گوناگون

سربازخانه های قدیمی ایران + تصاویر

سربازخانه های قدیمی ایران + تصاویر

امروز روز سرباز است و به این بهانه به برخی سربازخانه‌های قدیمی در استان‌های مختلف سر زده‌ایم.

 سربازخانه‌ها همان ساختمان‌هایی هسستند که برای استقرار سربازها کاربرد دارد و معمولاً در پادگان‌ها یا مناطق نظامی قرار دارند.

5067617

به گزارش همشهری آنلاین، عمارت «سربازخانه» واقع در بافت تاریخی شهر خرم‌آباد و در نزدیکی قلعه «فلک افلاک» و در کنار باغ «گلستان» قرار دارد و قدمت این بنا به دوره پهلوی اول برمی‌گردد. این سربازخانه در دو طبقه به مساحت ۲۴۳۰ متر به طول ۷۵ متر و عرض ۵.۱۶ متر ساخته شده است.

پادگان قدیمی زیرزمینی بجنورد که احتمالا مربوط به دوران قاجار است 4 سال پیش در محدوده روستای «قزلقان» از توابع بخش گرمخان این شهرستان شناسایی شد. محوطه این پادگان تاریخی حدود ۴ هزار متر است.

 

5067609

یکی از بناهای ارگ ثبت جهانی بم با قدمتی بیش از ۲ هزار سال در بخش حاکم‌نشین سربازخانه است. سال گذشته البته خبر رسید که مرمت این بخش از بزرگ‌ترین بنای خشتی جهان در چهار فاز اجرا می‌شود و بعد از آن قرار است کارگاه صنایع‌دستی در آن راه‌اندازی شود.

 

5067610

سربازخانه مغولی گرگاب در جاده شاهین‌شهر یک اثر تاریخی مهم و در حال ویرانی است. این سربازخانه از ۲ ساختمان به هم چسبیده در ۲ طبقه به طول ۶۸ متر و عرض ۱۸ متر تشکیل شده که با گذشت زمان مردم محلی این ساختمان را تبدیل به یخچال و انبار گندم کرده‌اند.

5067613

 

سربازخانه تاریخی جاجا در بخش مرکزی شهرستان تیران و کرون مربوط به دوره قاجار و با سبک ترکیبی معماری ایرانی و اروپایی ساخته شده است. یکی از شاخصه‌های این بنای تاریخی منحصربه‌فرد در روستای گردشگری جاجا، در سنگی آن است.

5067614

 

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد