گوناگون

هیچ خانه ای گران نمی شود حتی مسکن مهر

هیچ خانه ای گران نمی شود حتی مسکن مهر

پارسینه: بحران مسکن واجاره نشيني سالهاست به يکي ازمشکلات لاينحل درکشورتبديل شده است وازاين مسئله...

پارسینه-گروه اقتصادی: بحران مسکن واجاره نشيني سالهاست به يکي ازمشکلات لاينحل درکشورتبديل شده است وازاين مسئله دراکثرمواقع به پاشنه آشيل دولتهاي بعدازانقلاب هم نام برده مي‌شود. از اولين روزهاي روي کارآمدن محموداحمدي نژاد ودادن وعده اجراي طرح مسکن مهر در سراسر كشور اقشارمتوسط وضعيف جامعه به خانه دار شدن اميدوار شدند.

با اين حال همزمان با شروع به ساخت واحدهاي مسکن مهرعلي رغم وعده‌هاي مسئولين وقت که اعلام کرده بودند با واگذاري مسکن‌هاي مهربازارمسکن خود به خود دچاررکود و كاهش قيمت‌ها خواهد شد وقيمتهاي مسکن افت خواهند کرد نه تنها اثري ازکاهش قيمتها دربازارمشاهده نشد بلکه سيرصعودي قيمتها حتي خود مسئولين را نيز شوكه كرد.



کاربه جائي رسيد که رئيس جمهوروقت توپ را در زمين مخالفان سياسي خود انداخت و افزايش قيمتها را نتيجه زدوبند برخي جريانات وگروهها براي به زانو درآوردن دولت وجلوگيري ازخدمت رساني به مردم عنوان کرد.

حتی آمارهای مرکز آمار نیز به وضعیت بد مسکن اذعان دارند و گرانی مصالح و وضعیت نامعلوم بازار روی ساخت و ساز هم تاثیر گذاشته است.

اخرین گزارشی که مركز آمار ايران منتشر كرده نشان مي‌دهد در زمستان سال 91 نسبت به مدت مشابه سال قبل، يعني سال 90 ساخت‌وساز بناهاي مسكوني 53.1 درصد كاهش داشته‌است.

طبق گزارش مركز آمار ايران، در زمستان سال 1391 تعداد 64305 پروانه ساختماني توسط شهرداري‌هاي كشور صادر شده‌است.

اين آمار كه بر شهر تهران هم متمركز شده است نشان مي‌دهد پروانه‌هاي ساختماني كه توسط شهرداري تهران صادر شده نسبت به فصل گذشته حدود 16.4 درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود 53.1 درصد كاهش داشته است. اين تعداد پروانه حدود 6.2 درصد از كل پروانه‌هاي ساختماني كشور را تشكيل مي‌دهد.

با اين تفاسیرمسکن یکی از چالش های اصلی دولت روحانی شد و با آغاز به كاردولت يازدهم هم رئيس جمهور و هم وزيرجديد مسكن و شهرسازي برادامه اجراي مسکن البته با اعمال تغييراتي تاكيد كردند و اين طرح را يکي ازنقاط قوت دولت گذشته معرفي کردند.

ابهام در سرنوشت واحدها و پروژه‌هاي نيمه كاره باقي مانده از دولت قبل، مطالبات پيمانكاران و انبوه سازان پروژه‌هاي مسكن مهر از دولت و بانك ها، فراهم نبودن زير ساخت‌هاي مورد نيز شهرك‌هاي مسكن مهر، عدم تحويل به موقع واحدهاي ساخت شده و اصرار انبوه سازان براي افزايش قيمت واحدها از جمله ميراثي است كه وزارت راه و شهرسازي دولت يازدهم از وزير پيشين و رئيس جمهوري سابق كشور به ارث برده است و بايد طي ماههاي آينده راهكارهايي براي رفع معضلات متعدد اين طرح در شهرهاي مختلف كشور پيدا كند.

در اين بين يكي از مهم ترين مسائلي كه درچند روزگذشته سبب نگراني برخي ثبت نام کنندکان مسکن مهردرکشورشد درخواست پيمانکاران پروژه‌هاي مسکن مهرازآخوندي وزير جديد راه و شهرسازي براي افزايش قيمت واحدهاي مسکن مهربود.

اين درخواست اما سبب واکنش تند وي به اين درخواست شد. آقاي وزير ازپيمانکاران خواست طبق قراردادهاي منعقدشده به تعهدات خودعمل کنند و درتحويل دادن واحدهاي مسکن مهربه مردم درسريع ترين زمان ممکن حداکثرتوان خود را به كار ببند.

به این ترتیب، درحالي كه متقاضيان مسكن مهر بيش از هر زماني نگران تحويل به موقع خانه‌هاي خود و افزايش دوباره قيمت‌ها بودند، وزير راه و شهرسازي هرگونه چانه‌زني براي افزايش قيمت مسكن مهر به ويژه قيمت‌هاي پروژه‌هاي شهرپرديس را منتفي اعلام و تاكيد كرد كه پيمانكاران بايد به تعهدات پيشين خود پايبند باشند.

از سوی دیگر، همزمان فعالان بازار در تهران و شهرستان از توقف و حتي درمواردي كاهش محسوس قيمت‌ها و بازگشت آرامش به بازار مسكن خبرداده‌اند و به نظر می رسد خبر های خوشی برای بی خانه ها در راه خواهد بود.

ارسال نظر

  • ناشناس

    همش چرت وپرت و وعده های تو خالی زهی خیال

  • ناشناس

    یادمه دوران دکتر ،هر وقت می گفتند فلان چیز ارزان میشه مردم می گفتند خدا رحم کنه!

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد