گوناگون

آل‌اسحاق: حاضرم با تمام اصولگرایان ائتلاف کنم

پارسینه: رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران گفت: نیروی پیش‌برنده کشور در حوزه‌های مختلف باید در دست مدیریت اقتصادی باشد و اگر مسائل اقتصادی داخل کشور را حل نکنیم باید منتظر عکس‌العمل‌های اجتماعی باشیم.

یحیی آل‌اسحاق در همایش سراسری اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان که شامگاه دیروز در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: دولتی که مسائل اقتصادی را حل و فصل کند، مشکلات سایر حوزه‌های سیاسی، فرهنگی و سیاست خارجی را هم می‌تواند برطرف کند و در این دوره دغدغه اصلی داخلی و بیرونی کشور اقتصاد است.

وی با بیان اینکه "اقتصاد علم است و نباید با آن دیمی برخورد کرد"، افزود: بزرگترین فضا برای سرمایه‌گذاری در دنیا طی 10 الی 15 سال آینده کشور عراق است و این فرصت متاسفانه در حال از دست رفتن است. رهبری هم بیان کردند که به کلان‌های اقتصادی کشور بی‌اعتنایی شده است. سالانه نیاز به 600 هزار شغل جدید داریم و با وجود درآمد 500 - 600 میلیارد دلاری که داشتیم رشد اقتصادی کشور مناسب نیست.

آل‌اسحاق از سیاست‌های اقتصادی دولت‌های گذشته انتقاد کرد و با بیان اینکه "دولت‌های قبلی در حوزه اقتصاد انتزاعی عمل کردند"، اظهار کرد: من نه به بازار آزاد معتقدم و نه به اقتصاد سوسیالیستی؛ اقتصاد مورد نظر من اقتصاد دولت - ملت است.

وی به سابقه­ طرح هدفمندی یارانه‌ها در کشور اشاره کرد و افزود: هدفمندی آرزوی دیرینه‌ همه دولت‌های بعد از انقلاب بود. در دولت آقای هاشمی من دستور گرفتم که برای هدفمندی یارانه‌های گندم و آرد اقدام کنم که پس از تصویب طرح در دولت، آقای هاشمی گفتند چون طرح بزرگی است باید نظر مجلس را هم جویا شویم. پس از طرح در کمیسیون تلفیق مجلس هم از طرح استقبال کرد اما ما را به مقام معظم رهبری ارجاع دادند و در دیداری که آن زمان با ایشان داشتم فرمودند طرح خوبی است ولی چرا هدفمندی را از سفره­ مردم شروع کردید؟ اول بقیه‌ کارها را انجام دهید بعد سفره مردم را هدفمند کنید. بعد از این اشاره صحیح مقام معظم رهبری بود که اجرای آن طرح متوقف شد.

آل‌اسحاق افزود: امسال 18 درصد از بودجه عمرانی کشور محقق شده است و تمام منابع مالی دولت صرف پرداخت نقدی یارانه‌ها شده است در حالی که میزان یارانه‌ها تنها 40 هزار تومان است. با این وضعیت نمی‌توان یارانه‌های نقدی را افزایش داد.

وی در ادامه، آمادگی خود برای ائتلاف با سایر اصولگرایان را اعلام کرد و گفت: حاضریم با تمام اصولگرایان اعم از جبهه پایداری و ائتلاف 1+2 ائتلاف کنیم و میان اصولگرایان نباید رقابت داخلی وجود داشته باشد. می‌توان با استفاده از ماده 127 قانون و واگذاری بخشی از اختیارت هیات دولت به سایر بخش‌ها در دولت آینده تقسیم کار بوجود آورد و هرکس با توجه به حوزه تخصصی که دارد یک بخش را به عهده بگیرد.

رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران ادامه داد: اصلاح‌طلبان، اصولگرایان، کاندیدای دولت و مستقل‌ها چهار ضلع انتخابات آینده خواهند بود و با یک حساب منطقی می‌توان فهمید رییس‌جمهور آینده باید حداقل 20 میلیون رای داشته باشد و با وضعیت موجود رقبای دیگر پیروز خواهند شد.

آل‌اسحاق درباره رابطه‌اش با هاشمی رفسنجانی نیز اظهار کرد: هاشمی ظرفیت بزرگی برای نظام است اما متاسفانه با وضعیتی که پیش آمده این فرصت از نظام گرفته شده است. در انتخابات پیش رو آقای هاشمی کاندیدا نخواهد شد و به مصلحتش هم نیست که بیاید. البته در مسائل مختلف حتما با آقای هاشمی مغایرت‌هایی دارم.

وی با بیان اینکه "باید فضای تعارض در داخل کشور تغیر کند"، تاکید کرد: مشکل اصلی در فضای کشور بد‌اخلاقی است، از رابطه دولت و ملت گرفته تا در فضای خانواده‌ها و متاسفانه جامعه را شقه شقه و رنگ‌بندی کرده‌ایم اما جامعه جعبه مداد رنگی نمی‌تواند در برابر هجمه‌های بیرونی دوام بیاورد. کسانی که خطوط قرمز نظام را شکستند و به هر دلیل به ارکان نظام لطمه زدند، قابل برگشت به نظام نیستند مگر اینکه توبه کنند و دقیقا به چارچوب نظام اسلامی برگردند؛ این را همه باید بدانند و با وجود همه فشار‌ها، بدن نظام اسلامی به قدری قوی است که هر میکروبی را بیرون می‌راند. به غیر از منافقین، سلطنت‌طلب‌ها و فتنه‌گران و همه کسانی که نظام امنیتی و قضایی کشور آن‌ها را طرد کرده است، باید سایر افراد را زیر یک چتر بیاوریم و تمام سلایق را در این حماسه سیاسی مشارکت دهیم.

آل‌اسحاق در ادامه، برنامه خود برای حل مشکلات فرهنگی را اینگونه شرح داد: برای حل مشکلات فرهنگی به یک مثلت سه ضلعی از تخصص‌های مختلف نیازمندیم؛ ضلع اول حوزه‌های علمیه و علما ضلع دوم نخبگان دانشگاهی و متخصصان علوم انسانی و ضلع سوم هنرمندان و اگر مجموعه اینها در زیر خیمه انقلاب فعالیت کنند بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

وی درباره موضوع سیاست خارجی نیز خاطرنشان کرد: سیاست خارجی کشور در دست رهبر و شورای عالی امنیت ملی است و وظیفه دولت، هماهنگی با چارچوب‌های نظام است و بر طبق سند چشم‌انداز که مورد تایید رهبری است باید با منطقه و جهان تعامل منطقی داشته باشیم .

رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران افزود: با وجود اینکه در این سال‌ها فراز و نشیب‌هایی داشتیم ولی شرایط آماده است و اکنون صدای شکستن استخوان‌بندی نظام مهندسی جهان شنیده می‌شود و نگرانی دنیا این است که در تغییرات جدید، بیداری اسلامی رکن اصلی حرکت باشد. ما معتقدیم قطعا آتیه جهان بر اساس اعتقادات ما رقم خواهد خورد و هیچ شکی در این زمینه نداریم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد