صادقی: امیرالمومنین(ع) برای کسب قدرت سیاسی، اخلاق را زیر پا نگذاشت
مهر نوشت:
رئیس دانشکده علوم حدیث تهران با تأیید اینکه امکان رعایت اصول اخلاقی در فضای سیاسی وجود دارد، گفت: در نظام اسلامی رقابت برای کسب قدرت هدف نهایی نیست بلکه رقابت برای کسب قدرتی است که بتواند در خدمت اخلاق و اسلام قرار گیرد.
حجت الاسلام دکتر هادی صادقی رئیس دانشکده علوم حدیث تهران در مورد امکان رعایت اصول اخلاقی در فضای پر تنش سیاسی به خبرنگار مهر گفت: آوردن اخلاق در فضای پرتنش سیاسی ممکن، اما دشوار است به این دلیل که ما در یک فضای اسلامی زندگی می کنیم و برای همین رفتارهای ما از جمله رفتارهای سیاسی ما باید بر اساس موازین اخلاقی و اسلامی باشد و چون افرادی که وارد رقابتهای سیاسی می شوند مسلمان و متعهد هستند و التزام به احکام دینی باید داشته باشند انتظار پاینبدی به اخلاق سیاسی و انتخاباتی از آنها می رود.
امکان رعایت اصول اخلاقی در فضای سیاسی وجود دارد
وی با تأیید اینکه امکان رعایت اصول اخلاقی در فضای سیاسی وجود دارد، افزود: در نظام اسلامی رقابت برای کسب قدرت هدف نهایی نیست بلکه رقابت برای کسب قدرتی است که بتواند در خدمت اخلاق و اسلام قرار گیرد. اگر خود این رقابت برخلاف اخلاق و شرع باشد دقیقا خروج از هدفی است که در رقابتهای انتخاباتی و رقابتهای سیاسی در فضای اسلامی انتظار می رود.
سرپرست پژوهشکده "اخلاق و روانشناسی اسلامی" دارالحدیث یادآور شد: اما با این توصیفات یک گره و سؤال در اینجا مطرح می شود که افرادی که می خواهند رقابت کنند اگر نتوانند گوی سبقت را از رقبای خود بربایند ممکن است به ظاهر بازنده شوند و این بازندگی آنها را از کسب این قدرت باز می دارد و این مسئله آیا با مفهوم رقابت سیاسی در دولتهای مدرن سازگار است یا خیر؟ ما باید در این زمینه به سیره ائمه معصوم (ع) و امیرالمؤمنین(ع)مراجعه کنیم که چطور می شود هم برای کسب قدرت تلاش کرد و هم به اخلاق و دین متعهد بود.
سیره ائمه الگوی عملی ما در رقابتهای سیاسی است
حجت الاسلام صادقی گفت: امام علی(ع) در جایی که لازم بود برای کسب قدرت سیاسی که حق ایشان بود تلاش لازم و گفتگوها و استدلال می کردند و حضرت زهرا(س) را شبها به در خانه مهاجر و انصار می بردند و واقعه غدیرخم را یادآوری می کردند اما هیچگاه برای کسب این قدرت دست به زور نبرده و دروغ و دغل در کار ایشان نبود.
وی افزود: حتی در رقابت با معاویه همین روش را در پیش گرفتند و حتی یارانشان به ایشان می گفتند که چرا شما گاهی دست به خدعه و نیرنگ نمی زنید و ایشان می فرمود: آیا با ستم و دروغ و فریب می خواهم قدرت را به دست آورم؟ این از ما دور است. و گاهی می فرمودند:" فکر نکنید معاویه خیلی زرنگ است و خیلی عقل دارد؛ آن عقل نیست بلکه دروغ و فریب است که از ساحت ما به دور است و اگر حیله گری در اسلام ممنوع نشده بود من از همه زیرک تر و توانمند تر بودم". پس امیرالمؤمنین(ع) این توانایی را داشت که با زیرپا گذاشتن اخلاق بتواند قدرت ظاهری را به دست آورد اما این کار را نکرد.
رئیس دانشکده علوم حدیث تهران تصریح کرد: حضرت علی(ع) به ظاهر قدرت ظاهری را در یک برهه ای از دست داد اما چه نتیجه ای به دست آمد؛ اولا نام ایشان در تاریخ ماندگار شد ثانیا سیره حضرت الگو و زبانزد خاص و عام است ثالثا ایشان سرمشق آزادگی و رهایی از قید و بندهای دنیوی برای همه از مسلمان و غیرمسلمان شدند و این یعنی کسب قدرتی فراتر از قدرتهای ظاهری؛ یعنی اخلاق پیروزی آور است ولی پیروزی بلند مدت و حقیقی و ماندگار اما پیروزیهای ظاهری که در پی فریب و نیرنگ به دست آید هم زودگذرند هم با بدنامی و آثار مخرب همراه هستند.
حجت الاسلام صادقی افزود: پس امکان رعایت اصول اخلاقی و شرعی در رقابتهای سیاسی امکان پذیر است چنانچه حضرت امیر(ع) چنین کردند اما الزاما پیروزی ظاهری در رقابتهای سیاسی به دست نمی آید، اما پیروزی بزرگتری به دست می آید. پس هم ممکن است و هم مطلوب؛ و مطلوبیت آن به خاطر این است که همه تلاشمان این است که در راه بندگی خدا عمل کنیم و در غیر این صورت خسرالدنیا و الآخره می شویم یعنی خسران بزرگ نصیب همه رقابت کنندگانی می شود که تعهدات اخلاقی را رعایت نمی کنند.
تشریح علل مختلف عدم تأثیرگذاری منشورهای اخلاقی در کاهش بداخلاقیهای انتخاباتی و سیاسی
وی به تشریح علل مختلف عدم تأثیرگذاری منشورهای اخلاقی در کاهش بداخلاقیهای انتخاباتی و سیاسی پرداخت و گفت: این مسئله علل مختلف دارد که علت عملی، قلبی و ذهنی از جمله آنهاست؛ علت قلبی آن مربوط به اراده آدمها است؛ برخی سست اراده هستند و اراده لازم را برای پایندی به تعهدات اخلاقی ندارند که باید در اراده آنها اصلاحاتی صورت گیرد و این به تقوای انسانها برمی گردد.
وی افزود: خب طبیعتا تقوای همه یکسان نیست بنابراین میزان پایندی شان هم به اخلاقیات یکسان نیست. تربیت اخلاقی و تهذیب نفس راه حل این مشکل است و در کنار آن نظارتهای بیرونی نیز افزایش پیدا کند.
ارسال نظر