گوناگون

مسئله اصلی دولت روحانی موضوع بهداشت است

پارسینه: گزینه پیشنهادی وزارت بهداشت دولت یازدهم با اشاره به اینکه مسئله اصلی این دولت بحث بهداشت است،افزود: مسائل حوزه بهداشت باید با مشکلاتی که در حوزه‌های دارو،درمان، جامعه پزشکی،پرستاری و داروسازی وجود دارد بررسی و توجه بیشتری قرار گیرد.

در ادامه نشست‌های دکتر سید حسن قاضی زاده هاشمی گزینه پیشنهادی وزارت بهداشت دولت یازدهم با متولیان و صاحبنظران حوزه سلامت، نشست مشورتی برنامه پزشک خانواده با حضور دکتر دلاوری، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر زالی، رئیس کل سازمان نظام پزشکی، دکتر شریعتی رئیس سابق ستاد اجرایی پزشک خانواده و جمعی از صاحبنظران و کارشناسان حوزه سلامت برگزار شد.

در این نشست ضمن بیان مفاهیم تئوری و اقداماتی که تاکنون برای برنامه پزشک خانواده اجرا شده، الزامات و راهبردها، چالش‌ها و پیشنهادات اجرای این طرح مورد بحث و بررسی قرار گرفت و دکتر هاشمی نیز عنوان کرد: به نظر می‌رسد مسئله اصلی این دولت بحث بهداشت باشد و مسائل حوزه بهداشت باید با مشکلاتی که در حوزه‌های مختلف دارو و درمان، جامعه پزشکی، پرستاری، داروسازی، و.... وجود دارد مورد بررسی و توجه بیشتری قرار گیرد.

دکتر شریعتی رئیس سابق ستاد اجرایی پزشک خانواده، با اشاره به اقدامات انجام شده در این حوزه، پیشنهاد داد وزیر جدید بهداشت با تشکیل تیم کارشناسی، سوابق برنامه پزشک خانواده و دلایل موفقیت‌ها و عدم موفقیت‌ها را بررسی، الزامات را فراهم و بعد با قدرت برنامه را پیش ببرد.
وی اجرای این برنامه را نیازمند حمایت سیاسی مسئولان ارشد کشور خواند و افزود: پس از تعیین جایگاه قدرت در اجرای این برنامه باید منابع بویژه منابع مالی و زیرساخت‌ها بخصوص زیر ساخت الکترونیک فراهم شود.

در ادامه، دکتر زالی رئیس کل سازمان نظام پزشکی با اشاره به ارزیابی خود از برنامه پزشک خانواده، این طرح را گامی در جهت توسعه اجتماعی کشور خواند، گفت: به نظر می رسد این طرح نیاز به بازنگری مفاهیم پایه و مشترک دارد و لازم است بسیاری از زیرساخت هایی که متناسب با طرح تامین نشده ایجاد شود.

وی با تاکید بر تامین زیرساخت‌های فرهنگی افزود: لازم است آگاه سازی و اطلاع رسانی درخصوص برنامه پزشک خانواده هم در بین جامعه پزشکی و هم در بین مردم بیش از گذشته صورت گیرد.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه باید همه ملاحظات توسعه اجتماعی در این طرح بزرگ ملی دیده شود، افزود: لازمه رسیدن به توسعه اجتماعی، اجرای اصلاحات در سلامت کشور است و یکی از پیامدهای اصلاح سلامت کشور، اجرای دقیق، به موقع، صحیح و مبتنی بر شواهد علمی و بدون شتابزدگی برنامه پزشک خانواده است.

زالی با تاکید بر تدوین شیوه نامه اجرایی نسبتاً ثابت و مدون با نظر عناصر دخیل در برنامه پزشک خانواده گفت: لازم است آنچه تاکنون تحت عنوان ویرایش و نسخ مختلف اجرایی پزشک خانواده تهیه شده با یک نگاه علمی، مورد واکاوی و تحلیل کامل آسیب شناسانه قرار گیرد و مبانی و مشخصات مختلف این طرح استخراج شده و اجرای آن بیش از گذشته مورد ارزیابی خارجی قرار گیرد.

وی تامین اعتبارات مورد نیاز اجرای طرح پزشک خانواده را ضروری خواند و افزود: اعتباراتی که تاکنون به این طرح اختصاص یافته ناکافی و غیرشفاف بوده که لازم است در این خصوص نیز بازنگری شده و برای سال 93 در بودجه ریزی حوزه بهداشت و درمان به این بحث توجه ویژه ای صورت گیرد.
منبع: تسنیم

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد