عکس/ برای خواننده معروف ترانه «ناصریا»
پارسینه: «ناصرعبدالهی» نقش مؤثری در موسیقی پاپ فارسی دارد در آثارش اعتراض ضد ظلم و همدردی با ستمدیدگان جهان در آثارش موج میزند؛ از این رو علاقمندان موسیقی پاپ برای یادبودی در خورشان مرد صبور موسیقی لحظه شماری میکنند.
«ناصر عبداللهی» هنرمندی بود که ارادت خاصی به امامان معصوم (ع) داشت. دوربینهای شبکه اول سیما برای اولین بار در دهه فجر و در بندرعباس او را به عنوان یک حادثه هنری شکار کردند و ناشر محترمی نیز برای نخستین بار آثار او را روانه گوشهای مردم کرد.
*«ناصر عبداللهی» خوشا به حالش که نیالوده به عصیان رفت
ناصر جوان، فرصت بسیاری برای ارائه آنچه در ذهنش بوده نداشت. «عبداللهی» فرا فرقه بود و خوشا به حالش که نیالوده به عصیان رفت. «عبداللهی» نیز جزو سکانداران هنر بود و در زمانی در مقابل هجوم بیگانه قد علم کرد که نخستین کار خود را با نام مقدس «فاطمه زهرا (س)» به عنوان تابلوی هنر ایرانی، مسلمان و هنر جوانان این انقلاب عرضه کرد.
«ناصرعبدالهی» خواننده معروف ترانه «ناصریا» در بیمارستان خلیج فارس بندرعباس به دلیل مشکل کلیوی و از کار افتادن کلیه بستری شد و سپس به کما رفت و بعد از چند روز به بیمارستان شهید محمدی بندرعباس منتقل و در بخش ICU این بیمارستان بستری شد و سپس به تهران منتقل شد، اما ظهر سوم آذرماه 85 در بیمارستان شهید هاشمینژاد تهران درگذشت. در ششمین سالگرد درگذشت مرد صبور موسیقی ایران زندگی و آثار وی را مورد بررسی قرار میدهیم.
«ناصر عبداللهی» دهم دی ماه 1349 در محله «مسجد بلال» شهر بندرعباس متولد شد. وی فرزند سوم خانواده بود و چهار فرزند به نامهای نوید، نازنین، نامی و نینا دارد. پدرش «عبدالرحمن عبدالهی» کارگر بازنشسته بود و مادرش «مهرنگاربندری نیایی» خانه دار است. از 13 سالگی به موسیقی علاقهمند شد. فعالیتهای هنری خود را از سالهای نوجوانی در صدا و سیما و حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی استان هرمزگان آغاز کرد.
*همکاری متقابل «ناصر عبداللهی» و «محمدعلی بهمنی»
او 4 برادر و یک خواهر دارد، تنها خواهرش نسرین و برادرانش به ترتیب سن محمدطیب، نادر، علیرضا و عقیل هستند که ناصر برادر سومی بود. ناصر در هجده سالگی با «فهیمه غفوری» اهل بندرعباس ازدواج کرد و حاصل آن سه فرزند (دو پسر و یک دختر) حاصل ازدواج او است. عبدالهی در ترانههای خود از کسی تقلید نمیکرد و صدایی منحصر به فرد داشت. بیشتر ترانههای او از سرودههای «محمدعلی بهمنی» بود. در کار موسیقی به گفته خود وی تحت تأثیر سبک موسیقی «ابراهیم منصفی» بود.
*عبدالهی در درخشش موسیقی پاپ فارسی دارای نقش مؤثری بود
عبدالهی همچنین با موسیقی غربی و ایرانی آشنا بود، وی با حضور درخشانش در عرصهٔ موسیقی پاپ فارسی علاوه بر اینکه نام هرمزگان و بندرعباس را بر سر زبانها انداخت و نگاه مردم ایران را به این خطهٔ آمیخته با ریتم، گرم و زنده ساخت که ستایش و احترام را در خود به همراه داشت، خودباوری را هم برای جوانان جویای عرصهٔ موسیقی هرمزگان به همراه آورد.
نمونهٔ خوانندگانی که بعد از «ناصر عبداللهی» در عرصهٔ موسیقی پاپ ایران مطرح شدهاند، کم نیستند. اعتماد به نفس بالای عبدالهی باعث شد هر علاقهمند به موسیقی خود را شایستهٔ مطرح و موثر بودن بداند. جدا از این، خیل زیادی از جوانان این خطه به تأسی از وی به موسیقی روی آوردند که این مورد هم در جای خود قابل توجه و تقدیر است.
ترکیبی که «ناصر عبدالهی» برای ترانههایش میریخت از جهتی تازه و بکر بود و دلیل استقبال عظیم و اقبال بزرگش نیز جدا از صدای خاصش، ریتم و فضای کارش است. از یک سو گویش بندری که ریشه اوستایی دارد به دلیل هم خانوادگیاش با زبان سانسکریت و ریشههای مشترک فرهنگیاش با هند به «موسیقی هندی» نزدیک است و از سوی دیگر به دلیل ریتم تند و ضرباهنگ شدید در گفتار و رفتار و کلام مردم هرمزگان با ریتم و لحن اسپانیایی نزدیکی فراوانی دارد، رفتار موسیقی اسپانیایی را نیز در خود دارد.
* اعتراض ضد ظلم و همدردی با ستمدیدگان جهان در آثار عبدالهی موج میزند وی با آگاهی از این امکانات و ظرفیتهای موسیقیایی، ترانههایش را از این سو نزدیکتر کرد. به دلیل همین تازگی زبان با ضرباهنگ متنوع و ریتم منحصر به فرد موسیقی هرمزگان در عالم موسیقی پاپ گل میکند.
اگر چه پیش از او کسانی مثل (مهرپویا) از امکانات و سازهای هندی در راستای ترانههایش بهره میگیرد اما تازگی کار عبدالهی به این دلیل است که او از امکانات فرهنگهای دیگر بهره نمیگیرد بلکه این مکان در فرهنگ موسیقایی خودش (هرمزگان) وجود دارد و این موضوع وی را در این زمینه نیز پیشتاز میسازد.
ملودی ترانهٔ «ناصریا» در سال 1376 ساخته شد، شعر این آهنگ به گویش بندری است و به گفته عبدالهی هدف از ساخت آن اعتراض ضد ظلم در جهان و نیز همدردی با ستمدیدگان جهان بوده است. بر اساس متن شعر ناصریا اگر کسی قصد یاری مظلومی را داشته باشد پس از تحمل سختی بسیار و دشواریهای این راه در پایان پیروز خواهد شد.
* لحظه شماری علاقهمندان موسیقی کشورمان برای مراسم یادبود مرحوم عبدالهی
آلبومها «بوی شرجی»، «هوای حوا»، «عشق است»، «دوستت دارم»، «ماندگار» از مهمترین آثار مرحوم «ناصر عبداللهی» است. هنرمندان و علاقهمندان موسیقی کشورمان با زنده نگهداشتن یاد و خاطره مرد صبور موسیقی ایران در ایام محرم و صفر در انتظار مراسمی برای این چهره برجسته موسیقی کشورمان از سوی مسئولان اجرایی هستند.
* «راز مبهم» ناصر عبداللهی در آلبوم «رخصت»
از همین رو آلبوم جدیدی از قطعات منتشر نشده زنده یاد ناصر عبداللهی با عنوان «رخصت» در سال جاری منتشر شد. در این آلبوم، برخی اتودها و قطعات قدیمی منتشر نشده عبداللهی بازسازی و در قالب یک آلبوم کامل که متشکل از 10 قطعه است روانه بازار شده است. آلبوم موسیقی «رخصت» 10 قطعه را با عنوانهای «راز مبهم»، «پنجره»، «رخصت»، «دل عاشق»، «عشق قشمی» و... شامل میشود و محمد علی بهمنی، علی سپانلو، حسن علی شیرازی، داوود لطفالله و ناصر عبدالهی از ترانهسرایان این اثر هستند.
ارسال نظر