گوناگون

مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری؛

مناظره داغ پزشکیان و جلیلی با موضوع فرهنگی - سیاسی

مناظره داغ پزشکیان و جلیلی با موضوع فرهنگی - سیاسی

اولین مناظره نامزدهای راه یافته به مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، با حضور کاندیداها؛ مسعود پزشکیان و سعید جلیلی با موضوع فرهنگی ـ سیاسی آغاز شد.

به گزارش پارسینه؛ چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ۸ تیر ما با حضور ۴ نامزد نهایی برگزار شد، ولی هیچ‌کدام از نامزدها نتوانستند اکثریت مطلق آرا را بدست آوردند و مسعود پزشکیان و سعید جلیلی به مرحله دوم راه یافتند.

۶۱ میلیون و ۴۵۲ هزار و ۳۲۱ نفر واجد شرایط رای دادن بودند که ۲۴ میلیون و ۵۳۵ هزار و ۱۸۵ نفر یعنی ۴۰ درصد در انتخابات شرکت کردند. مسعود پزشکیان ۱۰ میلیون و ۴۱۵ هزار و ۹۹۱ رای و سعید جلیلی ۹ میلیون و ۴۷۳ هزار و ۲۹۸ رای کسب کرده‌اند.

مناظره اول میان دو نامزد، موضوع فرهنگی ـ سیاسی دارد و موضوع مناظره دوم هم اقتصادی است.

شیوه برگزاری مناظره:

بر اساس قرعه کشی، صندلی شماره یک سعید جلیلی و صندلی شماره 2 مسعود پزشکیان بود و نامزدهای باید در قسمت های 4 دقیقه‌ای، به 10 سوال پاسخ می‌دادند و در پایان نیز هر نامزد طی 5 دقیقه صحبت‌های خود را جمع بندی می‌کرد.

جلیلی: برای افزایش مشارکت در انتخابات برنامه دارم

سعید جلیلی در ابتدای این مناظره گفت: همه دیدیم که نتیجۀ انتخابات از قبل تعیین‌شده نبود و مردم بودند که تعیین‌کننده بودند.وی با بیان اینکه برای افزایش مشارکت در انتخابات برنامه دارم،اضافه کرد: یکی از برنامه‌های دولت من این است که مشارکت مردم در حوزه‌های مختلف بیشتر شود.این نامزد ریاست جمهوری تاکید کرد: اگر ما قدرتی امروزی داریم این حاصل مشارکت مردم است. نقش مردم را باید پاس بداریم.

پزشکیان: بدون رضایت مردم بنزین را گران نمی‌کنیم

مسعود پزشکیان هم در ادامه تاکید کرد: از من در رسانه‌ها پخش کرده‌اند که ما بنزین را گران می‌کنیم، در حالی که این‌طور نیست. بدون رضایت مردم هیچ اقدامی نخواهم کرد و این را قاطع اعلام می‌کنم.این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: خبر دروغی منتشر کرده‌اند که پسر من به مولوی عبدالحمید توهین کرده است.

جلیلی: کلی مطلب در ۴۸ ساعت گذشته علیه من تولید شده است

جلیلی هم در ادامه تصریح کرد: در ۴۸ ساعت گذشته کلی مطلب علیه من تولید شده که هیچ‌کدام ارتباطی به موضوعات مردم ندارد.وی اضافه کرد: هنوز نتایج انتخابات مشخص نشده به 9 میلیون 10 میلیون نفر بگوییم طالبان!جلیلی تاکید کرد: به جای ارائه برنامه و راه‌حل برای مشکلات، دیگران را طالبان خطاب می کنند.

پزشکیان: برای موضوعات مختلف برنامه داریم

پزشکیان در ادامه گفت: ما در رابطه با موضوعات مختلف برنامه داریم.وی اضافه کرد: وقتی دستگاه‌ها برای خود سفره‌ای کردند و سفره‌ دیگری برای مردم پهن شده است مردم این را می‌بینند.این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: مشکل مجریانی هستند که باید اراده داشته باشند.

پزشکیان: وقتی رفته بودم زیارت برخی‌ها به من می‌گفتند «مرگ بر منافق». من منافقم؟ من تمام زندگی‌ام براساس اعتقاد و باور است

پزشکیان عنوان کرد: اگر بخواهیم مشارکت افزایش یابد مردم باید باور کنند که مسئولان سر همان سفره‌ای می‌نشینند که آن‌ها می‌نشینند. وی افزود: مشکل فقرا ما هستیم، مشکل فقرا که آمریکا نیست. قانون و برنامه هم وجود دارد و باید اجرا شود. به گفته وی، گفتند به کُردها پست دادیم، اما آن‌ها سنی نبودند، اگر کسی سنی بود و استعداد داشت آیا نباید از او استفاده شود؟ بیشتر پست ها در اختیار یک عده خاص است. مردم باید مشارکت داده شوند.

جلیلی: به همۀ دوستانم گفتم تقوا را رعایت کنند

سعید جلیلی در ادامه بیان کرد: توصیه کرده‌ام که هیچ‌وقت برای دنیای امثال من آخرت خود را خراب نکنید. حدود کار سیاسی، تقوای الهی است و همه باید فردا جواب بدهند.وی افزود: همین نکته که آقای پزشکیان گفتند وقتی شنیدم به دوستانمان گفتم که حتما‌ شما اعتراض کنید قبل از اینکه آقای پزشکیان اعتراض کنند.نامزد انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: اشکال کار این است که اگر ما خودمان یا ستادهایمان یا آنها که مسئولیت رسمی دارند در این عرصه‌ها بداخلاقی کنند حتماً مذموم است و باید جلویش گرفته شود.وی ادامه داد: اهل سنت هر کدام نسبت به ما حقی دارند، چه به من رای بدهند چه رای ندهند.

پزشکیان: در تمام دوره‌های مجلس برای اجرانشدن برنامه‌ها سؤال و اعتراض کرده‌ام

پزشکیان عنوان کرد: مردم را در جایی که باید بازی بدهیم، بازی نمی‌دهیم.وی افزود: باید براساس حق و عدالت با مردم برخورد بکنیم.نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری عنوان کرد: اگر می‌خواهیم مملکت را درست کنیم، باید حق و عدالت را رعایت کنیم.

جلیلی: اگر دانشجوی ما حرف دارد باید صدایش شنیده شود

جلیلی اظهار کرد: شما از حق حرف و اعتراض جوانان گفتید، من در حوادث ۱۴۰۱ هفته‌ای یکبار یا ۲ هفته‌ای یکبار در دانشگاه‌ها حضور پیدامی‌کردم.وی افزود: می‌گفتند نسلی آمده که نه او زبان ما را می‌فهمد و نه ما زبان او را. من همان موقع گفتم که این حرف اشتباهی است.نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری عنوان کرد: کارگران هپکو، ماشین‌سازی تبریز، و هفت‌تپه و آذرآب دغدغه داشتند و ما رفتیم بینشان و حرفشان را شنیدیم.وی ادامه داد: من مخالفم که وزیر ارتباطات را از بخش خصوصی این حوزه انتخاب کنیم؛ چون تعارض منافع پیش می‌آید.

پزشکیان: ما وقتی می‌گویم مردم، باید بگذاریم مردم مطالبه‌گری کنند

پزشکیان عنوان کرد: مشکل این است که وعده می‌دهیم اما عمل نمی‌کنیم.به گفته وی، اگر به مردم احترام بگذاریم و حرفشان را بشنویم دیگر کسی که مسئول است نمی‌تواند خلاف قانون عمل کند.

رویکرد همهٔ دولت باید شنیدنِ صدای اقشار و پیگیریِ مشکلات باشد

جلیلی اظهار کرد: از افتخارات نظام و اندیشهٔ دینی این است که اگر کارویژه‌ای را برای دولت تعریف می‌کند، آن را برای تک‌تک مردم هم تعریف می‌کندبه گفته وی، مبنای دولت سایهٔ ما این است که اگر مشکلی پیدا شد، به آن اعتراض و آن را برطرف کند.نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری عنوان کرد: حرف‌هایی که آقای پزشکیان می‌زند از سر دل‌سوزی است، اما کافی نیست.وی افزود: در برنامهٔ هفتم به رشد ۸ درصدیِ اقتصاد اشاره شده، اما برای اجرای آن باید مأموریت تعریف کنیم.جلیلی اظهار کرد: وقتی دفترمان را باز کنیم تا کارگران هپکو، آذراب، هفت‌تپه و... بیایند و حرفشان را بشنویم، کار به اعتراض خیابانی کشیده نمی‌شود.به گفته وی، رویکرد همهٔ دولت باید شنیدنِ صدای اقشار و پیگیریِ مشکلات باشد.

پزشکیان: اگر به اعتراض پاسخ بدهیم و حرف افراد را گوش کنیم مگر دیوانه‌اند که اغتشاش کنند؟

پزشکیان گفت: ۹۹ درصد مدیران نمی‌دانند قانون برنامه یعنی چه. مدیران ما برنامه را اجرا نمی‌کنند کتکش را نیروهای او می‌خورند. اگر وقتی کاری انجام نشد یقۀ مدیر را بگیریم او نمی‌تواند کارگر را اخراج کند. وی افزود: می‌دانید ممکلت کی درست می‌شود؟ وقتی با هم دعوا نکنیم و به قانون عمل کنیم. اگر به اعتراض پاسخ بدهیم و حرفش را گوش کنیم مگر دیوانه‌اند که اغتشاش کنند؟نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: اگر مقصری بپذیر و یا قانعش کن؛ نه اینکه اخراجش کنی.

جلیلی: رئیس‌جمهور باید رئیس‌جمهوری باشد که مردم بتوانند ماهانه یا ۶ ماه یک بار از او سوال کنند

جلیلی در ادامه اظهار کرد: طبق بررسی‌های ما سرعت اینترنت موبایل حداقل ۱۰ برابر و سرعت اینترنت ثابت حداقل ۵۰ برابر افزایش خواهد یافت.وی افزود: امروز فضای مجازی با فضای واقعی عجین شده. دولت باید برای فضای مجازی برنامه داشته باشد.

پزشکیان: تمام دنیا در زمان‌های خاص محدودیت‌هایی در فضای مجازی دارند

پزشکیان عنوان کرد: تمام دنیا در زمان‌های خاص محدودیت‌هایی در فضای مجازی دارند. مردم بیشتر از اینترنت پول فیلترشکن می‌دهند.وی افزود: چرا جلوی کسانی که فیلترشکن می‌فروشند را نمی‌گیرند؟نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: همهٔ دنیا چکار می‌کنند؟ ما هم همان کار را انجام بدهیم.

جلیلی: اگر سکوی اینترنتی خارجی مسئولیت‌پذیر باشد در کشور اجازه فعالیت خواهد داشت

جلیلی اظهار کرد: چرا پول محتوایی که در اینترنت منتشر میشود را به مردم نمی دهیم؟ این شغل و منبع درآمد ایجاد می‌کند.نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: باید در فضای مجازی فعال باشیم و نه منفعل.

پزشکیان: در خصوص مدیریت اینترنت باید مثل بقیه دنیا عمل کنیم؛ الان زندگی مردم را از کار انداخته‌ایم

پزشکیان عنوان کرد: چه بلایی سر مردم آوردیم با این خودروهایی که تولید کردیم. خودرویی که ۲۰ هزار دلار است در داخل ایران ۱۰۰ هزار دلار می‌فروشند؛ مرزها را باز کنید. لندکروز ۲ میلیاردی را ۲۰ میلیارد می‌فروشند.وی افزود: سیاست خارجی اصولاً باید بستر را برای اقتصاددانان و تاجران ما آماده کند.نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: چرا امارات و دوبی پیشرفت کردند، چون کارشناس مربوطه را پیدا کردند و نسخه را گرفتند و اجرا کردند.

جلیلی: رئیس‌جمهور با یک نظریه‌پرداز فرق می‌کند و باید مباحث کارشناسی را قبلاً انجام داده باشد

جلیلی عنوان کرد: ما محدود و بسته به یک عده و یک محفل نیستیم. کسی که می‌خواهد رئیس‌جمهور شود باید به موضوعات اشراف داشته باشد و براساس چند گعده و چند جلسه صحبتِ کلی نکند.به گفته وی، رئیس‌جمهور باید در لحظه تصمیمِ درست را بگیرد و اگر زمان را از دست بدهد، زمانِ ۸۰ میلیون نفر را از دست داده است.نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: اگر رئیس‌جمهور اشراف داشته باشد، فشار خارجی و کارشکنی‌های داخلی نمی‌تواند مانع اجرای برنامه‌ها شود.وی ادامه داد: در چند سال گذشته با بیش از ۲۰ صنف جلسه داشته‌ایم و به ۱۷ موضوع اصلی رسیده‌ایم که باعث رکود در بازار می‌شود؛ رئیس‌جمهور باید در این نقطه مقاومت کند تا موضوع به نتیجه برسد.

پزشکیان: امکان ندارد کسی برنامه بنویسد اما داخل آن سازمان نباشد

پزشکیان نیز در ادامه بیان کرد:‌ مشکل ما نبود راه‌حل نیست، مشکل نبود آدم‌هایی است که علم، مهارت و انگیزۀ اجرا را داشته باشند. مشکل اصلی ما اختلاف است. FATF در آن دولت باشد مخالف می‌شوند و اگر در این دولت باشد موافق می‌شوند.وی افزود:‌ هنر وزارت خارجه باید این باشد که قابلیت انعطاف و راهکارهای مختلف با کشورها برای گفت‌وگو داشته باشد. من با ریز قضیۀ برجام کاری ندارم اما نتانیاهو و ترامپ و برخی حمله‌کنندگان به سفارت‌ها در داخل با آن مخالف بودند.نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار کرد: برای نبود FATF و‌ برجام شاید داریم روزانه ۱۰ هزار میلیارد تومان ضرر می‌کنیم. در این وسط یک عده کاسب تحریم‌اند و می‌خورند و می‌برند.به گفته وی، سیاست خارجی ما براساس اصل حکمت، عزت و مصلحت خواهد بود. اول باید همگرایی داخلی را درست کنیم و بفهمیم که منفعت ما این است که با دنیا گفت‌وگو کنیم و حقمان را بگیریم.

جلیلی: سیاست خارجی فقط ۳ کشور نیست، در دنیا ۲۰۰ کشور وجود دارد

جلیلی عنوان کرد: اگر بخواهیم با کسانی که بیشترین اختلاف را داریم منافع کسب کنیم این حتماً به دست نمی‌آید. در مورد برجام زود ملت خودمان را متهم نکنیم و طرف مقابل را تبرئه کنیم. ما فراتر از تعهدات را انجام دادیم.به گفته وی، سخنگوی دولت آقای روحانی گفتند اگر FATF امضا نشود، نمی‌توانیم واکسن وارد کنیم.نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری بیان کرد: گفتند هم چرخ سانتریفیوژ را می‌چرخانیم و هم چرخ اقتصاد را؛ ولی چه شد؟ ۱۴ بار آژانس گزارش داد که ایران تعهداتش را انجام داد ولی طرف مقابل کلاً از برجام خارج شد.وی افزود: در ایران هیچکس مانع برجام نشد. در FATF و برجام امروز ما طلب‌کاریم و نه بدهکار.
 
 

پزشکیان: به‌خاطر نداشتن تکنولوژی ما نفتی که از زمین بیرون می‌کشیم ۱۸ درصد است

پزشکیان عنوان کرد: مشکل ما این است که نفت را از راهی که تحریم را دور می‌زنند، می‌فروشند. فردی پیدا می‌شود که ۳ میلیارد بشکه را می‌برد و می‌فروشد.وی افزود: ما به‌خاطر سوءمدیریت روزی چند میلیارد به کشور ضرر می‌زنیم. گفت‌وگو گفت‌وگوست و پدر با برادر و فرزند گاهی به مشکل می‌خورد؛ اما نباید گفت‌وگو را ترک کند.نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری بیان کرد: آمریکا شهید سلیمانی را به‌خاطر قضایای غزه و سوریه شهید کرد. ما چکار کرده‌ایم که دنیا با ما اینطور رفتار می‌کند اف‌ای‌تی‌اف مثل فیفاست و اگر زیربار حرف‌هایی که آنجا می‌زنند نرویم، ما را بازی نمی‌دهند.وی ادامه داد: تعداد پولی که چاپ کرده‌ایم کلی بالا رفته و ۲ برابر یا ۳ برابر شده؛ چرا اینقدر پول چاپ می‌کنیم؟
 
 

جلیلی: با قدرت مسیر را ادامه خواهم داد و نه با ذلت

جلیلی نیز عنوان کرد: آقای پزشکیان شما دکتر قلب هستید، اگر تشخیص‌تان غلط باشد تجویزتان هم غلط خواهد بودوی افزود: اسرائیل مخالف برجام بود؛ چون می‌گفت وقتی این‌ها همینطوری ده‌ها امتیاز می‌دهند چه نیازی به توافق است.نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: باید از طرف مقابل بخواهیم تعهداتش را انجام دهد. هنر نیست که ده‌ها چیز بدهی و هیچ چیز نگیری. ما امروز در برجام طلبکاریم. باید اهرم تحریم را از دست دشمن خارج کنیم.
 

پزشکیان: نقدینگی کشور در دولت شهید رئیسی بالا رفته؛ چون پول چاپ کرده‌ایم

پزشکیان عنوان کرد: نقدینگی کشور در دولت شهید رئیسی بالا رفته؛ چون پول چاپ کرده‌ایموی افزود: باید نظریه کارشناسان را گوش دهیم تا ببینیم چه درست است و چه غلط.نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: اف‌ای‌تی‌اف مثل فیفا است، اگر به قانون آن عمل نکنیم ما را بازی نمی‌دهند.
 

جلیلی: ما امروز مدعی هستیم آمادهٔ ریاست‌جمهوری هستیم

جلیلی عنوان کرد: ما امروز مدعی هستیم آمادهٔ ریاست‌جمهوری هستیم؛ نمی‌شود تازه بگوییم مسائل را بررسی می‌کنیم. ما باید در همهٔ موضوعات به جمع‌بندی رسیده باشیم.وی افزود: در اف‌ای‌تی‌اف و برجام ما باید طلب‌کار باشیم و اجرای تعهدات طرف مقابل را مطالبه کنیم.نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: من حرف اصناف را شنیده‌ام؛ به مناطق مختلف کشور سفر کرده‌ام؛ حرف مردم را شنیده‌ام؛ براساس جمع‌بندیِ صدها جلسهٔ کارشناسی به برنامه رسیده‌ام.وی ادامه داد: ۳ قطعنامه در زمانی که آقای لاریجانی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی بودند علیه ایران صادر شد که آقای ظریف نمایندهٔ ایران در سازمان ملل بود.
 

گفت‌وگوی پزشکیان جلیلی و پزشکیان در نوبت پایانی مناظره

* پزشکیان: اینکه ۴ تا کلمه یاد بگیرید و دائم بگویید که نشد برنامه* جلیلی: من برنامه‌ام را به شما ارائه می‌دهم. خب آقای پزشکیان برنامۀ شما چیست؟* پزشکیان: من؟ مگر شما به دولت شهید رئیسی معتقد نیستید؟ و قانون برنامه داده و قرار نیست چیز جدیدی بنویسیم.*پزشکیان: تمام آدم‌هایی که استخدام کردید از اطرافیان خودتان است.*جلیلی: خُب بگویید در ۸ سال دولت روحانی چه کسانی استخدام شدند؟*پزشکیان: آقای جلیلی شما کجا را تا حالا اداره کردید؟*جلیلی: من شورای‌عالی امنیت ملی را اداره کردم در زمانی که کشور در شرق و غرب تهدید داشت. من کارمند، رئیس اداره، مدیرکل، معاون وزیر و دبیر شورای امنیت بودم و یک روزه مسئولیت نگرفتم ۱۸ سال طول کشید.*جلیلی: شما می‌گویید رشد ۸ درصدی اقتصادی شدنی نیست، پس چطور از اجرای برنامه و سیاست کلی حرف می‌زنید؟* پزشکیان: از انتخابات کنار می‌روم به شرطی که اگر نتوانستید رشد اقتصادی را به ۸ درصد برساندید اعدامتان کنند.
 

جلیلی و پزشکیان در پایان مناظره همدیگر را در آغوش گرفتند

جلیلی و پزشکیان در پایان نخستین مناظره همدیگر را در آغوش گرفتند.

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار