گوناگون

بانک مرکزی در اعمال سیاست های پولی و بانکی بدترین دوره پس از انقلاب را طی کرده است

بانک مرکزی در اعمال سیاست های پولی و بانکی بدترین دوره پس از انقلاب را طی کرده است

پارسینه: بانک مرکزی نتوانست به وظایف خود عمل کند و سیاست...

پارسینه: کارشناس مسایل اقتصادی اظهارداشت: بانک مرکزی نتوانست به وظایف خود عمل کند و سیاست واحدی را نداشت که این موجب شد شاخص های اقتصادی مانند نرخ تورم روند صعودی داشته باشد.

سید عماد حسینی نماینده مجلس هشتم و کارشناس مسایل اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار پارسینه با اشاره به عملکرد بانک مرکزیی در سال 91 گفت: بانک مرکزی متولی سیاست های پولی و مالی کشور است و به نوعی کنترل تورم، کنترل نوسانات ارز و به طور کلی رصد شاخص های اقتصادی کشور در حوزه وظایف و اختیارات بانک مرکزی است که باید به آن عمل کند. به نظر می رسد در سال 91 همه شاخص های اقتصادی مانند نرخ تورم روند صعودی به خود گرفته و سیاست های پولی و مالی که انجام شده نتوانسته موفقیت زیادی داشته باشد.

وی ادامه داد: برخی مسایل و مشکلات به تحریم برمی گردد اما مشکلات عمده ای متاثر از شرایط سیاسی و سیاست های اقتصادی بوده که اتخاذ شده است. با توجه به اینکه بانک مرکزی به نوعی تحت امر وزارت اقتصاد است سیاستهای اقتصادی کشور نتوانسته عملکرد صحیحی را در این حوزه تعریف کند مخصوصا در سال گذشته نتوانسته عملکرد مثبتی داشته باشد.

این کار شناس مسایل اقتصادی با بیان اینکه بانک مرکزی نتوانست سیاست های صحیحی را برای کنترل قیمت ارز و طلا به کار گیرد، تصریح کرد: سه برابر شدن قیمت ارز، روند رشد تورم و ارائه آمار متناقص نسبت به شرایط کشور و همچنین افزایش قیمت سکه با توجه به اینکه سیاستهای خاصی را در این خصوص دنبال می کردند نشان از نداشتن یک سیاست واحد در قبال عملکرد خودش است. به نظر می رسد بانک مرکزی در سال 91 نتوانست یک شرایط موفقی را در این زمینه پشت سر بگذارد.

حسینی با بیان اینکه بانک مرکزی در اعمال سیاست های پولی و بانکی بدترین دوره پس از انقلاب را طی کرده است، یاد آور شد: با توجه به آمارهای مختلفی که وجود دارد و همه متاثر از سیاست های بانک مرکزی است باید گفت بانک مرکزی نتوانست عملکرد صحیحی داشته باشد. ما شاهد بودیم که نرخ ارز یا سکه افزایش پیدا می کند و نمی توان نقش بانک مرکزی را در این افزایش قیمت نادیده گرفت .

وی خاطرنشان کرد: تورم ناشی از نقدینگی در کشور افزایش پیدا می کند وچاپ بدون پشتوانه اسکناس اثرات تورمی اقتصادی را می تواند داشته باشد بنابراین بانک مرکزی نتوانست موفقیتی در این خصوص داشته باشد . در بسیاری از مسایل عملکرد بانک مرکزی سیاست واحد نداشت و یا این سیاست ها متناقض بودند و بانک مرکزی نتوانست در سال 91 سیاست واحدی را اعمال کند.

این نماینده مجلس هشتم با بیان اینکه مرکز مبادلات ارزی هیچ تاثیری در کنترل بازار نداشت، تاکید کرد: در خصوص کنترل بازار ارز مرکز مبادلات ارزی ایجاد شد و این مرکز در کنترل نرخ ارز و برگشت آن به نرخ مرجع و گذشته خودش نتوانست اقدام قابل توجهی انجام دهد. تا پایان سال 91 شاهد بودیم قیمت ارز و قیمتهایی که متاثر از افزایش ارز یا طلا بودند افزایش چشم گیری داشتند و بانک مرکزی ناتوان از انجام وظایفش بود. متاسفانه بانک مرکزی باعث شد شاخص های اقتصادی و فاکتورهای مد نظر در اقتصاد روند صعودی داشتند و نتوانستند در جهت توسعه پایدار به کار گرفته شود و موجب ایجاد یک سری مشکلات در کشور شد.

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد