گوناگون

عوامل موثر بر تقویت غرور ملی باید شناسایی و تقویت شود

پارسینه: استاد دانشگاه خوارزمی در تشریح نتایج حاصل از یک پژوهش علمی - میدانی با بیان اینکه ایجاد غرور ملی باعث می شود تا قله های موفقیت در نوردیده شود، گفت: عوامل موثر بر تقویت غرور ملی باید شناسایی و تقویت شود.

حمزه خواستار در گفتگو با خبرنگار ما پیرامون تاملی چیستی بر خودباوری ملی با بیان اینکه خودباوری ملی به‌رغم پنداشت عمومی اندیشمندان از چیستی آن، هنوز مفهوم مبهم و تعریف نشده ای است، بیان کرد: بررسی ادبیات تحقیق در این زمینه نشان می دهد که اجماعی در مورد مفهوم پردازی برای آن صورت نگرفته است و طبیعتا پرداختن به آن بدون فراهم شدن تعاریف و اصول نظری ممکن نیست، با توجه به ناکافی بودن ادبیات تحقیق در زمینه خودباوری ملی محققان در تلاش هستند تا با استخراج عوامل و مولفه‌های موثر بر خودباوری ملی، راه را برای پژوهشگران بعدی هموار سازند.

استاد دانشگاه خوارزمی بیان کرد: در طول تاریخ همواره دولت های ملی تلاش در راستای ارتقاء روح غرور ملی و القای خودباوری در میان ملت خود داشته‌اند، این امر به ویژه در سده بیستم و در اوج رشد گرایش های ناسیونالیستی افزایش بسیار زیادی یافت، به شکلی که در میان تمام دولت‌های کوچک و بزرگ جهان، تلاش برای ایجاد تاریخی حماسی و ایجاد غرور ملی حتی تا حد ملت سازی نیز پیش رفت.

خواستار اظهار کرد: اهمیت خودباوری ملی ناشی از این واقعیت است که دستیابی به اهداف و آرمان‌های موجود در سطح گروه های اجتماعی مانند ملت‌ها، جز در پرتو عزم جمعی و خودباوری ملی محقق نمی‌شود.

استاد دانشگاه خوارزمی گفت: تاریخ نشان داده است هنگامی که ملتی سرشار از باور به تواناییهای خود بوده است افقهای افتخار را درنوردیده و برعکس هنگامی که از غرور ملی و باور به توانایی‌های خود خالی شده است، در سراشیب ضعف، دست‌نشاندگی و حتی اضمحلال قرار گرفته است.

خواستار افزود: با توجه به این واقعیت که خودباوری و اعتماد به نفس ملی به مثابه عامل قوام بخش و مبنای اصلی همبستگی یک ملت است و دولت‌ها می‌توانند از آن به عنوان ابزاری برای تشویق و ترغیب جامعه به سمت پیشرفت و غایت‌های مطلوب استفاده کنند، از این رو شناخت خودباوری و مؤلفه های آن به صورت علمی و ارائه نتایج این تحقیقات به سیاست‌گذاران کشور ضروری است.

استاد دانشگاه خوارزمی گفت: نگاهی به تحقیقات گذشته در این زمینه، خلاء در چیستی شناسی و نقص در شناخت مؤلفه های خودباوری آن را نشان می‌دهد، پژوهش برای کاوش در بنیان های نظری خودباوری ملی و چگونگی افزایش و تقویت مستمر آن از این رو ضرورت دارد که برای بحث در زمینه خودباوری ملی ابتدا باید آن را به صورت علمی مفهوم پردازی کرده، ابعاد آن را مشخص کرد و مولفه های آن را شناخت تا با درک حاصله بتوان در راستای چگونگی استفاده از آن برای رسیدن به اهداف اساسی کشور استفاده کرد.

وی اظهار کرد: پژوهشگران در تلاش برای تدوین این بنیان نظری، اقدام به بررسی خودباوری ملی در بستر مطالعات تاریخی کرده‌اند تا مفهوم پردازی قابل قبولی از خودباوری ملی و مولفه های آن ارائه دهند، به گونه ای که راهگشای تحقیقات بعدی در این زمینه باشد.

به گفته خواستار، علی‌رغم آگاهی از اهمیت خودباوری، دانش ما در مورد عوامل موثر بر ایجاد خودباوری ملی و ابعاد آن هنوز بسیار ناقص است. این در حالی است که شناخت عوامل موثر بر این مفهوم می تواند به مسئولان امر کمک کند که این تصور مشترک با اهمیت را بهتر و دقیق‌تر شکل دهند.

استاد دانشگاه خوارزمی بیان کرد: اهمیت خودباوری ملی در تعیین سرنوشت ملت‌ها نیاز ما به انجام تحقیقات گسترده را نشان می دهد. این تحقیقات باید عوامل موثر بر خودباوری ملی را مشخص کرده و فرایندهای تقویت و حفظ آن را نشان دهند

ارسال نظر

  • علی اوغلو

    -------------------------------------------------------------ناب اقای ضرغامی نه تنها من آذری زبان بلکه خیلی از هموطنان ازاقوام مختلف در ایران همدیگررا نمیشناسند ازاداب رسوم وزندگی وزیستگاه همدیگر اطلاع ندارند. چرا باوجود اینهمه شبکه های متعدد با عنوانهای مختلف اما ماهیت ومحتوای واحد وضع ما ایتطوراست برای اینکه دستگاه رسانه ای ما چنین وظیفه ای برای خود تعریف نکرده اساسا مقوله ای بنام همبستگی قومی درحوزه رسانه ای ما جائی نداشته وندارد اگر مثلا درخراسان قوم قشقائی را نشناسند یا درآذربایجان ندانند بلوچستان کجا وبلوچ کیست یا چند نفرانگشت شمار ندانند که هموطنان سرخه ای ما در سرخه در استان سمنان زبانی بامزه وشیرینی دارند اززیرشاخه زبان دری باستانی که غیراز خود انها عده بسیار معدودی ازوجودان اطلاع دارند بطوریکه دردوران دفاع مقدس بصورت زبان رمز استفاده شایانی از این زبان به عمل امد .همچنانکه اززبان سرخپوستی درجنگ جهانی دوم ویتنام .ازاینکه درنشست با نمایندگان مجلس فرموده اید به هیچوجه راضی به نارضایتی مردم ازسریالهای تلویزیون نیستید. اما دراین مورد اقدامی هم نکرده اید ونمیکنید بلکه سیاست شما ومتاسفانه مانند سیاستهای سنتی دولتها بوده برای روشن شدن مطلب ناچارا به چند مثال ومصداق اشاره میکنم چرا باید از اداب وسنن وموسیقی مردم شریف وشجاع ومرزداران جنوب --شرقی کشور سالی چند دقیقه دربرنامه هفته وحدت استفاده بکنیم وبعدش هم فی امان الله تا سال دیگرچرا باید سایر هموطنان ما ندانند اینهااز بی حاشیه ترین قانع ترین شجاع ترین قوم وطن عزیزمان هستند چراباید دیگران ندانند بد نه اصلی سپاه نادرشاه همین قوم بلوچ بوده اند چرا تخت طاووس الماس کوه نور دریای نوررا میشناسند وبه انها تفرخر میکنند ام فاتحان انرا کسی نمیشناسند .موارد زیادی در اظهار نظرها درسایت های مختلف بودند برادران هموطن درموضوعی فرموده بود اینجا ایران است شما ترکها ازکجا امده ----اید بروید هما نجا . اگرشما به وظیفه رسانه ای خود عمل میکردید هموطنانرا ازپیشینه های همدیگر اگاه میکردید که ایران وتوران دو قلم رو همسایه ازخاندان سلسله اساطیری کیانیان بوده همزاد وهم سن همدیگرند شناخت اقوام ازهمدیگر اولین پیش نیاز تفاهم وهمبستگی واحسا س قرابت است کشوری مثل ایران باداشتن چنین تنوع قومی ومذهبی ظرافت وذکاوت خاصی میطلبد تاهمبستگی هارا پاسداری کند اگر ایران دینی مانند اسلام نداشت ومذهبی مانند شیعه نداشت با این بی توجهی ها چند باره ازهم پاشیده بود چرا باید هموطنان فارس زبان من نداند آذریها قبل از ورود اریائیها به این منطقه درهمین مناطق فعلی میزسته اند درزمان دولت هخامنشیان جزو ساتراپهای ان امپراطوری بودند یکی از سرداران ان خطه بنام اتادرپاد جلو سپاه اسکندردر حوالی دریای سیاه ایستاد واز ورودانها به منطقه خود جلوگیری کرد وبعد از حدود سیصد سال به روی کار امدن اشکانیان کمک کرده و سلوکیان اعقاب اسکندررا از ایران بیرون رانده و عزت وافتخار و استقلال ازدست رفته ایران را باز گرداند ند یا درمورد جانفشانیهای و مقاومت انهادر برابر تهاجم متوا لی و لشکرکشیهای شاهان ترک نژاد عثمانی ودفاع انها ازسرزمین فارس هیچ معنا ومفهومی ندارد ؟یقینا اندسته ازهموطنان فارس زبان ازاین اتفاقات خبر ندارند انها حتی نمیدانند اگریعقوب لیث صفاری نبود زبان انها چیز دیگری غیراز زبان شیرین فارسی بود اگرنگفته بود " چرا شعری میگوئید من نفهمم " جای یعقوب لیث درفرهنگستان زبان ماخالی که فریاد بزند چرا برای پالایش زبان من از لغات اجنبی جایگزین انهارا بازهم در خرابه های دیگر زبان اجنبی میگردید ؟چرا سری به کردستان کرمانشاه کرمان گیلان وبوشهر وخراسان وطبزستان نمیزنید؟ چرا انتخاب وجای گزین واژ را به اقتراح عموم نمیگذارید ؟ چرا لهجه اصیل کرمانشاه وکرمان وخراسان را ول کردید ازگردن لهجه تهرانی آویزان شدید ؟ متاسفانه متولیان فرهنگی سرکرم سیاست بازی اند و سرشان جای دیگر گرم است متولیان اطلاع رسانی هم جای دیگرمشغولند بامیزشان حال میکنند .مطلبی خدمتتان عرض میکنم تا بدانید عمق فاجعه تا چه اندازه است هنوز دستگاه رسانه ملی ما نام یکی از مهمترین استان نگهبان مرزهای شمال غربی خود را درست تلفظ نمیکند آنرا بجای اورمیه / ارومیه / تلفظ کرده ومینویسد اصلا به این صرافت نیافتاده معنی این اسم چیست باوجود ارتباط تنگاتنگ رادیو وتلویزیون که با موسیقی دارد چطور نام صفی الدین اورموی دانشمند وموسیقی دان قرن هشتم و یکی ازبزرگترین موسیقدان معدود عالم موسیقی فارسی بگوشش نخورده اگرهم به احتمال خیلی ضعیف شنیده باشد چطور متوجه نشده ازشکم معرب شده ارومیه چگونه کلمه اورموی بیرون امده این مقدار عربی را هر شاگرد دبیرستانی اول ودوم متوسطه میداند ماشا الله اکثرا حافظ یا مفسر قران تشریف دارید واژه اورمیه رابعضی بمعنای اوردوگاه ویا جائیکه قلعه وپادگان ومحل استقرار سپاه اورده اند چون قبل از اسلام نزدیک ترین منطقه به سرزمینهای یونان بوده واهمیت نظامی داشته بعد ازاسلام هم مرز قلم روی ترکان اق قویونلو و قراقویونلو وساما نیان ودر دوره صفویان وعثمانیان خط مقدم ولبه تماس دو امپراطوری مسلمان متخاصم بوده وهم اکنون که همسایه دیوار بد یوار ناتو واتحادیه اوروپا شده بازهم اهمیت سوق الجیشی خودرا حفظ کرده اما ام القرای امت نام فرزند خودرابه درستی نمیداند داعیه مادری هم دارد سوال من اینست جایگاه من آذری یا ترک زبان که تقریبا 40% جمعیت کشورمان ایران را شامل میشویم در رادیو تلویزیون ملی که 40% بودجه انرا میپردازیم کجاست کی به من فرصت دادید ازان استفاده بکنم اثار هنرمندانم ازقبیل فیلم سینمائی تاتر یا موسیقی وزبان خطه خودرا دران بنمایش بگذارم چرا با اتنصاب گویندگانی گه به درستی نمیتوانند به زبان مادری خوتکلم بکنند در رادیو وتلویزیون زبان شیزین مارا که سومین زبان با قاعده دنیا میباشد به سخره میگیرید چرا باید مانتوانیم مشاهیر ومفاخر خودرا دررسانه به اصطلاح ملی معرفی کنم سهم خودرا درتشکیل کشورمان را به دیگر هموطنانمان گوشزد کنم که ما را اشغالگر سرزمین خود نشناسد ندانند مگر29 بهمن از17 دی قم کمتراست اتفاقا 29 بهمن رژیم رابه یاد انقلاب مشوطه انداخت وفهماند که مسجد فقط جای نماز خواندن است وسلام باید هموطنان عزیز فارس زبان بدانند که خود مهمان ناخوانده عزیزتر ازمهمان خوانده برایمان بوده ودر این فلات همخانه ایم ود ریک کشتی نشسته ایم وبعد ان هم کیش و هم آئینیم هم هستیم خیرمان یکی شرمان هم یکیست اگر زبانمان یکی نیست دلمان یکیست تعداد زیادی از بزرگترین مشاهیر شعر وادب آذری تبار مانند گنجوی خاقانی مولوی شهریار شاهکارهای خودرا درقالب زبان شیرین فارس قابل بیان دانسته وانهارا خلق کرده اند وهمینطور برادران عزیز کرد انها هم همسن وهمقطار اذریها درساختن وابادانی کشورشان مجاهدت های فراوانی کرده اند وسهم بسیار بزرگی درشکوفائی ادب وهنر ایران مخصوصا درزمینه موسیقی دارند که بحق میتوان انهارا پاسداران موسیقی ایرانی که مادر موسیقائی اغلب اقوام شرقی از اردو و هندی افغانی ترکمنی تاجیک وازبک وسایر اقوام اسیای میانه تا اقوام ترک زبان شمال وغرب و اقوام عرب زبان غرب وجنوب کشوروشمال افریقا میباشند درقومیتها ی داخل یک کشور کمیت وسعت زیستگاه وکم وزیادی جمعیت خیلی مهم نیست همچنان که جایگاه برادر یا خواهر کوچک درخانوده در نظر من آذری بلوچ وترکمن گیلک وطبری بوشهر وعرب خوزستان ولر وکرد هیچ تفاوتی باهم ندارند هیچکدام ازما برای انچه درطول تاریخ هرخدمتی به کشورمان کردیم وظیفه بوده ومنتی بردیگری نداریم شاید دولت مردان ما به خود ایند وبه اطراف خود دقیقتر بنگرند چیزهائی ببینند وبهوش باشند بدانند امروزه روزاستکبار مانند سابق رودررو نمیجنگد باهواپیمای بی سر نشین میجنگد وپوزه اش را از لابلای ترک ها وشکافهای قومی ودینی ومذهبی تو کرده بو میکند مبادا بخوابیم وخوابمان ببرد آیا اوکراین .سوریه هیچ پیامی برای دولت مردانیکه غیراز خود وآئینه چیز دیگری نمیشناسند ندارد ؟ ایا چشمشان غیرازاین دو به چیز دیگری عادت نکرده ؟

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار