"خواندن زن برای نامحرم قطعاً جایز نیست"
یک استاد اخلاق در خصوص حرمت خوانندگی زنان گفت: اگر خواندن زن برای نامحرم باشد، قطعاً جایز نیست، البته طبق فتوای مراجع بزرگوار زنان میتوانند استفاده ادبی و هنری از خواندن در مجالسی که حرام نیست، انجام دهند.
حجتالاسلام والمسلمین سیدمهدی طباطبایی استاد اخلاق در گفتوگو با فارس، در خصوص حرمت خوانندگی زنان، ابراز داشت: اصل خوانندگی به طور کلی چه برای مردان و چه برای زنان خوب است و اشکالی ندارد، منتها بحث این است که چه چیزی را بخواند و چگونه بخواند، اگر برای لهو و لعب بخواند، باطل است.
وی با اشاره به اینکه اگر خواننده از نظر هنری خوبیها، خرمیها و نیکیها و یا برای عزای امام حسین(ع) بخواند، منعی ندارد، افزود: اگر زن برای مرد بخواند و مرد صدای او را بشناسد و بخواهد حضور داشته باشد، جایز نیست، اما اگر گروهی از زنان به صورت دسته جمعی بخوانند و صدای آنها مشخص نباشد، قطعاً اشکالی ندارد.
حجتالاسلام طباطبایی با بیان اینکه کار خوانندگی یک هنر است و هیچ منعی برای زن و مرد ندارد، البته باید حدود شرعی آن رعایت شود، اظهار داشت: باز تأکید میکنم اگر خواندن زن برای نامحرم باشد، قطعاً جایز نیست، خانمها میتوانند از هنرهای دیگر که حرام نباشد، استفاده کنند، منعی هم ندارد، البته خواندن جزیی از نعمتهای الهی است که خداوند آن را به همه اعطا نکرده است، با این وجود طبق فتوای مراجع بزرگوار زنان میتوانند استفاده ادبی و هنری از خواندن در مجالسی که حرام نیست، انجام دهند.
حجتالاسلام والمسلمین سیدمهدی طباطبایی استاد اخلاق در گفتوگو با فارس، در خصوص حرمت خوانندگی زنان، ابراز داشت: اصل خوانندگی به طور کلی چه برای مردان و چه برای زنان خوب است و اشکالی ندارد، منتها بحث این است که چه چیزی را بخواند و چگونه بخواند، اگر برای لهو و لعب بخواند، باطل است.
وی با اشاره به اینکه اگر خواننده از نظر هنری خوبیها، خرمیها و نیکیها و یا برای عزای امام حسین(ع) بخواند، منعی ندارد، افزود: اگر زن برای مرد بخواند و مرد صدای او را بشناسد و بخواهد حضور داشته باشد، جایز نیست، اما اگر گروهی از زنان به صورت دسته جمعی بخوانند و صدای آنها مشخص نباشد، قطعاً اشکالی ندارد.
حجتالاسلام طباطبایی با بیان اینکه کار خوانندگی یک هنر است و هیچ منعی برای زن و مرد ندارد، البته باید حدود شرعی آن رعایت شود، اظهار داشت: باز تأکید میکنم اگر خواندن زن برای نامحرم باشد، قطعاً جایز نیست، خانمها میتوانند از هنرهای دیگر که حرام نباشد، استفاده کنند، منعی هم ندارد، البته خواندن جزیی از نعمتهای الهی است که خداوند آن را به همه اعطا نکرده است، با این وجود طبق فتوای مراجع بزرگوار زنان میتوانند استفاده ادبی و هنری از خواندن در مجالسی که حرام نیست، انجام دهند.
با فتواهای صادر شده مبنی بر بلااشکال بودن چه کنیم؟