گوناگون

كشف گنجی به وسعت كل نفت و گاز كشور

پارسینه: درحالی كه منابع هیدرو كربوری دنیا در حال اتمام است، دیروز رسماً اعلام شد پژوهشگران ایرانی گنجی را در دریای عمان كشف كرده‌اند كه وسعت آن به بزرگی تمام موجودی نفت و گاز كشور است.

بر اساس آخرین آمارهای شركت ملی نفت،ایران هم اكنون از نظر حجم ذخایر اثبات شده نفت‌ و گاز رتبه اول را در جهان دارا است.

تاكنون 600 میلیارد بشكه نفت درجا در كشور كشف شده است كه از این میزان تنها 158 میلیارد بشكه نفت قابل استحصال داریم. این ذخایر به همراه 34 تریلیون فوت مكعب ذخیره گاز كشور تمام موجودی منابع هیدروكربوری ایران است.

همانگونه كه سالیان سال است اعلام می‌شود ذخایر نفتی و گازی دنیا در حال كاهش است، این در حالی است كه وابستگی به منابع هیدروكربوری هر روز افزایش می یابد، به همین دلیل كشورهای صاحب انرژی به دنبال انرژی های جایگزین هستند تا بتوانند از آنها همانند انرژی های هیدروكربوری استفاده كنند.

روز گذشته خبری از سوی مجری طرح اكتشاف منابع هیدرات گازی اعلام شد كه تحول عظیمی را در حجم ذخایر نفتی و گازی كشور ایجاد می كند. ناصر كشاورز مجری طرح اكتشاف منابع هیدرات گازی از كشف ذخایر عظیم این گاز در دریای عمان خبر داد و رسماً اعلام كرد حجم ذخایر آن معادل كل ذخایر نفت و گاز متعارف كشور است.

ناصر كشاورز پس از اعلام این خبر و انتشار آن در گفت‌وگویی تكمیلی گفت: اگرچه استخراج هیدرات گازی هزینه بر است ولی هر متر مكعب از هیدرات گازی پس از استخراج معادل 164 مترمكعب گاز ارزش حرارتی ایجاد می كند به طوری كه می توان از این منابع در آینده به جای منابع هیدرو كربوری استفاده كرد.

وی توضیح می‌دهد: هیدرات گازی منابع غیر متعارف گاز هستند كه در اعماق زمین و در بلورهای یخی تجمع كرده اند و خوشبختانه منابع عظیمی آز آن در آبهای دریای عمان و بخش ایرانی این آب‌ها است.

كشاورز خاطرنشان می كند در طرح شناسایی این منابع از بستر دریا تا عمق 600 متری را مورد مطالعه و اكتشاف قرار دادیم كه خوشبختانه توانستیم به حجم زیادی از هیدرات گازی برسیم.

گزارش ها حاكی است هم اكنون منابع هیدرات گازی تنها در كشور كانادا تولید می شود ولی در كشورهای ژاپن، روسیه و آمریكا نیز، مطالعاتی برای برداشت از این منابع در حال انجام است كه هنوز هیچ كدام به نتیجه نرسیده و نتوانسته‌اند به این منابع دست پیدا كنند.

اگرچه امروز اعلام می شود كه امروزه تكنولوژی‌های بهره‌برداری از این منابع بسیار هزینه‌برتر از تكنولوژی بهره‌برداری از منابع متعارف نفت و گاز است، ولی اقتصادی بودن برداشت از هیدرات‌های گازی زمانی محرز می‌شود كه منابع متعارف هیدروكربوری و به عبارتی نفت و گاز رو به كاهش باشد، بدین معنا كه با پایان منابع نفت و گاز ذخایر هیدرات گاز مطمئن ترین منبع سوخت در اختیار كشورهای دنیا خواهد بود.

براساس این گزارش یكی دیگر از موارد معطوف شدن به محل انباشت هیدرات گازی این است كه احتمال كشف منابع نفت و گاز در این مناطق بسیار زیاد است كه این موضوع را نیز مجری طرح اكتشاف هیدرات گازی مورد تاكید قرار داده است، بنابراین می توان امید داشت در كنار این منابع عظیم هیدرات گازی به منابع جدید هیدروكربوری نیز در آینده نزدیك دست یابیم.

منبع: خبرگزاری فارس

ارسال نظر

  • ناشناس

    با كلمه مقدس الله روي پرچم اين كشور و اسلامي بودن نهضتش شكي نيست كه الله ياري گر است . انشاءالله.

  • ناشناس

    البته احتمالا این ذخایر با کشور های دیگر مشترک است و قبل از اینکه ما حتی به ان نزدیک بشویم دیگران تخلیه میکنندش

  • ناشناس

    چه سود؟؟

  • زمين شناس

    درسته در اعماق زمين منابع عظيم انرژي وجود دارد اما كشف اونها هنر نيست بلكه بيرون كشيدن و تبديل و فراوري اونهاست كه مهم است

  • مریم

    به حال و روز مردم چه فرقی میکند ؟

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد