گوناگون

بزرگ‌ترین چالش باشگاه‌های حرفه‌ای ایران

پارسینه: مدیرعامل باشگاه فولاد ماهان معتقد است که نبود درآمدزایی پایدار و قوانین و مقرراتی که حقوق باشگاه‌داری حرفه‌ای را تثبیت و زمینه درآمدزایی را فراهم کند بزرگ‌ترین چالش باشگاه‌داری در کشور است.

محمدرضا ساکت درباره بحث تبلیغات و اقتصاد ورزش بویژه در فوتبال اظهار کرد: ورزش حرفه‌ای یکی از پارامترهای مهم تعریف شده در دنیاست که شامل اقتصاد فعال، پویا و پایدار است و اصولا قوام و دوام ورزش حرفه‌ای و باشگاه‌داری حرفه‌ای، درآمد پایدار و یک ثبات مالی است. در دنیا برای اینکه درآمد پایدار برای باشگاه‌های حرفه‌ای تعریف کنند قوانین ومقررات مشخص را مصوب و اجرا می‌کنند. در حقیقت این قوانین و مقررات تضمین کننده درآمدزایی پایدار برای ورزش حرفه‌ای و باشگاه‌داری حرفه‌ای است.

وی افزود: آنچه که ورزش حرفه‌ای فوتبال و باشگاه‌داری حرفه‌ای را دچار خدشه می‌کند نبود قوانین، مقررات و وجود کارشناسان و مشاوران اقتصادی است که سال‌هاست مدیران باشگاه‌ها در این زمینه مطالعات عمیق داشته و مباحث زیادی را مطرح کردند.

ساکت تصریح کرد: آنچه که در مبانی نظری و تئوریک ورزش حرفه‌ای و باشگاه‌داری حرفه‌ای تعریف شده اجرای مباحث نظری و تئوریک است که البته نبود قوانین برای اجرای این مبانی سبب شده تا نگاه مثبتی برای درآمدزایی باشگاه‌ها به طور جامع پیش‌رو نداشته باشیم. هرچند بحث عدم شناخت و آگاهی از چگونگی درآمدزایی در حوزه باشگاه‌داری حرفه‌ای مطرح نیست بلکه بحث چگونگی اجرای قوانین حمایتی و مقرراتی که حقوق باشگاه‌ها را از نظر تئوریک و نظری تعریف می‌کند، مطرح است.

وی خاطرنشان کرد: اخیرا قانون خصوصی سازی و باشگاه‌داری حرفه‌ای در کمیسیون فرهنگی مجلس مطرح و در اتحادیه فوتبال و سازمان لیگ مسائلی که در این طرح عنوان شده مورد بررسی قرار گرفت و مدیران باشگاه‌ها پس از اعلام نقطه نظرات خود، بسته پیشنهادی خود را از طریق اتحادیه فوتبال به کمیسیون فرهنگی مجلس ارجاع دادند. امیدوارم این طرح حرکت موثری برای موضوع اقتصاد پایدار و درآمدزایی باشگاه‌های حرفه‌ای باشد و مجلس با تصویب این طرح جامع و کامل را که در آن بخش‌هایی چون بلیت فروشی، بحث حقوق پایدار، پاداش‌ها، بخش مربوط به معافیت‌های مالی و سرمایه‌گذاری حمایت از باشگاه‌های سازنده اجازه تجاری‌سازی در فضاهای ورزشی و... پیش‌بینی شده تضمین کننده موضوع پایداری و درآمدزایی باشگاه‌ها باشد و باشگاه‌ها را در جهت رسیدن به توازن درآمدها و هزینه‌ها کمک کند.

ساکت در پاسخ به این سوال که چرا بحث تبلیغات و درآمدزایی در اکثر باشگاه‌ها تعطیل است، گفت: این مسئله ناشی از نبود قانون و طرح جامع خصوصی سازی و باشگاه‌داری حرفه‌ای است که امید داریم با تصویب طرح خصوصی سازی و درآمدزایی در کمیسیون فرهنگی مجلس، بخش عمده‌ای از مشکلات باشگاه‌ها در زمینه تبلیغات و اسپانسرینگ برطرف شود. هرچند اعتقاد دارم فرهنگ درآمدزایی در بعضی باشگاه‌ها وجود ندارد و به درستی نمی‌دانند از طریق چه مسیرهایی درآمدزایی را باید طی کنند. به عنوان مثال وقتی یک باشگاهی به هواداران خود بلیت رایگان، لباس، کلاه و شال رایگان اهدا می‌کند این گونه مسائل در تضاد با فرهنگ درآمدزایی متعارف بین‌المللی است. از سوی دیگر بعضی باشگاه‌ها به رغم اینکه از هواداران خوبی برخوردارند، فرهنگ درآمدزایی را کم کردند و از روش‌های کاربردی در این زمینه استفاده نمی‌کنند.

مدیرعامل باشگاه فولاد ماهان خاطرنشان کرد: یکی از نمونه‌های موفقی که در بخش درآمدزایی باشگاه سپاهان انجام دادیم، به رغم نبود قوانین در این باره اندیشه‌های درآمدزایی را به فرهنگ درآمدزایی تبدیل و اجرایی کردیم. به طوری که با ایجاد فروشگاهی در روز مسابقه‌ها اقدام به فروش محصولات باشگاه کردیم یعنی ایجاد ارزش افزوده از طریق عنوان و برند باشگاه. همچنین با ایجاد تیم سپاهان نوین در رده دسته سوم و حرکت آن به سمت لیگ برتر طی ۴ سال برنامه‌ریزی سبب شد تا ارزش افزوده باشگاه به ۱۰ میلیارد تومان برسد و از این طریق به درآمدزایی پایدار برسیم.

ساکت در پایان تاکید کرد: با وجود اینکه قوانین خاصی برای درآمدزایی پایدار باشگاه‌ها در برهه کنونی وجود ندارد اما با ارائه راهکارهای مناسب می‌توان بستر و زمینه‌های آن را فراهم کرد تا باشگاه‌ها به درآمدزایی باثبات برسند. به نظر می‌رسد مهم‌ترین پارامتری که در ورزش حرفه‌ای و باشگاه‌داری حرفه‌ای مطرح است ایجاد موازنه‌ مثبت بین درآمد و هزینه است که این امر تنها با تصویب قوانین حمایتی از باشگاه‌ها میسر خواهد بود.
منبع: خبرگزاری ایسنا

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد