گوناگون

پانتئون؛ معبدی باستانی و اسرار آمیز برای نیایش همه خدایان + تصاویر

پانتئون؛ معبدی باستانی و اسرار آمیز برای نیایش همه خدایان + تصاویر

امروزه پانتئون هنوز به عنوان کلیسای مسیحی استفاده می شود و بیشتر اوقات ساختمان به روی گردشگرانی که می خواهند معماری را تحسین کنند باز است.

آذین گودرزی_ به گزارش پارسینه به نقل از history defined ،بسیاری از شاهکارهای معماری نمادین در جهان وجود دارد که در نگاه اول قابل تشخیص هستند: تاج محل، برج ایفل، مجسمه آزادی. یکی از تاثیرگذارترین ساختمان های جهان که در رم توسط مشاور مورد اعتماد آگوستوس سزار ساخته شد، پانتئون است. این بنا با گنبد سر به فلک کشیده و ستون‌های با ابهت خود بر ساختمان‌های بی‌شمار دیگر تأثیر گذاشته است. 

Pantheon_Rome_-_Interior_12-1024x683

با این حال، اطلاعات زیادی در مورد ساخت و یا حتی هدف اصلی آن در دست نیست، اگرچه مورخان به آرامی از طریق کاوش های باستان شناسی برخی از جزئیات را کشف کرده اند.

 

پانتئون اولیه تقریباً ۲۵ سال قبل از میلاد توسط مارکوس آگریپا ساخته شد.

 

آگریپا یک پروژه ساختمانی در مقیاس بزرگ را در زمین شخصی خود آغاز کرد و بودجه ساخت سه ساختمان جدید را تأمین کرد: حمام آگریپا ، کلیسای نپتون و پانتئون. 

 

کلیسای نپتون و پانتئون احتمالاً برای استفاده خصوصی بودند. آنها شاید برای پرستش خدایان خاص مورد استفاده قرار می گرفتند، اگرچه اهداف واقعی آنها نامشخص است. 

 

پانتئون اصلی در هر دو سال ۸۰ و ۱۱۰ پس از میلاد بر اثر آتش سوزی ویران شد. این بنا در سال ۱۲۵ پس از میلاد در همان مکان تحت فرمان امپراطور هادریان بازسازی شد.

هادریان بودجه ساخت و ساز گسترده ای را در طول سلطنت خود تأمین کرد. شهرت او بیشتر به خاطر ساختن دیوار هادریان، مرز شمالی امپراطوری روم در انگلستان است.

 هادریان کتیبه اصلی آگریپا را روی پانتئون بازسازی شده کپی کرد، که قرن ها سردرگمی را در مورد اینکه آیا ساختمان موجود، اصلی است یا نه، ایجاد کرد. پس از کاوش های باستان شناسی ، مورخان شواهدی پیدا کرده اند که نشان می دهد پانتئون واقعاً بازسازی شده است.

برای نزدیک به ۵۰۰ سال، تنها استفاده از آن گاهی اوقات به عنوان دادگاه یا گردهمایی برای مجلس سنای روم بود

Pantheon_interior_Rome__Italy_Ank_Kumar_01-1024x683

در سال ۶۰۹، پانتئون توسط امپراتور فوکاس بیزانس به پاپ بونیفاس ششم اعطا شد. این کلیسا به کلیسای مریم مقدس و شهدا تبدیل شد. این اولین معبد بت پرستی بود که به مکان مقدس مسیحیان تبدیل شد

با تبدیل ساختمان به کلیسا، مردم رم توانستند ساختمان را از بدترین غارت ها و خرابی هایی که با سقوط امپراطوری روم پیش می آمد نجات دهند. 

 

بسیاری از ساختمان های دیگر از ثروت خود محروم می شوند و به مرور زمان از بین می روند. با این حال، کلیسا به دلیل احترام به مکان مذهبی دست نخورده باقی می ماند

 

نمای بیرونی ساختمان در طول سال‌ها دچار تغییراتی شد: مجسمه‌ها ناپدید شدند، ستون‌ها ناپدید شدند و فلزات از دیوارها جدا شدند. با این حال، داخل نسبتاً دست نخورده باقی مانده و به طور گسترده بازسازی شده است. 

 

امروزه پانتئون هنوز به عنوان کلیسای مسیحی استفاده می شود و بیشتر اوقات ساختمان به روی گردشگرانی که می خواهند معماری را تحسین کنند باز است.

کاسیوس دیو، سناتور رومی که تاریخ قطعی معاصر رم را نوشت، حدس زد که "پانتئون" صرفاً یک نام مستعار برای ساختمان است، نه یک نام رسمی.

پانتئون از نظر ریشه شناسی به معنای پرستش همه خدایان است. این نام از مجسمه های خدایان متعدد اطراف ساختمان یا شباهت گنبد به آسمان گرفته شده است.

پانتئون بیشتر به دلیل معماری مشخص خود مشهور است. رواق بزرگی در جلوی بنا دارد. این ایوان با هشت ستون ساخته شده است که هر ستون از سنگ گرانیت ساخته شده است که از مصر آورده شده اند.

 سقف در پنج لایه خاص طراحی شده است. این لایه ها به گنبد اجازه می دهد تا وزن سنگ را بدون فروریختن حفظ کنند.

گنبد وسیع و رواق با ستون‌ها الهام‌بخش بسیاری از ساختمان‌های معروف دیگر در سراسر جهان است. 

 

توماس جفرسون شیفته معماری ساختمان بود. او از گنبد و ستون های آن برای چندین طرح ساختمان جدید الهام گرفت. جان راسل پوپ، که بنای یادبود را در واشنگتن دی سی که به جفرسون اختصاص داده شده بود را طراحی کرد از پانتئون الهام گرفته است.

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد