گوناگون

انتخابات خونین در ونزوئلا / تشدید نا آرامی ها

پارسینه: یک نامزد انتخابات مجلس موسسان در ونزوئلا کشته شد.

در انتخابات مناقشه‌برانگیز ونزوئلا، یکی از نامزدهای اصلی و همچنین یک نفر از فعالان مخالف دولت کشته شده‌اند.نامزد کشته شده، ژوزه فلیکس پیندا، وکیل ۳۹ ساله‌ای است که به گفته یکی از مقام‌های دولتی شب گذشته پیش از آغاز رای‌گیری در خانه خود به قتل رسیده است.

ریکاردو کامپوس، فعال سیاسی مخالف دولت در حزب اقدام دموکراتیک هم در جریان تظاهرات کشته شده است.رای‌گیری امروز، یکشنبه ۳۰ ژوئیه، برای انتخاب نمایندگان مجلس موسسان قانون اساسی است اما حزب مخالف دولت آن را تحریم کرده است.

مخالفان دولت می‌گویند نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا، قصد دارد با تشکیل مجلس موسسان قانون اساسی، در مقابل مجلس ملی، قدرت را قبضه کند.این مجلس با ۵۴۵ عضو، رقیب مجلس ملی خواهد شد که در حال حاضر اکثریت آن دست مخالفان رئیس‌جمهوری است.

مخالفان دولت تلاش دارند از برگزاری این انتخابات جلوگیری کنند. مخالفان می‌گویند که آقای مادورو قصد دارد از مجلس موسسان برای تثبیت قدرت خود بهره‌برداری کند اما رئیس‌جمهوری تاکید می‌کند که این مجلس، امکان گفت‌وگو میان طرفین دعوا در کشور را افزایش می‌دهد.
تقریبا ۱۰۰ نفر در زد و خوردهای ناشی از اختلافات سیاسی در ونزوئلا کشته شده‌اند. بحران عمیق اقتصادی با سقوط قیمت نفت وخیم‌تر شده. نفت، ۹۵ درصد درآمدهای صادراتی ونزوئلا و محل تامین هزینه برنامه‌های اجتماعی دولت را تشکیل می‌دهد.

اواخر هفته گذشته دولت این کشور هر تظاهرات و اعتراضی را 'که بر انتخابات تاثیر بگذارد یا آن را به هم بزند'، ممنوع اعلام کرد. این ممنوعیت تا سه‌شنبه ادامه دارد.

از ماه آوریل تاکنون که تنشها بالا گرفته است، دست‌کم یک‌صد نفر کشته شده‌اند.قانون اساسی ونزوئلا پیش‌تر در سال ۱۹۹۹ و در دوران زمامداری هوگو چاوز، رییس جمهوری سابق این کشور بازنگری شده بود.

نیکولاس مادورو که در دوران ریاست جمهوری آقای چاوز وزیر خارجه بود، پس از مرگ او در سال ۲۰۱۳ به ریاست جمهوری رسید.

منبع: BBC

ارسال نظر

  • ناشناس

    الان اینها معترضن یا قاتل؟

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد