از خط قرمز عبور کردند؟ برای خودشان چه مجازاتی تعیین می کنند؟ پارسینه همبن یک نظر مرا بذار توی سایت

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد