گوناگون

مشاور فرهنگي احمدي‌نژاد: برخي منتقدان رئيس‌جمهور نقش يک بچه بي‌تربيت و بي‌سواد را دارند!

پارسینه: مهدي کلهر، مشاور رئيس جمهور که در ايام انتخابات رياست جمهوري گذشته، پس از گفت و گو با يک شبکه ماهواره‌اي نقش موثري در ايجاد فضاي مثبت پس از پيروزي احمدي نژاد داشت، بار ديگر با ذکر اظهار نظرهاي گذشته وارد ميدان شد.

کلهر به روزنامه همشهري ويژه نوروز مي‌گويد:«هيچ دولتي نمي‌تواند شهروند خود را با پاسپورت خود در پشت مرزها نگه دارد. حتي اگر خواننده لس آنجلسي باشد. من رضا پهلوي را هم مي‌گويم چه رسد به خواننده.»

اين در حالي است که کلهر تنها چند روز پس از پيروزي دکتر احمدي نژاد در انتخابات نهم رياست جمهوري، دکتر مهدي کلهر مشاور فرهنگي ايشان در پيش و پس از انتخابات، در گفت و گو با شبکه تلوزيوني مهاجر، تاکيد کرد که براساس گفته‌هاي رييس جمهور، جمع آوري ماهواره هرگز در دستور کار دولت نهم نخواهد بود.

وي در پاسخ به اين سوال که «آيا سياست دولت آقاي احمدي نژاد، برخورد شديد با ماهواره است»، گفت: به هيچ وجه، مردم ما خودشان فرهنگ دارند، خود اين‌ها (مردم) مي‌آيند کانال‌هاي غير اخلاقي را قفل مي‌گذارند.اين مردم، مردم باشعوري هستند، شما داريد به مردم توهين مي‌کنيد...

کلهر تصريح کرد: تو وقتي مي‌آيي مي‌گويي «ماهواره نداشته باش»، يعني تو شعور نداري بفهمي چه کانالي را بايد ببيني و چه کانالي را نبايد ببيني؟ آخر شما چقدر به اين ملت اهانت مي‌کنيد، تو کي هستي که بيايي به من بگويي که شعورت از من بيشتره.

مشاور فرهنگي دکتر احمدي‌نژاد اضافه کرد: اين ممنوعيت‌هاي فرهنگي، به اين معناست که «من شعورم از تو بيشتر است، تو نمي‌فهمي صلاح خودت را، من مي‌دانم صلاح تو را!» مشکل ما اين جاست، ما درست عکس اين مسئله فکر مي‌کنيم.

وي با اشاره به اين که با توجه به اظهارات اخير دکتر احمدي‌نژاد، چنين مسائلي را مطرح مي‌کنم»، افزود: ما معتقديم حريم خصوصي به ما مربوط نيست، هيچ فايده‌اي هم ندارد. هر وقت دولتوارد حريم خصوصي شده نتيجه عکس داشته است.

کلهر گفت: ما اصلا به اين چيزها (برخورد با ماهواره، ورود به حريم خصوصي، برخورد با جوانان و...) معتقد نيستيم، به لحاظ علمي هم معتقد نيستيم، احمدي نژاد مي‌گويد، «دولت من دولت علمي است»، رويکرد ما برداشتن فشار حکومت از عرصه فرهنگ و اجتماع است.

کلهر به همشهري چه گفته؟

،مهدي کلهر، مشاور رئيس جمهور در مورد اينکه در ابتداي کار دولت نهم در مصاحبه با يک شبکه ماهواره‌اي از امکان بازگشت به وطن هنرمندان و خوانندگان خارج از کشور سخن گفته بود، مي‌گويد: «من با با MITV مصاحبه داشتم که زمان به 3 روز بعد از انتخابات رياست جمهوري نهم باز مي‌گردد. اين مصاحبه به صورت مستقيم پخش مي‌شد و سئوال اين بود که اگر خواننده لس آنجلسي جرم سياسي مرتکب نشده باشد، مي‌تواند به ايران بيايد که من پاسخ دادم، بله.»

وي در ادامه با اظهار اينکه يک سايت مخالف دولت نهم (در ابتداي کار آن) اين مصاحبه را تغيير داده و روزنامه شرق نيز آن را منتشر کرد، مي‌افزايد:« من مي‌خواستم تکذيب کنم اما آنها بر روي تکذيب من هم حساب کرده بودند، بنابراين سکوت کردم.»

مهدي کلهر با اشاره به اينکه زمزه‌هاي تائيد ورود برخي خوانندگان به ايران در چند هفته پيش را نشنيده است، پيگيري اين موضوع را با استدلال اينکه «در شوراي فرهنگي دولت نيستم» متوجه وزير ارشاد مي‌داند.
کلهر در ادامه مي‌گويد:« هيچ دولتي نمي‌تواند شهروند خود را با پاسپورت خود در پشت مرزها نگه دارد. حتي اگر خواننده لس آنجلسي باشد. من رضا پهلوي را هم مي‌گويم چه رسد به خواننده.»

وي مي‌افزايد: «رضا پهلوي اگر با پاسپورت ايراني به فرودگاه مهرآباد بيايد، ايران نمي‌تواند او را راه ندهد و قانون سازمان ملل است. البته مي‌توان به دليل جرم‌هايي که کرده او را محاکمه کنند.»

اين مشاور رئيس‌جمهور در توجيه مصاحبه‌اش با MITV مي‌گويد: « مصاحبه من براي خارجي‌ها بود و ربطي به داخل کشور نداشت. من در آن مصاحبه مدافع نظام بودم. مجري برنامه هم راجع به دولت نهم سئوال نمي‌کرد. «خانم هاويشام»‌هاي سياسي در ايران به اين مصاحبه دامن زدند.»

گفتني است که «خانم هاويشام» يکي از شخصيت‌هاي رمان «آرزوهاي بزرگ» نوشته چارلز ديکنز مي‌باشد؛ وي زني مرفه و مجرد بود که بر خلاف رويه زمانه، قدرت فوق العاده‌اي داشته و از آن براي پيشبرد اهداف و مقاصد خود از طريق ديگران کمک مي‌گرفته است.

اين کارشناس فرهنگي با رد اينکه مصاحبه اش با MITV به نوعي مشروعيت بخشيدن به ماهواره بوده است، يادآوري مي‌کند که حتي با BBCهم مصاحبه کرده است و مي‌گويد:« قرار بود اين مصاحبه قبل از انتخابات صورت بگيرد، اما نمي‌خواستم مصاحبه در آراي احمدي نژاد تاثير بگذارد. من دولت را مسئول سياست‌هاي فرهنگي نمي‌دانم، مسئول سياست فرهنگي، شورايعالي انقلاب فرهنگي است.»

کلهر در پاسخ به اينکه مثلا در نامه رئيس جمهور به اقتصاددانان، صرف دعوت کردن و عمل نکردن به نظرات، صحيح است مي‌گويد: «اين نارضايتي را نشان مي‌دهد که برخي نقش خود را نمي‌دانند، به اشتباه اسم خود را اقتصاددان گذاشته‌اند. کار کاملا تکنوکراسي است. جنگ هم همين طور است و هر يک نظري مي‌دهند تا فرمانده، يک نظر را اجرا کند. اين کار رسانه است؛ يعني رسانه بايد به کارشناسان ادب بياموزد و زندگي دموکرات را به آنها ياد دهد. اتفاقات عجيبي در دولت نهم رخ مي‌دهد. يعني احمدي نژاد به عنوان رئيس جمهور انتخاب مي‌شود، ولي رسانه‌هايي هستند که اين انتخاب را به رسميت نمي‌شناسند.»

وي اين نظر را اينگونه تشريح مي‌کند: «در پاراگراف اول مي‌نويسد احمدي نژاد و در ادامه مي‌نويسند معاون سابق وزير اسبق بازرگاني چنين و چنان گفت. اينها در واقع به ايفاي نقش يک بچه بي‌تربيت و بي‌سواد مشغولند که رفتار و باورهاي بي‌ادبانه خود را بر روي کاغذ به چاپ مي‌رسانند. شما تا روز آخر ديديد که مخالفان آقاي بوش، وي را به عنوان رئيس جمهور قبول داشتند و اوباما با او خداحافظي کرد.»

کلهر که پيشتر در وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامي مشغول بوده است با اظهار اينکه «کساني که در رسانه‌ها ادعاي دموکراسي دارند، بي تربيت ترين هستند و بايد به اينها ادب آموخت.» مي‌افزايد: «آنچه در برخي رسانه‌ها جريان دارد، بي ادبي است آنها رسانه نيستند و از حزب هم بدتر هستند، زيرا حزب اين قدر بي ادبي نمي‌کند.»

مشاور رئيس جمهور با اشاره به اين که «مي‌گويند اقتصاددانان ناراضي‌اند.» مي‌گويد: «اشتباه است! مگر اقتصاددانان بچه‌اند؟ مگر مي‌شود به ساز همه رقصيد؟ معني راضي يا ناراضي اين است که هنوز دموکراسي را ياد نگرفته‌ايم. بزرگترين مغز اقتصادي هم که باشيد، ممکن است با شما مخالفت کنند. آيا بايد داد بزنيد و اعلاميه دهيد و رونوشت به ائمه، مکه و مدينه و واشنگتن بفرستيد؟»

کلهر مي‌گويد: «اگر لفظ رئيس جمهور را بگذاريد يا نگذاريد، چيزي از احمدي نژاد کم نمي‌شود. برخي از لفظ دولت نهم فقط براي فحش دادن به آن استفاده مي‌کنند که به نتيجه دلخواه نمي‌رسند.»

او در پاسخ به سئوال خبرنگار ويژه نامه نوروزي همشهري مبني بر اينکه «اين انتقادها تنها از جانب روزنامه‌ها و اقتصاددانان نبوده و مثلا آيت الله جوادي آملي دولت را به اداره کميته امدادي و گداپروري متهم کرده‌اند.» مي‌گويد:« همين آقاي جوادي آملي از پرتاب ماهواره اميد و سفرهاي استاني تقدير کرد. آزادي است و اجازه دهيد که همه حرف خود را بزنند. چرا شما فکر مي‌کنيد که بايد کشور را شاهنشاهي اداره کنيم؟»

او مي‌افزايد: «بعنوان ته مانده نسل اول انقلاب مي‌خواستيم شاهنشاهي از بين برود، تعجب مي‌کنيم که چرا دارد باز مي‌گردد و بعضي‌ها مي‌خواهند اخلاق شاهنشاهي در کشور حاکم شود؟ آقاي جوادي آملي حق دارد حرف خودش را بزند.»

مشاور رسانه‌اي - فرهنگي رئيس جمهور بدون اشاره به روزنامه اصلي دولت (ايران) و دو روزنامه حامي ديگر (به ويژه خورشيد که از سوي دولت اداره مي‌شود) مدعي مي‌شود که بنابر اصرار آقاي احمدي نژاد روزنامه‌اي که مي‌توانستيم درست کنيم، نکرديم.

وي در ادامه مي‌گويد: «حرفي را که اکنون به من مي‌زنيد را 8 سال پيش محال بود که جرات فکر کردنش را داشته باشيد. به ذهن کسي خطور نمي‌کرد که کسي از رئيس جمهور قبلي انتقاد کند. اين به معناي بي خطا بودن ايشان بود؟يعني رئيس جمهور قبلي به قدري خوب کار کرد که اشکالي در ممکلت نبود؟ همه گاوها 40 کيلو شير مي‌دادند و تمام شهرها سير و همه پل‌ها ساخته شده بود؟ عکس‌ها و فيلم‌ها را داريم.بالاترين ميانگين قد مردان در روستايي که در مرز افغانستان واقع شده، 145 سانتي متر است، آيا اين مشکل دولت نهم يا دولت‌هاي قبلي است؟»

کلهر دولت احمدي نژاد را خوش شانس ترين دولت از نظر منتقدان مي‌داند که همه به راحتي از دولت انتقاد مي‌کندد و حتي با عبور از مرزهاي اخلاقي، فحاشي هم مي‌کنند و بدون ترس بر ضد دولت حرف مي‌زنند.



تابناک

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد