گوناگون

سید شمس الدین حسینی؛ سکانداری دولت چهاردهم و اصلاح نظام حکمرانی اقتصادی

سید شمس الدین حسینی؛ سکانداری دولت چهاردهم و اصلاح نظام حکمرانی اقتصادی

ثبت نام نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با وجود برخی حواشی پایان یافت، براساس آمار و اطلاعات نشر یافته 80 تن از شخصیت های مختلف علمی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی در این دوره ثبت نام و وارد گود انتخابات شدند.

به گزارش هولدینگ رسانه ای پارسینه، با توجه به مسائل مبتلابه کشور در حوزه های اقتصادی اغلب داوطلبان در نطق‌های خود بر این موضوع اذعان کرده و اعلام نمودند که برای غلبه بر این مسائل برنامه و ایده دارند. در این ارتباط نگاهی به نطق انتخاباتی سیدشمس‌الدین حسینی وزیر اسبق اقتصاد و نماینده دوره های یازدهم و دوازدهم شهرستان‌های تنکابن، رامسر و عباس ‌آباد در مجلس شورای اسلامی چهره های اقتصادی میدان چهاردهم خواهیم داشت.

 

شمس الدین حسینی یکی از معدود چهره های برجسته اقتصادی است که در مشی وی عملگرایی و تکنوکرات بودن بر تفکرات سیاسی و جناحی غالب بوده و به نظر می‌رسد در صورت تایید صلاحیت از سوی شورای نگهبان و انتخاب از سوی مردم؛ برنامه های خود را با اتکاء به ظرفیت‌های قانونی موجود و بهره‌گیری از تمام استعدادهای مدیریتی کشور به اجرا درآورد.

 

در کارنامه حسینی در حوزه اجرا مواردی چون؛ تامین مالی ابرپروژه مسکن مهر؛ اجرای طرح توزیع سهام عدالت، تدوین و اجرای طرح تحول اقتصادی در 7 محور؛ طرح هدفمندی و توزیع یارانه‌ها به چشم می‌خورد.

این اقتصاددان در حوزه قانونگذاری و در تصویب طرح ها و لوایح نیز نقشی فعال و مشارکتی اثربخش را ایفا نمود که تصویب و ابلاغ قوانینی چون: قوانین بودجه سنواتی، تبصره‌های 16 و 18 قوانین بودجه سنواتی برای وام های ازدواج، اشتغال ایثارگران؛ تامین مالی و ساماندهی رودخانه ها، قانون رتبه بندی معلمان و متناسب سازی حقوق بازنشستگان، قانون اصلاح مواد 1 و 7 قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی برای تسهیل سرمایه گذاری و شروع کار، قانون جهش تولید مسکن، قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، قانون تبدیل وضعیت و بکارگیری کارکنان دولت و شرکت های دولتی، قانون جهش تولید دانش بنیان، قانون بانکداری مرکزی جمهوری اسلامی ایران، قانون تسهیل ضوابط‌ سرمایه‌گذاری نظام‌بانکی در امور‌تولیدی و زیربنایی، برنامه هفتم توسعه کشور، قانون شفافیت آرا، قانون ساماندهی بازار و تسهیل واردات خودرو و اخذ مصوبه رفع ممنوعیت احداث گلخانه در زمین‌های جنگلی و جلگه‌ای از جمله آن ها است.

 

اما از نقش مستقیم و اساسی این نماینده مجلس و کمیسیون تحت ریاست وی در موضوع تدوین و تصویب دو قانون راهبردی و بسیار مهم یعنی قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار و قانون تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها نمی‌توان به سادگی چشم پوشی کرد.

 

در هر حال ارزیابی ها و همچنین محورهای اعلامی از سوی شمس‌الدین حسینی حکایت از آن دارد که وی در صورتی که بتواند پس از گذراندن مراحل تایید و انتخاب؛ سکان دولت چهاردهم را در دست بگیرد اصلاح، بهبود و ارتقای کیفیت نظام حکمرانی را در چارچوب اختیارات قانونی رییس جمهور و در حوزه‌های اقتصادی سیاست خارجی و علمی و فرهنگی در اولویت خود قرار خواهد داد.

 

متن کامل نطق سیدشمس‌الدین حسینی پس از ثبت نام در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به این شرح است:

 

 

photo_2024-06-07_17-06-56

                                              بسم الله الرحمن الرحیم

به مردم بزرگ ایران سلام می­کنم و با گرامیداشت یاد امام عزیز، شهادت رییس جمهور و همراهان را به ملت عزیز و مقام معظم رهبری تسلیت می­گویم.

 

* دو پیام حادثه سقوط بالگرد و شهادت رییس جمهور و همراهانش:

مردم بزرگ، حادثه اخیر به رغم تلخی دو پیام داشت:

اول؛ ظرفیت فرهنگی ملت ایران که "راستی و ادب" حکمرانان را دوست دارند و علی رغم "کاستی ها"، "راستی" را پاس می­دارند.

دوم؛ ظرفیت­های ملی و قانون اساسی که نشان داد، حتی فقدان یکباره رییس جمهور، به دلیل نهاد و وجود رهبری نمی تواند سبب از هم پاشیدگی امور حکمرانی شود.

نگاه من در کشور داری؛ تداوم "سیره ادب و راستی" در خدمتگذاری و "بهره­گیری از ظرفیت­های همگان" برای غلبه بر کاستی­ها و شکوفایی استعدادهای ایران ماست.

 

* مشارکت مردم کلید اصلاح امور حکمرانی و اعتلای امور سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی کشور است:

مردم ارجمند ایران!

من دردهای شما را نشنیده! بلکه دیده ام! من سختی های شما را نخوانده! بلکه شناخته­ام.

در پیشگاه شما گفته­ام که کم رغبتی برای انتخاب حکمرانان، ناشی از کاستی حکمرانان است و به محضرتان عرض می کنم " مشارکت" شما، کلید اصلاح امور حکمرانی نه تنها در عرصه اقتصاد و رشد تولید، بلکه اصلاح اعتلای همه امور اجتماعی، سیاسی و فرهنگی و غیره است. "ظرفیت­های کشور" با "مشارکت ملت" و "مشارکت ملت " با "راستی و کار آمدی حکمرانان" رقم می­خورد.

 

* برای چه به صحنه آمدم؟

ملت عزیزم!

من برای "تحول اقتصادی" و "آسایش اجتماعی" به صحنه آمده­ام و اعتقاد دارم که هیچ نظام تدبیری جز به لطف حضور مردم به مقصد نمی­رسد!

                " ما بدان مقصد عالی نتوانیم رسید      تا مگر پیش نهد لطف شما گامی چند"

من توسعه ایران را از معنی و مسیر " گشایش فرزانگی و خدمتگذاری" و نه شیوه "کشمکش بی حاصل سیاست زدگی" و بلیه­ی" تنها خویش و هم کیش را شایسته پنداری " دنبال می­کنم.

 

* اولویت یافتن اقتصاد در سپهر حکمرانی ایران:

مردم بزرگوار ایران !

چهره­های سیاسی بر اولویت یافتن اقتصاد و معیشت در سپهر حکمرانی ایران در "بیان" اجماع دارند ولی، آیا در انتخابات وگزینش مقام عالی اجرایی و رییس جمهوری؛ یک متخصص با تجربه عالی اقتصاد را بر خود اولی می­دانند؟ اگر چنین کنند حل "مسایل شما" که "شما" را بر خود ترجیح داده­اند!

یک دهه سرمایه­گذاری و رشد اقتصادی ناچیز! حاصلش پایین آمدن درآمد سرانه و بیکاری شده است، تامین مالی تورمی و نقدینگی با رشد بالا سبب نااطمینانی شده است.

سیاست­هالی حمایتی ناکارآمد از بازار کالا گرفته تا ارز، سبب رانت، فساد و نابرابری بیشتر درآمد و ثروت شده است.

عدم شفافیت و مداخله­های ناصواب، منجر به زیان سرمایه­گذاران و سهامداران بویژه سهامداران خرد در بازار سرمایه شده است. سفره­های شما کوچکتر و سفره­های معدودی دشت­تر شده است!

 

* پایبندی به اسناد بالادستی و استفاده از ظرفیت های آن در تدوین سیاست ها و اجرای برنامه ها:

من به عنوان یک متخصص اقتصاد؛ مشکلات اقتصادی و در یک کلام "رنج معیشت" شما را می بینم و به پشتوانه "دانش و تجربه اقتصادی" راه غلبه بر آن را می­دانم.

به واسطه بیش از سه دهه کار و تلاش از کارشناسی گرفته تا وزارت، از اجرا گرفته تا تقنین؛ هم به دیوان سالاری اشراف دارم و هم متخصصان امور مختلف را می­شناسم .

مردم! به شما و متخصصان دلسوز اطمینان می‌دهم که با ترجمه سیاسی از قواعد و تجارب اقتصادی، آن‌ها را بی خاصیت نمی‌سازم.

به همان میزان که خودکامگی را در تدبیر امور اقتصادی مضر می­دانم، بی مایگی را برای حل مسایل اقتصادی مانع می­دانم.

خود را در معرض انتخاب شما قرار داده­ام چون هم می­دانم و هم می­توانم با اجرای قوانین بهبود محیط کسب و کار، تامین مالی تولید و زیرساخت­ها و سایر قوانین مرتبط، مسکن و دیگر نیازهای اساسی شما که در قانون اساسی بر آن تصریح شده است را با قواعد علمی مبتنی بر مقتضیات کشور، تامین کنم.

در مسیر تدوین سیاست­ها و اجرای برنامه­ها به اسناد بالادستی چون قانون اساسی و سیاست­های کلی نظام پای بند بوده و از ظرفیت آنها بهره می‌گیرم.      

                                                       

* تبیین محورهای اصلی و سه گانه در برنامه ارتقای کیفیت حکمرانی:

مردم بزرگوار ایران !

سیاست خارجی و دیپلماسی اقتصادی را بر سه­ پایه "عزت" ،"حکمت" و "مصلحت " در مسیر گشایش فرزانگی و خدمت ارتقاء می­بخشم و به اعتلای امور علمی، اقتصاد دانش بنیان و فناوری­های پیشران اهمیت و اولویت خواهم داد.

"بهداشت" و "بهبود" محیط کسب وکار در فضای معمولی(حقیقی) و مجازی را بهینه دنبال و محقق می­سازم و همواره بر پیامدهای هر سیاستی بر معیشت مردم توجه خواهم کرد.

در یک جمع بندی کلی "گشایش اقتصادی"،" امنیت پایدار و همه جانبه و راه گشایی سیاست خارجی" و" اعتلای علمی و فرهنگی " سه محور اصلی" برنامه ارتقای کیفیت حکمرانی" من است و ذیل آنها پرداختن به " نیازها، نشاط و نوآوری جوانان ، " معیشت بازنشستگان و آسایش خاطر سالمندان ، " آمایش سرزمین و مشارکت اقشار" و مردمان و بویژه "تامین پیش نیازهای نقش آفرینی بانوان و بهره­مندی از توان آنان" در اداره کشور و ایفای نقش محوری در خانواده از امور با اولویت من است.

 

 

Picture2

مردم عزیز!

تعهد و پیمان من با شما در پیشگاه خداوند بزرگ، "اعتلای نظام تدبیر و حکمرانی" با "رعایت راستی و درستی" و "تلاش و مجاهدت" برای آسایش شما و آبادانی ملک ایران است.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

یکشنبه 14/3/1403

 

 

 

                   

                                                              

 

 

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار