گوناگون

ناآرامی در شهرهای برزیل

پارسینه: یکی از معترضان در سائوپائولو به بی‌بی‌سی گفت: "من کاملا مخالف جام جهانی هستم. در کشور ما بودجه صرف مردم نمی‌شود و آن وقت شاهدیم که میلیون‌ها دلار صرف ساخت این ورزشگاه‌ها می‌شود."

همزمان با روز نخست برگزاری جام جهانی در برزیل، معترضان در شهرهای مختلف این کشور به تجمعات ضددولتی خود ادامه دادند که بعضی از آنها به زد و خورد با نیروهای پلیس انجامید. در سائوپائولو و ریودوژانیرو پلیس برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک‌آور، باتوم و گلوله‌های پلاستیکی استفاده کرده است.

روز پنجشنبه (۱۲ ژوئن - ۲۲ خرداد) در حالی که مراسم رنگارنگ افتتاحیه جام جهانی برگزار می‌شد، معترضان در خیابان‌های ریودوژانیرو به مخارجی که دولت برای برگزاری جام جهانی و میزبانی المپیک آینده (۲۰۱۶) در این شهر صرف کرده اعتراض می‌کردند.

پیش از این هم اعتصاب کارمندان فرودگاه ریودوژانیرو در اعتراض به دستمزدشان، برای ساعاتی خبابان‌های اطراف فرودگاه را بند آورد. همزمان معلمان هم در این شهر بزرگ برزیل دست به اعتصاب زدند که تجمع آنها روز پنجشنبه بر سنگینی ترافیک ریودوژانیرو افزود.

همزمان گزارشگر بی‌بی‌سی در سائوپائولو می‌گوید در نزدیکی یکی از ایستگاه‌های مترو منتهی به استادیوم فوتبال، پلیس در برخورد با معترضان از باتوم، گلوله‌های پلاستیکی و گاز اشک آور استفاده کرد. شبکه سی ان ان آمریکا می‌گوید گزارشگر این رسانه در میان مجروحان اعتراضات امروز بوده و احتمالا از ناحیه دست دچار شکستگی شده است. یگ عکاس خبرگزاری آسوشیتد پرس هم در جریان نزاع پلیس و معترضان مجروح شده است.

این وقایع تنها در سیزده کیلومتری استادیومی روی داد که دیروز برزیل در نخستین دیدار خود موفق شد کراوسی را سه بر یک شکست دهد.

علاوه بر شهرهای ریودوژانیرو و سائوپائولو، روز پنجشنبه معترضان در برزیلیا، پایتخت و دو شهر دیگر میزبان مسابقات جام جهانی به خیابانها آمدند.

در شهر بلوهوریزنته که قرار است چند روز دیگر در آنجا تیم انگلستان برابر کاستاریکا مسابقه دهد، حدود ۲۰۰ نفر در اعتراض به برگزاری این مسابقات به خیابانها آمده بودند. در جریان اعتراضات در این شهر جنوب شرقی برزیل، معترضان یک خودروی پلیس را واژگون کردند و شیشه‌های یک بانک و یک هتل را شکستند.

یکی از معترضان در سائوپائولو به بی‌بی‌سی گفت: "من کاملا مخالف جام جهانی هستم. در کشور ما بودجه صرف مردم نمی‌شود و آن وقت شاهدیم که میلیون‌ها دلار صرف ساخت این ورزشگاه‌ها می‌شود."

گروه‌های معترض گفته‌اند در روزهای آینده هم به تظاهرات خیابانی خود ادامه خواهند داد.

سال گذشته، اعتراضات در مخالفت با نابسامانی‌های اقتصادی و خدمات عمومی، در مواردی با حضور میلیونی مردم برزیل همراه شد.

از آن زمان تا کنون هم اجتماعات ضد جام جهانی در شهرهای مختلف برزیل ادامه داشته و در مواردی هم به خشونت کشیده شده است.

منبع:بي بي سي

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد