سردار جوانی: مخالفت با استفاده از واژه «امام» برای ولی فقيه، نگاهی انحرافی است
ایکنا نوشت:
مشاور سياسی نماينده ولی فقيه در سپاه، مخالفتها با استفاده از واژه «امام» برای رهبری جامعه را مبحثی انحرافی عنوان كرد و گفت: اساساً اين واژه در حوزه سياسی معنای خاص خود را دارد و در ديدگاه اعتقادی نيز توجيهپذير است.
سردار يدالله جوانی |
يدالله جوانی، مشاور سياسی نماينده ولی فقيه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گفتوگو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، با اشاره به ويژگیهای نظام ولايی اظهار كرد: نظام ولايی مطرح شده از سوی امام(ره) را يك نظام الهی میدانيم، چون نظريه ولايت فقيه در سلسله مراتب ولايت الهی تعريف میشود، از اين رو كه ولی فقيه به نيابت از امام زمان(عج) در دوره غيبت ائمه (ع)حكومت میكند كه خود ائمه معصومين(ع) نيز منسوب حضرت حق هستند؛ چنين نگاهی به نظام ولايی، آن را متفاوت از همه نظامهای سياسی موجود در عالم میكند و میتوان رمز موفقيتهايش را در همين مبانی جستوجو كرد.
جوانی در ادامه اين گفتوگو شكلگيری پديده اسلامهراسی و اسلامستيزی را ناشی از مقابله غرب برای جلوگيری از الگوگيری جوامع از نظام ولايی عنوان كرد و گفت: در همين زمينه رسانههای استكباری و صهيونيستی سعی دارد مسائل غير واقعی را مطرح كنند تا نگذارند واقعيتها و حقايق مربوط به نظام ولايی برای ساير ملت تبيين شود كه دليلش وحشت غرب از مبانی و اصول چنين نظامی است.
وی تصريح كرد: اگر امروز آنچه ملت ايران در سیسال گذشته از عزت نفس، عزت ملی، ايستادگی و مقاومت در برابر ظلم و ستم و دفاع از محرومين و مستضعفين و تلاش برای اقامه عدل و پيشرفت به دست آورده به خوبی برای ديگران تبيين شود، قطعاً برای بسياری از ملتها جاذبه خواهد داشت.
مشاور سياسی نماينده ولی فقيه در سپاه به الگوگيری برخی جوامع از انديشههای انقلاب اسلامی به عنوان پرچمدار نظام ولايی گفت: در بحث بيداری اسلامی اساساً خيزشها و قيامها در كشورهای اهل سنت با توجه به نظريههای رايج سياسی در بين آنها قابل توجيه نيست، چرا كه در اين جوامع حفظ وضع موجود و تبعيت محض از حاكمان جامعه توصيه میشود؛ بر اساس برداشت اشتباهی كه از آيه «یَا أَیُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ أَطِيعُواْ اللّهَ وَأَطِيعُواْ الرَّسُولَ وَأُوْلِی الأَمْرِ مِنكُمْ» صورت گرفته، افرادی كه در صدر حكومت قرار میگيرند اولیالامر هستند و تبعيت از آنها لازم شمرده میشود؛ بنابراين قيام عليه حكام با چنين ديدگاهی ميسر نمیشود.
جوانی با اشاره به ارائه نگاهی جديد با پيروزی انقلاب اسلامی گفت: انقلاب اسلامی نگاه كشورهای اسلامی به حكام خود را باطل كرد و پيامش اين بود كه انسانها بايد در برابر ظلم و ستم قيام كنند و نبايد تن به حكومتهای جائر بدهند.
وی ادامه داد: پيام انقلاب اسلامی اين بود كه بايد برای رسيدن به يك حكومت حق و پيادهسازی احكام نورانی اسلام و آزاد تلاش و هويت خود را حفظ كرد و زير بار سلطه و در قيد و بند انسانهای مفسد نرفت؛ اين امر مسئلهای است كه با فطرت همه انسانها همخوانی و همسويی دارد. در عمل نيز اين نگرش به خودی خود در جهان اسلام به ويژه در ميان اهل سنت مورد پذيرش قرار گرفت و در نتيجه موج بيداری اسلامی در منطقه فراگير شد.
مشاور سياسی نماينده ولی فقيه در سپاه با بيان اينكه اين نظريه به دليل همسويی با فطرت انسانها قابل ارائه به جوامع غير اسلامی است، گفت: اگر بتوانيم قابليتها و توانمندیهای نظام ولايی را در صحنه عمل به خوبی به نمايش بگذاريم و تبيين كنيم میتوان مدل و الگويی برای جوامع باشد؛ البته طبيعی است كه موانع و مشكلاتی بر سر راه ارائه اين الگو به جوامع وجود دارد.
وی اظهار كرد: در سالهای گذشته چنين توجهی به اسلام و قوانين اسلامی وجود نداشته است، به خاطر همين اساساً اسلام مجال پياده شدن پيدا نكرده بود؛ اما امروز به بركت پيروزی انقلاب اسلامی اين امكان فراهم شده و ملت ايران قوانين و احكام اسلامی را به صحنه عمل آورده و اين موفقيت ملت در پيادهسازی اسلام است كه میتواند قابليتهای اسلام را به نمايش بگذارد و قطعاً در اين صورت شاهد تحولات عظيمی خواهيم بود و آن همان گرايش جوامع به اسلام است كه امروزه نشانههای آن آشكار شده است و بر همين اساس اسلامهراسی و اسلامستيزی و به دنبال آن ايرانهراسی و ايرانستيزی مطرح شده است.
يدالله جوانی: |
فراتر از جهان اسلام در ميان ملل محروم و مستضعف به رقم تخريبهايی كه صورت گرفته، رابطه قلبی و اعتقادی عميقی بين تودههای مردم و ولی امر مسلمين برقرار است |
جوانی در ادامه با اشاره به رابطه عميق و خاص بين امام و امت در نظام ولايی اظهار كرد: آنچه امروز در جمهوری اسلامی شاهد هستيم عشق و ارادت عميق و فراگير و گستردهای است كه تودههای مردم نسبت به مقام معظم رهبری دارند كه اين نگاه در جهان اسلام نسبت به معظمله نيز وجود دارد؛ فراتر از جهان اسلام در ميان ملل محروم و مستضعف به رغم تخريبهايی كه صورت گرفته، اين رابطه قلبی و اعتقادی بين تودههای مردم و ولی امر مسلمين برقرار است.
مشاور سياسی نماينده ولی فقيه در سپاه با اشاره به تلاش برای تغيير واژهها در نظام ولايی خاطرنشان كرد: در نظام ولايی بسياری از مباحثی كه در حوزه سياسی مطرح شده، مبتنی بر نظريه امام و امت تعريف میشود و اساساً در اين نظام واژه «ملت» به معانی مصطلح و رايج امروزی آن جايی در نظام ولايی نيست.
وی ادامه داد: واژه «امام» به عنوان پيشوا در نظام ولايی استفاده میشود كه اين مسئله در مورد بنيانگذار كبير انقلاب به شكل خودجوش و مردمی مورد پذيرش قرار گرفت و ايشان با همين عنوان شناخته شدند؛ گرچه در همان سالها نيز مخالفتهايی در مورد استفاده از اين عنوان برای رهبری جامعه صورت گرفت.
مشاور سياسی نماينده ولی فقيه در سپاه اين مخالفتها را مباحثی انحرافی عنوان كرد و گفت: اساساً واژه امام در حوزه سياسی معنای خاص خود را دارد و امروزه در خارج از ايران نيز مسلمانان به ويژه شيعيان از همان ابتدا به مقام معظم رهبری عنوان امام را به كار بردند.
وی تصريح كرد: بايد اين تعريف و معنا به خوبی تبيين شود تا اين عبارت كه معنای دقيقتری است، به كار گرفته شود؛ به لحاظ اينكه ولی فقيه، نائب امام زمان(عج) است به نيابت از ايشان، امامت جامعه را بر عهده دارد، استفاده از واژه «امام» برای رهبری جامعه قابل توجيه است.
جوانی يادآور شد: بعد از رحلت بنيانگذار كبير انقلاب، افرادی در حوزه سياسی تصور میكردند عنوان «امام» بايد به صورت انحصاری برای ايشان به كار برده شود، اما اين مطلب جای تأمل دارد؛ امروز برخی معتقدند بهتر است مسيری رفته شود كه در ديدگاه اعتقادی توجيهپذير است و برای پيشوای جامعه و ولی فقيه و كسی كه در مسند ولايت قرار میگيرد از واژه امام استفاده شود.
ارسال نظر