گوناگون

انواع پنل خورشیدی کدامند؟ - تک اینورتر

انواع پنل خورشیدی کدامند؟ - تک اینورتر

استفاده از پنل های خورشیدی یا همان سولار پنل ها برای تولید برق به کمک این نعمت الهی که گسترده ترین و تجدیدپذیرترین انرژی برای تولید برق است در سراسر جهان رایج شده است.

پارسینه: پنل خورشیدی که انرژی نور خورشید را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند یک حرکت و انتخاب هوشمندانه است. خورشید به عنوان منبع اصلی انرژی از دیرباز توجه مردم را به خود جلب کرده است. استفاده از پنل های خورشیدی یا همان سولار پنل ها برای تولید برق به کمک این نعمت الهی که گسترده ترین و تجدیدپذیرترین انرژی برای تولید برق است در سراسر جهان رایج شده است. فروشگاه برق خورشیدی تک اینورتر در راستای مشاوره و فروش انواع پنل خورشیدی، شارژ کنترلر، باتری پنل خورشیدی و کلیه محصولات برق خورشیدی خدمات رسانی میکند.

 

اگر می‌خواهید پنل‌ خورشیدی خریداری نمایید اما با انواع آن آشنایی ندارید و نمی‌دانید کدام نوع برای شما مناسب‌ترین است، مطالعه این مقاله برای شما و کسانی که می‌خواهند اطلاعات و جزئیات بیشتری در مورد انواع مختلف پنل‌های خورشیدی و سلول‌های فتوولتائیک بدست آوردند، توصیه می‌گردد.

پنل خورشیدی چیست؟

پنل های خورشیدی برای جمع آوری انرژی خورشید و تبدیل آن به برق استفاده می شود. نوع معمولی آنها شامل سلول های خورشیدی مجزایی است که هر لایه از لایه های سیلیکون، بور و فسفر ساخته شده است. لایه های بور و فسفر به ترتیب بار مثبت و منفی ایجاد می کنند و ویفر سیلیکونی نقش نیمه هادی را ایفا می کند. انرژی خورشیدی با خورشید آغاز می شود. صفحات خورشیدی (که به آنها “پنل PV” نیز گفته می شود) برای تبدیل نور خورشید ، که از ذراتی از انرژی به نام “فوتون” تشکیل شده است ، به الکتریکی تبدیل می شود که می تواند برای تأمین بارهای الکتریکی استفاده شود. هنگامی که فوتون های خورشید به سطح پانل برخورد می کنند. آنها الکترون ها را از ساندویچ سیلیکونی خارج کرده و وارد میدان الکتریکی تولید شده توسط سلول خورشیدی می کنند. در نتیجه یک جریان جهت دار ایجاد می شود که در نهایت تبدیل به نیروی کنترل شده ای می شود که می توان از آن استفاده کرد. برای خرید پنل خورشیدی فروشگاه برق خورشیدی را انتخاب کنید که علاوه بر سابقه فراوان در این زمینه، محصولات را با ضمانت و گارانتی تقدیم شما کند.

انواع پنل خورشیدی

امروزه پنل های خورشیدی موجود در بازار به 4 نوع اصلی تقسیم می شوند: پنل های مونو کریستال (Monocrystalline)، پلی کریستال (Polycrystalline)، PERC و پنل های فیلم نازک (Thin-Film).

 .1 پنل های خورشیدی مونو کریستال

این پنل ها به پنل های تک بلوری  نیز موسوم هستند؛ این پنل های خورشیدی از طریق یک کریستال (بلور) سیلیکونی خالص که به صورت ویفرهای متعددی برش می خورد، تولید می شوند. از آنجایی که آنها با سیلیکون خالص تولید می شوند. بنابراین با رنگ تیره پشت به راحتی می توان آنها را تشخیص داد. علاوه بر این، استفاده از سیلیکون خالص باعث می شود که پنل های مونو کریستال بهتر از سایر انواع پنل های خورشیدی برای استفاده بهتر از فضا و دوام بهتر باشد. با این حال، ساخت آنها گران است. زیرا در تولید عنصر تک کریستالی مقدار زیادی سیلیکون مصرف می شود (درصد تلفات سیلیکون گاهی به 50 درصد می رسد). به همین دلیل، این پانل ها اغلب بسیار گران هستند.

Screenshot 2024-02-29 141303

 

2. پنل خورشیدی پلی کریستالی

همانطور که از نام آنها پیداست؛ بر خلاف پنل های مونو کریستالی، منشا آن ها از چندین بلور سیلیکونی متفاوت است. برای ساخت پنل های خورشیدی پلی کریستالی، قطعات سیلیکون ذوب شده و در قالب های مستطیلی ریخته می شوند. بنابراین، سلول های پلی کریستالی بسیار ارزان تر از نوع قبلی هستند. زیرا ضایعات آنها بسیار محدود است و شکل مربع مشخصی دارد.

با این حال همین امر باعث می شود تا آنها از نظر تبدیل انرژی و فضای اشغالی کارآیی پایین تری داشته باشند؛ زیرا خلوص سیلیکون و ساختار آنها نسبت به سلول های مونو کریستالی در سطح پایین تری قرار دارد. در ضمن مقاومت این پنل ها در برابر حرارت پایین تر است؛ لذا در محیط های با دمای بالا کارآیی کمتری دارند.

3. پنل های پرک PERC

پنل های خورشیدی PERC که از دو فناوری ساطع کننده غیر فعال (Passivated Emitter) و سلول عقبی (Rear Cell) استفاده می کنند؛ در اصل نسخه ای اصلاح شده از سلول های مونو کریستالی سنتی هستند. این فناوری نسبتاً جدید با افزودن یک لایه غیر فعال به سطح پشتی سلول، کارآیی آن را در قالب روش های زیر ارتقا می دهد:

  • باعث انعکاس نور به داخل سلول می شود؛ از این رو مقدار تابش خورشیدی جذب شده افزایش می یابد.
  • باعث کاهش تمایل طبیعی الکترون ها به ادغام مجدد و مهار جریان الکترون ها در سیستم می شود.
  • اجازه می دهد طول موج های بیشتری از نور خورشید منعکس شوند. از آنجاییکه امواج نوری با طول موج بیش از ۱۱۸۰ نانومتر نمیتوانند توسط ویفرهای سیلیکونی جذب شوند و به سادگی از آنها عبور کنند؛ لذا نهایتاً ورقه فلزی پشت سلول گرم شده و کارآیی آن کاهش می یابد. لایه غیر فعال مذکور، این طول موج های بلندتر را منعکس کرده و از گرم شدن صفحه پشتی سلول خورشیدی جلوگیری می کند.

4. پنل های فیلم نازک

صفحات های خورشیدی لایه نازک با داشتن لایه های بسیار نازک مشخص می شوند. در اینجا، هر پانل نیازی به قاب پشتی ندارد. بنابراین، سبک تر و راحت تر نصب می شود. برخلاف پانل های سیلیکونی کریستالی، این پانل ها فقط در اندازه های استاندارد 60، 72 و 96 سلولی موجود هستند. این نوع پنل ها کارایی کمتری نسبت به پنل های خورشیدی سیلیکونی سنتی دارند.

چگونه می توان از پنل خورشیدی استفاده کرد؟

پنل های خورشیدی کاربردهای زیادی دارند که فراتر از تولید برق است. در اینجا برخی از آن ها را آورده ایم:

  • تأمین برق: پنل‌ها را می‌توان به شبکه برق متصل کرد و انرژی را برای خانه‌ها، کسب‌و‌کارها یا کل جوامع تأمین کرد. همچنین می‌توان از باتری‌ها یا ژنراتورها برای مواقع ضروری استفاده کرد.
  • گرمایش آب: با استفاده از جمع‌کننده‌های حرارتی خورشیدی که گرما را جذب می‌کنند، می‌توان آب را برای مصارف خانگی یا صنعتی گرم کرد.
  • شارژ دستگاه‌ها: پنل‌ها برای شارژ مستقیم دستگاه‌ها و لوازم خانگی که با جریان مستقیم (DC) کار می‌کنند، مانند لپ‌تاپ، تلفن یا چراغ، مناسب هستند.
  • تأمین انرژی وسایل نقلیه و ماشین‌آلات: می‌توان از پنل‌ها برای تأمین انرژی وسایل نقلیه یا ماشین‌آلاتی که از موتورهای الکتریکی استفاده می‌کنند، مانند خودرو، دوچرخه یا پمپ، بهره برد.
  • حمایت از کشاورزی و محیط زیست: پنل‌ها در پروژه‌های کشاورزی یا زیست‌محیطی که نیاز به آبیاری، یخچال‌سازی یا روشنایی دارند، کاربرد دارند.

 

Screenshot 2024-02-29 141321

محصولات برق خورشیدی تک اینورتر

در حال حاضر پنل هایی که در تک اینورتر و دیجی کالا به فروش می رسند از کشور های چین، کره جنوبی و بعضا آلمان و ژاپن هستند که مناسب برای نیروگاه های برق خورشیدی هستند. تمامی پنل هایی که دارای استاندارد های لازم و معرفی شده در ساتبا می باشند، قابلیت استفاده در انواع نیروگاه  برق خورشیدی را دارند. از نظر طول عمر و استهلاک پنل ها می توان به این نکته اشاره نمود که پنل های خورشیدی دارای استاندارد های روز دنیا حداقل دارای ۲۰ تا ۳۰ سال طول عمر بوده و تقریبا تمامی کمپانی های تولید کننده دو گارانتی بر روی محصولات خود ارائه می دهند که این گارانتی ها به صورت ۱۰ تا ۱۲ سال برای عملکرد پنل بیشتر از ۹۰% مقدار نامی و ۲۰ تا ۳۰ سال عملکرد بالای ۸۰% مقدار نامی را ارائه می دهند.

بهترین پنل خورشیدی برای مصارف خانگی

تصمیم‌‌گیری در مورد اینکه بهترین پنل خورشیدی کدام است، کمی دشوار است. همان‌طور که می‌‌دانیم «هزینه» و «فضا» معیارهای اصلی برای انتخاب صفحه PV مناسب هستند. بنابراین، به طور خلاصه راجع به این موضوع بحث خواهیم کرد.

فضا

از آنجایی که اکثر ما فضای بزرگی روی بام، پنجره‌‌ها و غیره نداریم، صفحه خورشیدی فیلم نازک و پس از آن صفحات خورشیدی کریستالی بهترین گزینه خواهند بود. اگر اندازه برایمان اهمیت داشته باشد، باید به دنبال صفحات خورشیدی با بالاترین توان خروجی مجاز باشیم، زیرا صفحات PV با اندازه‌‌های یکسان، میزان توان خروجی مختلفی از قبیل ۲۰۰ وات، ۱۵۰ وات، ۶۰ وات و... دارند.

اما در صورتی که اندازه مهم باشد، کدامیک بهتر است؟ هر دوی صفحات خورشیدی مونوکریستالی یا پلی‌‌کریستالی انتخاب‌های مناسبی هستند و مزایای یکسانی دارند، جز اینکه صفحات خورشیدی مونوکریستالی نسبت به صفحات پلی‌‌کریستالی از نظر فضا کارآمدترند و اندکی بیشتر توان الکتریکی تولید می‌‌کنند، اما همیشه هم اینگونه نیست. صفحات خورشیدی پلی‌‌کریستالی کمی ارزان‌‌تر و از نظر فضا کم‌‌‌بازده‌تر هستند. تک اینورتر به عنوان اولین فروشگاه تخصصی تجهیزات برق خورشیدی تلاش دارد تا با مشاوره دقیق و صادقانه راه انتخاب بهترین محصول برای شما عزیزان را هموار نماید.

قیمت

قیمت‌ پنل خورشیدی معمولاً به صورت قیمت بر وات دلار بیان می‌‌شود. اگر به دنبال ارزان‌‌ترین قیمت در هر توان نامی باشیم، باید صفحات خورشیدی مونوکریستالی و پلی‌‌کریستالی مختلف موجود در بازار و اینترنت را مقایسه کنیم. پنل های مونو کریستالی کارآمدترین و در نتیجه گران ترین انواع هستند. در واقع پنل های پلی کریستال را می توان با استفاده از قطعات کریستالی باقیمانده از تولید پنل های مونو کریستال ساخت. با توجه به هزینه های تولید پائین تر و فرآیند تولید ساده تر، پنل های پلی کریستال نسبت به پنل های مونو کریستال بسیار ارزان ترند. بطور کلی پنل های لایه نازک بعلت ساختار فوق العاده سبک و نازک خود ارزان ترین نوع پنل خورشیدی محسوب می شوند.

آشنایی با پنل های خورشیدی TOPCON

در حال حاضر چالش اصلی شرکت های تولید پنل های خورشیدی افزایش کارایی و کیفیت سلول های خورشیدی است. این امر با تغییر تکنولوژی و استفاده از فناوری های جدید امکان پذیر است. در سال‌های اخیر فناوری‌های زیادی در تولید سلول‌های خورشیدی به کار گرفته شده است و خوشبختانه آخرین تکنیک‌ها در کشور ما نیز موجود است. در ادامه با تک اینورتر همراه باشید

فناوری TOPCON یا Tunnel Oxide Passivated Contact یکی از این فناوری های به روز است که اولین بار در سال 2013 معرفی شد و در نهایت در سال 2019 به مرحله تجاری سازی رسید. فناوری Topkan برای سلول های N-TYPE اعمال می شود. پنل های خورشیدی موجود در بازار از دو نوع سلول نوع N و نوع P ساخته می شوند که نوع P قیمت مناسب تری دارد و نوع N بازده بالاتر و تلفات برق کمتری دارد.

سلول‌های N شامل فناوری‌های Pert PERT، TOPCON، HJT و IBC heterojunction هستند که همگی در شکل سلولی و ساختار داخلی متفاوت هستند. یکی از محبوب ترین فناوری های خورشیدی، فناوری PERC است که معمولاً در نوع P پیاده سازی می شود و فناوری TOPCON فناوری PERC است که برای سلول های N توسعه یافته است، بنابراین علاوه بر تغییر نوع سلول از P به N، مقدار بسیار کمی اکسید نیز وجود دارد. همچنین به ساختار سلول اضافه شده است که کارایی را حدود 1٪ افزایش می دهد. راندمان در سلول پراک به 22.5 درصد می رسد، در سلول توپکان به 24 درصد می رسد.

نتیجه گیری

برای اکثر سیستم های خورشیدی، پنل های خورشیدی مونو کریستالی بهترین انتخاب هستند. اگرچه گرانتر از انواع پلی کریستالی هستند، اما عملکرد بهتری و عمر طولانی تری دارند. در نتیجه با وجود هزینه‌های بالاتر، افزایش کارایی و خروجی پنل‌های مونو کریستال می‌تواند در طول زمان باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها شود. با این حال، پنل های پلی کریستال هنوز هم گزینه خوبی برای کسانی است که می خواهند از انرژی خورشیدی استفاده کنند اما نمی توانند پنل های مونو کریستال را بخرند. به یاد داشته باشید که اگر زیبایی شناسی برای شما مهم است، پانل های پلی کریستال قابل توجه ترین و شاید قدیمی ترین نوع پنل خورشیدی هستند.

استفاده از پانل های لایه نازک در سیستم های روشنایی مسکونی را به دلیل ناکارآمدی و عدم دوام توصیه نمی کنیم. با این حال، اگر به دنبال ارتقاء سوله، کارگاه، قایق یا وسیله نقلیه تفریحی خود هستید، پانل های لایه نازک می توانند انتخابی مقرون به صرفه برای طراحی عالی باشند.

درک تفاوت بین انواع پنل های خورشیدی و البته گزینه های موجود برای برندها می تواند بسیار گیج کننده باشد. اکثر شرکت هایی که پانل های فتوولتائیک را نصب می کنند، نوع و برند پنل را بر اساس نیازهای خانوار و اندازه بودجه فردی توصیه می کنند. توصیه می شود برای دریافت کمک در مورد طراحی سیستم خورشیدی مسکونی و انتخاب پنل خورشیدی خود با  کارشناسان تک اینورتر تماس بگیرید.

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار