گوناگون

از بازی در سریال های مستهجن تا الگوی زنان جهان/زندگی عجیب و پرحاشیه بازیگر نقش اول سریال اوشین

از بازی در سریال های مستهجن تا الگوی زنان جهان/زندگی عجیب و پرحاشیه بازیگر نقش اول سریال اوشین

در این گزارش به بررسی زندگی عجیب و پرحاشیه بازیگر نقش اول سریال اوشین میپردازیم.

به گزارش پارسینه، ما در سریال اوشین با سه تا بازیگر متفاوت رو به رو بودیم:

یکی از آنها آیاکو کوبایاشی بود که نقش بچگی اوشین را بازی میکرد.

دومی که اکثرا وی را به اوشین می‌شناسیم، یوکوتاناکا بود که دوران جوانی تا میانسالی اوشین را بازی کرد.

سومین نفر هم نوبوکو اوتاوا بود که نقش پیریش را بازی می‌کرد. در واقع همان شخصی که داستان را روایت می‌کرد. البته این بازیگر هم اکنون زنده نیست و از دنیا رفته است.

بحث ما امروز در مورد سرنوشت عجیب و جنجالی یوکوتاناکا می‌باشد.

شاید حتی تصورش را هم نکنید که بازیگر نقش اوشین چه فیلم‌های عجیب و غریبی را بازی کرده و سریال اوشین چه تاثیر عجیب و غریبی در زندگی او گذاشته است.

ورود او به عرصه سینما به سال ۱۹۷۹ مرتبط می‌شود. جایی که او به عنوان یک دختر ۲۴ ساله برای اولین بار چهره‌اش به صورت یک بازیگر در رسانه‌های عمومی قرار می‌گیرد. 

واکنش‌ها به چهره‌اش خیلی مثبت بود چرا که او دختر زیبایی بود و در دید رسانه‌ها و مردم ژاپن خیلی زیبا و جذاب بود؛ تا جایی که در سال ۱۹۸۱ بعد از ورود او پس از دو سال به سینما به او پیشنهاد بازی در یک نقشه جنجالی و عجیب در فیلم Edo Porn داده می‌شود که او در این فیلم نقش دختر یک نقاش ناموفق و فقیر را بازی می‌کند. 

پس از آنکه مردم در سینما به تماشای این فیلم نشستند؛ همه توجه‌ها و صحبت‌ها در روزنامه‌ها در سطح شهر مربوط به یک سکانس جنجالی اما کوتاه از یوکوتاناکا بود. دقیقا سکانسی که او کاملاً برهنه بود. 

1772290_636

مسیر هنری بازیگران زن در کشورهای خارجی توام با این مسائل است و تا حدودی این مسئله طبیعی است. اما خیلی وقت ها به بهانه اینگونه صحنه‌ها، کارگردان‌ها بازیگران زن را وارد منجلاب‌های می‌کنند که نه تنها مسیر پیشرفتی در کار نیست بلکه آن زن کم کم به یک ابزار برای سو استفاده تبدیل می‌شود. 

قدرت تشخیص این مسئله برای بازیگر اصلاً راحت نیست. جایی که یوکوتاناکا جوان کم کم وارد این منجلاب می‌شد و خودش خبر نداشت و جلوتر به اینکه چطور توانست از این منجلاب خارج شود می‌پردازیم. 

بعد از آن فیلم که در سال ۱۹۸۱ بود یک سال بعد یعنی سال ۱۹۸۲ به او پیشنهاد بازی به عنوان نقش اصلی در فیلم سینمایی the rape میشود. اسم فیلم به معنای تجاوز جنسی است، او در این فیلم نقش زنی را داشت که در راه خانه به او تجاوز می‌شود.  هنگامی که کارهای اداری و شکایت را انجام می‌دهد در عین حال حفظ آرامش در خانواده را به عهده دارد. فیلم به همه این مسائل میپردازد. 

ولی نکته اینجاست که این فیلم پر از سکانس‌های عجیب بود. مثلاً برای دقایق طولانی از فیلم اصلاً مشخص نبود هدف کارگردان دقیقاً چه چیزی است؟ جایی که ما در سکانس‌های ۱۰ تا ۱۵ دقیقه‌ای از این بازیگر ۲۶ ساله را داریم که کاملا به صورت برهنه و بدون هیچ لباسی در حال حمام کردن است. سکانس‌های کاملاً بی‌معنی، ۵ دقیقه ویدیو حمام کردن! چه معنی می‌دهد؟ به نظر می‌رسد هدف این فیلم بیشتر نشان دادن اندام یوکوتاناکا بوده است تا نقد به عمل تجاوز. این همان منجلابی بود که پیشتر به آن اشاره کردیم.

مخصوصاً اینکه فضای رسانه‌ای دور و اطراف او پر شده بود از تعریف و تمجید از وی. چرا که او دختر زیبا و جذابی بود. تا جایی که کوین توماس آمریکایی، یکی از معروف‌ترین منتقدان سینما، که تحلیل‌هایش همیشه در روزنامه معروف لس آنجلس تایمز نوشته میشد؛ در این روزنامه معتبر بعد از فیلم rape از یوکوتاناکا صحبت می‌کند. او در تحلیلش به مردم جهان او را معرفی می‌کند و انقدر او را زیبا و جذاب عنوان می‌کند که می‌گوید این دختر فیلم را به اثری خارق العاده تبدیل کرده است.

تاناکا همان ساعت بعد از آن فیلم جنجالی نامزد جایزه بهترین بازیگر زن در ژاپن می‌شود. شهرت او خیلی زیاد شده بود و پوسترهایش با بدن برهنه و عکس‌هایش در روزنامه‌ها به شدت پرفروش شده بود. تصاویری که اصلاً قابل پخش نیستند. در آن بازه زمانی همه از او صحبت می‌کردند او مسیر پیشرفتی که همه بازیگران ۱۰ تا ۱۵ سال طول می‌کشد تا طی کنند را در ۳ تا ۴ سال رفته بود.

اما اتفاق‌ها از اینجایی جالب می‌شود که او در سال ۱۹۸۳ جایی که تیزرهای سریال اوشین از تلویزیون اپن پخش می‌شد. سریال اوشین با حضور این بازیگر به عنوان نقش اصلی توجه‌ها را به خود جلب کرده بود. چرا که مخاطب از این بازیگر هنوز آن تصویرهای جنجالی را از او به یاد داشت. و هنوز در سطح شهر تصاویر برهنه تاناکا خریداری می‌شد. اما کارگردان سریال سال‌های دور از خانه، خانم هاشیدا سوگاکو شخصیت متفاوتی را به این بازیگر می‌دهد. خانم هاشیدا ایده اولیه ساخت سریال اوشین را نامه‌های یک زن فقیر ناشناس عنوان می‌کند که در زندگیش به عنوان خدمتکار و فاحشه فروخته شده بود. او می‌خواست با سریال اوشین به زنان بگوید که شما می‌توانید کاری بکنید که در سخت‌ترین جامعه به شکل یک ابزار به شما نگاه نشود و بتوانید مثل مردها روی پای خود بایستید. به همین دلیل او از یوکوتاناکا استفاده جالبی کرد.

او در این فیلم نقش زنی را داشت که باید سختی‌های زیادی را تحمل می‌کرد. همسرش و خانواده همسرش بچه‌داری و مرگ اعضای خانواده‌اش و پیشرفت‌های شغلی و غیره. سریال اوشین به حدی در ژاپن و البته در دنیا معروف شد که در ۶۸ کشور دیگر هم پخش می‌شد. این سریال درآمد وحشتناکی را به سمت ژاپن سرازیر کرد. در این سریال دیگر خبری از بدن برهنه تاناکا نبود و همچنین خبری از تصاویر جنسی هم نبود. شخصیت اوشین با بازی تاناکا تبدیل می‌شود به یک الگو برای زنان جهان. 

یک داستان حاشیه‌ای هم اگر بخواهیم بگوییم که در خود سایتهای ژاپنی نوشته شده بود که در اینجا به عنوان یک دانستنی گفته می‌شود. ظاهراً در آن زمان در سال ۱۳۶۷ در ایران رادیو به مناسبت شهادت حضرت زهرا(س) یک مصاحبه‌ای را برگزار می‌کند؛ دقیقاً زمانی بوده که سریال اوشین را در ایران پخش می‌کردند. از یک دختر خانمی می‌پرسند که الگوی شما کیست  آن دختر جواب می‌دهد که الگوی من اوشین است. گوینده می‌گوید الگوی تو باید حضرت زهرا باشد چرا اوشین؟ پاسخ دختر می‌گوید که حضرت زهرا برای ۱۴۰۰ سال پیش است اما من یک الگوی امروزی می‌خواهم که مناسب با مشکلات زنان در جامعه امروزی به من انگیزه بدهد. این برنامه به صورت زنده بوده است و رادیو هم آن را پخش می‌کند و به گوش امام خمینی هم می‌رسد. 

امام خمینی هم به آقای میرعماد دادستان عمومی دستور می‌دهد که موضوع را بررسی کند و اگر این برنامه با قصد پخش شده است همه را اعدام کنند آقای میرعماد هم برنامه را بررسی می‌کند و ۶ تا ۷ نفر هم محکوم می‌شوند. از ۵ سال انفصال تا شلاق ولی با رایزنی و اصرار و نامه‌های زیاد عذرخواهی در نهایت حکم اعدام به کسی داده نمی‌شود و صرفاً محکوم به شلاق و حبس می‌شود.

بعد از این سریال یوکوتاناکا در دوراهی عجیبی می‌ماند از یک طرف او شده بود نمادی از اوشین برای زنان جهان و از طرفی تصاویر و پوسترهای برهنه‌اش در ژاپن به حدی خریدار داشت که همه جا حرف از بدن او بود. او به خاطر شرایطی که داشت هر کدام از این دو مسیر را که می‌رفت قطعاً موفق می‌شد. نکته عجیب و جالبی که وجود دارد این است که همان سالی که سریال اوشین را بازی میکرد در همان سال در یک فیلم سینمایی دیگر هم بازی می‌کرد که نقش یک دختر گشا را بازی میکرد. دختری که با مرد رابطه جنسی برقرار می‌کرد. تقریباً مثل گیسنگ کره‌ای ها اما مفصل تر می‌باشد.

شهرت این بازیگر جوری شده بود که هر نقشی به او پیشنهاد می‌شد اون نقشه اصلی زن بود. و بعد از سریال اوشین تا ۷ سال سریال تلویزیونی را بازی نکرد. و به سمت فیلم سینمایی رفت و در آن چند سال پیش از ۴ فیلم سینمایی را بازی کرد. اما یک نکته جالب وجود داشت که صحنه‌های +18 خیلی کمتر از این بازیگر می‌دیدیم. یعنی این تاناکای بعد از اوشین با قبل از این سریال اصلاً قابل مقایسه نبود ولی هنوز فضا آرام نشده بود. آنقدر فضای رسانه‌ای دو قطبی بود و برای او پرفشار بود که این بازیگر تصمیم می‌گیرد از سال ۱۹۹۰ کنار بکشد. و تا ۶ سال خبری از او نبود و هیچکس خبری نداشت که او کجاست. به نظر می‌رسید به خودش و فضای رسانه استراحت داده بود و می‌خواست با شخصیت جدیدی وارد بشود.

در این ۵ ۶ سال تقریباً می‌شد گفت که خیلی فراموش شده بود. او نمی‌توانست عکس‌های قدیمی‌اش را از مجله‌ها پاک کند. اما می‌توانست مسیرش را عوض کند. از بعد از سال ۱۹۹۶ دوباره فعالیت‌های پرکارش شروع می‌شود. این بار با نقش جدید و کم حاشیه‌ترین سکانس‌ها. جالب است بدانیم که از آن موقع تا الان یعنی ۲۰۲۴، تا حالا نشده است که در یک سال فیلم یا سریال از آن منتشر نشود. او تا این حد پرکار شد. حتی الان که نزدیک به ۷۰ سال سن دارد. 

یوکوتاناکا از بعد از سریال اوشین و تاثیری که در دنیا داشت مسیر هنری خود را عوض کرد. مسیری که خیلی از زن‌ها در شرق آسیا رفتند و موفق شدند یک نمونه بارزش لی یونگ عه که بازیگر نقش یانگوم بود. یک مسیر بی‌حاشیه و مثل تاناکا پر از موفقیت. 

تاناکا جوایز زیاد و شهرت زیادش در ژاپن سر زبان‌هاست. 

شاید اگر یک ژاپنی این گزارش را مطالعه کند نتواند باور کند که این بازیگر قبل از سریال اوشین آن فیلم‌ها را هم بازی می‌کرده است! او تا این حد توانسته بود فضای ذهنی را تغییر دهد. چند سریال اوشین غیر واقعی بود اما زندگینامه بازیگرش کاملا واقعی بود و می‌تواند ده‌ها برابر سریال اوشین برای زن‌ها الگو باشد.

یوکو-تاناکا

اما این ما آدم ها هستیم که تصمیم میگیریم چطور زندگی کنیم. اگر تاناکا مسیر دوم را هم انتخاب می‌کرد بازهم به عنوان یک بازیگر موفق و زیبا قابل احترام بود. چقدر خوبه که هر انسانی بر اساس فطرتش و نه تحمیل و اجبار، خودش مسیر زندگی اش را انتخاب کند. قطعا هر آدمی برای انتخاب هایش دلایل خود را دارد. مثل مونیکا بلوچی باشد که مسیر دیگری را انتخاب کرد یا یوکوتاناکا یا لی یونگ عه باشد.

 

ارسال نظر

  • ناشناس

    یک هنرپیشه امامزاده نیست هر چقدر بقول خودمان بی حیاتر باشد بهتر نقش را می تواند بازی کند این یک واقعیت است

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد