گوناگون

بالاخره معتاد مجرم است یا بیمار؟!

پارسینه: اعتیاد و بزهکاری دو مقوله است که رابطه تنگاتنگی با یکدیگر دارند و در عین حال تاثیرات سویی بر جامعه خواهد داشت .این موضوع وقتی رنگ...

هدانا: اعتیاد و بزهکاری دو مقوله است که رابطه تنگاتنگی با یکدیگر دارند و در عین حال تاثیرات سویی بر جامعه خواهد داشت .این موضوع وقتی رنگ قرمزبحران به خود می گیرد و آژیر خطر را برای مسئولین به صدا در می آید که خبر از کاهش سن مجرمان به میان می آید.

به گفته پليس تهران، 95‌درصد اراذل دستگير شده در طرح امنيت‌محله‌ محور كمتر از 25 سال دارند.این آمار زمانی در کنار خبرهای مبنی شیوع مواد مخدر به خصوص مواد روانگردان و محرک در میان قشر جوان قرار می گیرد می تواند صورت مساله را تشکیل دهد که به راحتی قابل لمس است وحل آن نیاز به جدیت و پی گیری مسئولان دارد.


این در حالی است که در اواخر سال 90 هشدارها درباره رواج مصرف مواد مخدر صنعتي نظير شيشه و كراك در بين دانش آموزان بالاگرفته است.هشدارهایی که تا امروز ادامه دارد و آموزش و پرورش ان را انکار می کند.

در هر حال كمبود اعتبار در خصوص پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي و كمبود مربيان بهداشت در مدارس از دلايلي است كه آموزش و پرورش براي كم كاري‌هايي كه در خصوص آسيب‌هاي اجتماعي در مدارس صورت مي‌گيرد عنوان مي‌كند.البته اگر این آسیب ها را بپذیرد!

از سال ها قبل تا کنون این بحث وجود داشته که آیا اعتیاد بیماری است یا خیر و آیا با معتادان باید مانند بیمار رفتار کرد یا مجرم؟

در هر حال با وجود اینکه نمی توان از انواع و اقسام جرم هایی که از قتل گرفته تا آزار جنسی و ضرب جرح توسط معتادان گذشت اما با این دیدگاه که معتاد بیمار است می توان راحت تر با مساله اعتیاد کنار آمد و آن را حل کرد.

در این میان باید پذیرفت که اعتیاد مانند بیماری سرماخوردگی نیست که بتوان با چند روز استراحت و ایزوله کردن فرد فرایند درمان صورت پذیرد.

حتی مثل بیماری‌های دیگر هم نیست که برای برخی از آنها واکسن کشف شده باشد. برخی از متخصصان معتقدند که اگر اعتیاد را بیماری فرض کنیم برای آن راه‌حل قطعی وجود ندارد. برخی نیز معتقدند که خواست فرد معتاد شروع درمان است و اگر پشتکار داشته باشد حتما درمان می‌شود.

حالا اما گفته می شود دولت یازدهم به معتادان یارانه ترک اعتیاد می دهد و این بدان معناست که دولت روحانی معتادان را به عنوان بیماران خاص پذیرفته و در جهت درمان انها گام برداشته است.

رییس سازمان بهزیستی کشور اعلام کرده: معتادانی که عزم ترک دارند، می توانند از یارانه ترک اعتیاد این سازمان برخوردار شوند.

«همایون هاشمی افزوده: سازمان بهزیستی معرفی معتادان را به مراکز تحت پوشش برای درمان و بستری آنها به صورت رایگان انجام می دهد.

وی خاطر نشان کرده: این سازمان از خانواده های معتاد و قشرهای کم درآمد نیازمند نیز حمایت جدی می کند.

رییس سازمان بهزیستی کشور تصریح کرده، افراد معتادی که از طول عمر بهبودی آنها دو سال می گذرد، زیر نظر این سازمان بیمه می شوند و برای این امر سهمی از مشارکت های مردمی، پنج درصد از سهم مسکن و اشتغال سازمان نیز در نظر گرفته شده است.

به این ترتیب به نظر می رسد اخبار خوبی برای معتادانی که پشیمانند در راه است و بالاخره یک دولت قدم جدی برای درمان اعتیاد برداشته است هر چند که باید منتظر ماند و دید این سخنان تا چه حد اجرایی خواهند شد.

ارسال نظر

  • ناشناس

    مجرم

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد