گوناگون

نه مردم می توانند خودروی گران بخرند نه خودرو سازان تاب ارزانی دارند! چه باید کرد؟

نه مردم می توانند خودروی گران بخرند نه خودرو سازان تاب ارزانی دارند! چه باید کرد؟

پارسینه: تکلیف بازار خودرو همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد...

پارسینه-گروه اقتصادی: تکلیف بازار خودرو همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد تا در آستانه نوروز و در حالی که همه ساله در این زمان بازار خرید و فروش خودرو داغ داغ بود، امسال این بازار با رکود بی سابقه ای مواجه شود چرا که خریداران به امید ارزانی دست نگه داشته اند و خودروسازان نیز زیر بار ارزانی نمی روند.

در هر حال، امروز امروز، آخرين مهلت شوراي رقابت براي اعلام دستورالعمل جديد قيمت‌گذاري خودروست وبه گفته رئيس شوراي رقابت شيوه قيمت‌گذاري بر اساس يك شاخص جديد مشخص خواهد شد.



طبق دستورالعمل جديد قرار است قيمت‌هاي شهريور 1391 تمامي خودروها به اضافه نرخ تورم بخش صنعت خودرو در نيمه دوم 91 (كه قيمت‌ها افزايش داده شده) محاسبه شود؛ اين شاخص هنوز در حال بررسي است، اما خودروسازان قبل از اين اعلام،شروع به سنگ‌اندازي واعلام عدم كاهش قيمت‌ها كرده‌اند.

البته به نظر می رسد خودرو سازان هم در این خصوص چندان مقصر نیستند چرا که آنها نیز از عدم ارائه تسهیلات بانکی و عملی نشدن وعده های دولت گله دارند.

مدیر دفتر یکی از نمایندگی های فروش ایران خودرو به خبرنگار پارسینه می گوید: بعد از تحریم ها وبالا رفتن نرخ ارز خودرو سازان با مشکلات جدی مواجه شده اند که شاید از نظر مشتریان پنهان باشد.

وی ادامه می دهد: گرانی مواد اولیه خودرواز قبیل: پلیمر، آلومینیوم، ورقه‌های فولادی و... باعث می شود که قیمت تمام شده خودرو هنگام تحویل به مشتری افزایش یابد و در این باره خودروسازان مقصر نیستند.

این مدیر ایران خودرو با اشاره به افزایش نرخ ارز اضافه می کند: افزایش نرخ ارز نیز طی ماه‌‌های اخیر مشکلات زیادی برای خودروسازان ایجاد کرده و کالاهای مورد بر واردات برخی کالای مورد نیاز مانند انژکتور تأثیر گذاشته و سبب افزایش قیمت شود و در این خصوص خودرو سازان بی تقصیرند چرا که کالایی که مثلا 1000 تومان بود امروز 5000 هزار تومان خریداری می شود.

وی تاکید می کند: یک روی دیگر ماجرا هم این است که خودروهای ما تولید داخل هست اما
دستگاه های پرس‌کاری همه و همه خارجی هستند و در مورد قطعه سازی نیز همین است.
اشکالی در این دستگاه ها در شرایط فعلی بسیار هزینه بر است و تامین هزینه آنها بر عهده شرکت های خودرو سازی است که باید از جایی تامین شود.

او در پایان توضیح می دهد: هر چند در حال حاضر شرایط برای خریداران سخت شده اما باید به ما خودروسازان نیز حق داد چرا که چاره ای جز گران کردن محصولات و کم کردن تولید آنها برایمان نمانده وگرنه ورشکست خواهیم شد. عدم گشایش اعتبار توسط دولت هم کار را برای ما سخت تر کرده است.

در هر حال طرح جدید شورای رقابت چندان با استقبال خودرو سازان مواجه نشده است چرا که دبيرانجمن خودروسازان نیز با اين توجيه كه اگر دستورالعمل شوراي رقابت مبتني بر كاهش بيشتر قيمت خودرو براي خودروسازان باشد، زيان دهي شركت‌هاي خودروساز را چند برابر مي‌كند،گفته است به هيچ وجه عمل به آن ميسر نخواهد بود.

احمد نعمت بخش با بيان اينكه كاهش قيمت 500 هزار تا 4 ميليون توماني خودرو هم ضرر و زيان زيادي را متوجه خودروسازان مي‌كند، در عين حال گفت: خودروسازان در همراهي با دولت و نيز به منظور حمايت از مصرف‌كنندگان اين ضرر و زيان را پذيرفتند و بيش از اين امكان كاهش قيمت خودرو وجود ندارد.

به گفته نعمت‌بخش، با توجه به اينكه خودروسازان در سال‌جاري به ميزان بسيار اندكي توانستند از ارز مبادلاتي استفاده كنند و از سوي ديگر، گشايش ال سي نيز با 130 درصد هم‌اكنون امكان‌پذير است، خودروسازان با قيمت‌هاي فعلي خودرو زيانده هستند و حتي براي اينكه متهم نشوند، آناليز قيمتي خود را نيز براي اولين بار منتشر كرده‌اند. جالب اينكه، نعمت بخش قيمت تمام شده پرايد را

16 ميليون و 300 هزار تومان اعلام كرده است والبته اين نرخ را فقط براساس ارز مبادله‌اي دانسته وهمچنين از در اختيار نگذاشتن ارزمبادله‌اي به خودروسازان اظهارگلايه مندي كرده است.

دبير انجمن خودروسازان، شروط اصلي كاهش قيمت خودرو در بازار را تامين به موقع تسهيلات مورد نياز خودروسازان و از سوي بانك‌ها تامين ارز مرجع و بازگشت قيمت مواد اوليه مورد نياز خودروسازان اعلام و خاطرنشان كرد: هم‌‌اكنون هزينه‌هاي خودروسازان به شدت افزايش داشته است و چنانچه بيش از حد اصرار به كاهش قيمت خودرو صورت گيرد، به‌طور قطع خودروسازان ورشكست خواهند شد.

در هر حال، آنچه مسلم است، آمارها می‌گویند که در ماه‌های گذشته صنعت خودروسازی کشور فعالیت خود را با کاهشی حدود 50‌درصد ادامه داده است.

کاهشی که باعث بیکار شدن عده ای شده و اضافه کاری ها را در آستانه نوروز حذف کرده است.

از سوی دیگر با وجود تمامی این مشکلات نمی توان از خریداران رانیز توقع داشت تا خودرو ها با چیری بیشتر از قیمت واقعی خریداری کنند! حالا باید منتظر ماند و دید در نهایت دولتی ها چه تصمیمی برای سر و سامان دادن به بازار خودرو اتخاذ خواهند کرد تا به قول معروف نه سیخ بسوزد و نه کباب!

ارسال نظر

  • سعید

    اینجانب در تاریخ 25/3/91 با پرداخت حدود 70 درصد قیمت اعلامی شرکت ایران خودرو(قیمت تمام شده کمتر از و حداکثر15 میلیون تومان اعلام شده بود)، برای ثبت نام خودرو جدید رانا اقدام نمودیم تا با اعتماد به شرکت ایران خودرو بتوانیم اتومبیلی استاندارد ساخت داخل را با توجه به توانایی مالی خود خریداری نموده و با اطمینان از آن استفاده نماییم اما در تاریخ 23/12/1391 از طرف نمایندگی تماس گرفته شد که "بابت باقیمانده قیمت خودرو، با احتساب سود مشارکت مبلغ 000/817/191 تا تاریخ30/12/1391 پرداخت گردد! (بابت 33درصد باقیمانده با احتساب سود مشارکت!!!)".
    اینجانب کارشناس حقوقی یا اقتصادی نیستیم و مسایل مطرح شده در ادامه نیز ساده ترین مسایلی است که به هر ذهنی خطور خواهد کرد. بنابر این قصد جسارت نداشته و فقط حقوق اولیه خود را که به نظر میرسد با سفسطه های کارشناسی برخی ذینفعان نادیده گرفته شده را متذکر می‌شوم تا مسئولین مردم مدار در جهت احقاق حقوق مردم مدنظر داشته باشند:
    1) خودروهای تحویلی با خودروی معرفی شده به لحاظ کیفیت و لااقل برخی قطعات ظاهری متفاوت بوده که بارزترین آنها چراغ اتومبیل است که در نوع معرفی شده LED بوده و در انواع تحویلی ساده میباشد هرچند صاحبان این نوع خودرو از قطعات دیگر نیز گله دارند.
    2) مساله مهم نوع قرارداد شرکت های خودرویی کشور است که علاوه بر ایجاد نارضایتی خریداران به زعم بنده یکی از عوامل عقب ماندگی صنایعی این چنین می‌باشد. مساله مهم این است که به دلیل انحصار این صنایع، این نوع قرارداد یک طرفه در درجه اول تحمیلی است و بدتر از آن اینکه تعیین نوع قرارداد بر اساس رانت اطلاعاتی خودروساز از تصمیمات و تحولات اقتصادی کشور است . به عنوان نمونه در پیش فروش های سال جاری خودروساز در حال انجام اقدامات اولیه برای افزایش قیمت، پیش فروش محصولات خود را به قیمت مصوب زمان تحویل انجام داده به طوری که مدت کوتاهی پس از اتمام پیش فروش شاهد افزایش شدید قیمتها بودیم.
    3) درج سود مشارکت 20 درصد برای ثبت نام کنندگان (که در برخی از اعلامیه های ایران خودرو به عنوان سود مطمئن از آن یاد می‌شد) هرساله بر اساس میانگین تورم جامعه برای ایجاد انگیزه در خریدار برای سرمایه‌گذاری صورت می‌پذیرفت هرچند که افزایش نرخ خودرو آن را برای خودروساز جبران می‌کرد. ولی قطعا در شرایط کنونی که پول ملی دچار کاهش ارزش شده است (خارج از موضوع تورم) آیا شامل درصدی از قیمت خودرو خواهد بود (؟)که 8 ماه قبل در اختیار شرکت قرار گرفته و از اختیار خریدار خارج شده و به طور منطقی شرکت اقدام به خرید و ساخت قطعات لازم برای خودروی پیش فروش شده، کرده است (که اکنون ارزش ریالی آن به همین نسبت اقزایش یافته واگر در مسیر دیگری سرمایه گذاری شده مسئول آن قطعا خریدار نخواهد بود) و نتیجتا مبلغ پیش پرداختی مثلا 70 درصدی نباید شامل افزایش قیمت های غیر مترقبه گردد در حالی که پرداخت 70 درصد قیمت خودروتقریبا قیمت ساخت یک خودرو را پوشش داده در حالی که سایر هزینه ها و پرداخت های خودروساز به هیچ وجه تحت تاثیر شرایط اخیر نباید باشد و نبوده است (برای مثال حقوق و دستمزد کارگران). بنابر این به نظر میرسد بر اساس تصمیمات خودروسازان قطعات خریداری شده با پول مشتری، به قیمت بیشتر از دو برابر دوباره به آنها فروخته می‌شود تا اولا مفهوم مشارکت در تولید مشخص گردد و ثانیا تاوان (در بهترین حالت) بی لیاقتی مدیران مربوطه توسط مشتریان مظلوم پرداخت گردد.

    در ادامه از دغدغه‌های مسئولین و نمایندگان دلسوز تشکر کرده و امیدواریم با عمق بیشتر در کارشناسی های خود و تدوین فوانین همه جانبه راه را برای سوء استفاده کنندگان از حقوق مردم مظلوم میهن اسلامی عزیزمان و منت‌های پوشالی در هر زمینه‌ای مسدود فرمایند.

  • scan

    سلام.اقا بهتر که در این خودرو سازی روبست چون نه مزیتی داره نه .... فقط برای یعده خاصی سود داره.شما نگاه کن هیدوندایی کجاست وووایران کجا..بابا باید خجالت بکشن تا کی باید این ملت پراید رو بقیمت یدونه یاریس بخرند اون کجاو ....

  • ناشناس

    در مورد کرمان موتور هم همین اوضاع هست.

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد