گوناگون

واکنش ایران به بیانیه نشست مشترک سران اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج فارس

واکنش ایران به بیانیه نشست مشترک سران اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج فارس

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران به مفاد بیانیه پایانی نشست مشترک سران اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج فارس واکنش نشان داد.

به گزارش خبرآنلاین، «اسماعیل بقائی» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، تکرار ادعاهای بی‌اساس در مورد جزایر سه‌گانه ایرانی در بیانیه پایانی نشست مشترک سران اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج فارس را شدیدا تقبیح کرد و آن را نشانه روشنی از عدم پایبندی کشورهای عضو اتحادیه به اصول و اهداف منشور ملل متحد خصوصا اصل احترام به حاکمیت ملی و تمامیت سرزمینی دولت‌ها دانست.

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: جزایر سه‌گانه ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک بخش لاینفک ایران زمین بوده و خواهد بود و استفاده از مفاهیم و گزاره‌های انحرافی یا تکرار ادعاهای نادرست و گمراه کننده در مورد این بخش مهم از سرزمین ایران هیج تغییری در واقعیت امر ایجاد نمی‌کند. جمهوری اسلامی ایران، جزایر یادشده را جزء جداناشدنی از سرزمین ایران دانسته و ضمن احترام به اصول منشور ملل متحد و رعایت اصل حسن همجواری، حاکمیت ملی و صلاحیت های حاکمیتی خود را در قبال جزایر ایرانی مورد نظر اعمال می‌کند.

بقائی با ابراز تاسف از اینکه برخی کشورهای منطقه نیز به جای تمرکز بر فوری‌ترین مساله کنونی جهان اسلام، منطقه و جهان یعنی استمرار نسل‌کشی مردم مظلوم فلسطین و تجاوز رژیم صهیونیستی به لبنان، به طرح ادعای نادرست ارضی علیه بک کشور همسایه می‌پردازند، اظهار داشت: انتظار می‌رفت کشورهای منطقه از فرصت نشست مشترک با سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا -که بعضی از آن‌ها جزو تامین کنندگان اصلی تسلیحات و نیز حمایت سیاسی برای رژیم آپارتاید اسرائیل هستند - برای پاسخگو کردن آن‌ها و توقف نسل‌کشی و تجاوزات اسرائیل استفاده کرده و حامیان رژیم اشغالگر را ترغیب به خودداری از همدستی با این رژیم نمایند.  

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین با اشاره به اهمیت توانمندی دفاعی جمهوری اسلامی ایران به عنوان لازمه اعمال حق ذاتی دفاع مشروع و بازدارندگی در برابر تهدیدها و مطامع طرف های یاغی و جنگ طلب، و نیز به عنوان ظرفیتی برای حراست از امنیت و ثبات در منطقه، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره با رویکردی مسئولانه و با پایبندی به اصول و قواعد حقوق بین‌الملل و منشور ملل متحد، از توانمندی نظامی خود جز برای دفاع مشروع استفاده نکرده است.

بقائی با یادآوری ماهیت کاملا صلح آمیز فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، شبهه افکنی در مورد برنامه هسته‌ای ایران را مغرضانه، بی‌مبنا و غیرقابل قبول دانست‌ و به کشورهای اروپایی یادآوری کرد که آن‌ها خود نیز به دلیل بی.عملی و انفعال در برابر باج‌خواهی‌های دولت آمریکا در زمان ترامپ و ناتوانی در ایفای تعهداتشان، مقصر عدم اجرای برجام محسوب می‌شوند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به شرایط خطیر منطقه و تهدید جدی علیه صلح و امنیت منطقه از ناحیه نسل کشی و تجاوزات مستمر در غزه و لبنان، به کشورهای منطقه توصیه کرد اولویت فوری و عاجل که همانا پایان دادن به کشتار بیگناهان در فلسطین اشغالی و لبنان و تخریب زیرساخت های آن‌هاست را فراموش نکنند و برای اقدامی جمعی و هماهنگ جهت توقف جنگ افروزی رژبم صهیونیستی همکاری نمایند.

بقائی تغییر لحن کشورهای اروپایی در خصوص جزایر سه‌گانه ایرانی را هم ناشی از سیاست انفعال و باج دهی آن‌ها در مقابل رژیم صهیونیستی دانست و به اتحادیه اروپا توصیه کرد از افتادن در ورطه عادات قدیمی از جمله عادت به مداخلات تفرقه انگیز در منطقه غرب آسیا بپرهیزد و اجازه دهد کشورهای منطقه خود هرگونه سوء تفاهم یا نگرانی در مورد هر موضوعی را به صورت مستقیم و در فضایی مثبت از طریق گفت‌وگوی محترمانه حل و فصل نمایند.

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد