گوناگون

عوارض مصرف بی رویه مسکن‌ها

پارسینه: سماوات همچنین در خصوص اقداماتی که در زمینه مقابله با شیوع فشار خون بالا انجام شده است، گفت: از سال 71 به بعد یک برنامه کنترل و پیشگیری فشار خون در تمام روستاها اجرا شد. هر سه سال یک بار افراد 30 سال به بالا را فراخوان می‌کنند و فشار خون آنها را اندازه‌گیری می‌کنند. اگر فشار خون فرد در یک بار اندازه‌گیری از 14 روی 9 بیشتر بود، بعد از 5 دقیقه دوباره فشارش را می‌گیرند و اگر متوسط این دو فشار از 14 روی 9 بیشتر بود، این فرد به پزشک ارجاع داده می‌شود.

دکتر طاهره سماوات، رئیس اداره قلب و عروق وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت وگو با سایت وب دا، با بیان این که در فشار خون، سن فرد یک فاکتور مهم است، گفت: افزایش سن همراه با افزایش فشار خون است افرادی که فشار خون بالا دارند داروهایی مثل قرص سرماخوردگی بزرگسالان را نباید مصرف کنند چون باعث افزایش فشار خون می‌شود. همچنین مصرف کورتون نیز باعث افزایش بیشتر فشار خون می‌شود.

سماوات در خصوص اندازه گیری فشار خون و نیز دستگاه های مورد تأیید و دقیق اندازه گیری فشار خون گفت: هرچند بهترین و دقیق‌ترین دستگاه‌ها، دستگاه‌های جیوه‌ای است، اما این دستگاه‌ها الان دیگر معمولاً استفاده نمی‌شوند چون مسمومیت جیوه‌ای ایجاد می‌شود، مگر اینکه خیلی به دقت استفاده شوند تا جیوه از دستگاه خارج نشود.

وی تصریح کرد: دستگاه‌های جیوه‌ای و عقربه‌ای هر شش ماه یک بار باید تست شوند تا دقت و صحت آنها تایید شود. اندازه‌گیری با این دستگاه‌ها سخت است به همین خاطر ممکن است بعضی‌ها در اندازه‌گیری فشار خون دچار اشتباه شوند. بهترین آنها برای منزل همان دستگاه‌های دیجیتالی بازوبندی است. دستگاه‌های دیجیتال که به مچ بسته می‌شوند فشار خون را کمی بالاتر نشان می‌دهند. البته کسانی که فشارسنج در خانه دارند نباید دچار وسواس شوند و مدام فشار خون خود را اندازه بگیرند چون خود همین کار باعث استرس و اضطراب و در نتیجه افزایش فشار خون می‌شود.

سماوات همچنین در خصوص اقداماتی که در زمینه مقابله با شیوع فشار خون بالا انجام شده است، گفت: از سال 71 به بعد یک برنامه کنترل و پیشگیری فشار خون در تمام روستاها اجرا شد. هر سه سال یک بار افراد 30 سال به بالا را فراخوان می‌کنند و فشار خون آنها را اندازه‌گیری می‌کنند. اگر فشار خون فرد در یک بار اندازه‌گیری از 14 روی 9 بیشتر بود، بعد از 5 دقیقه دوباره فشارش را می‌گیرند و اگر متوسط این دو فشار از 14 روی 9 بیشتر بود، این فرد به پزشک ارجاع داده می‌شود.

وی اضافه کرد: اگر فشار خون از 16 روی 10 بیشتر بود ارجاع فوری به پزشک داده می‌شود و در چند نوبت فشارش را اندازه‌گیری می‌کند. اگر متوسط این فشارها از 14 روی 9 بیشتر بود تحت درمان قرار می‌گیرد (یا درمان دارویی یا درمان غیر دارویی) و هر ماه یک بار، بهورز و هر سه ماه هم پزشک او را معاینه می‌کند.

رییس اداره قلب و عروق ادامه داد: این برنامه در حال حاضر در کشور در حال اجراست و بنا بر ارزیابی که در سال 84 کرده‌ایم مردمی که این خدمت را می‌گرفتند بسیار راضی بودند و کارکنان بهداشتی هم از آن به عنوان یک برنامه موفق یاد می‌کردند و بسیار راضی بودند. بین 95 تا 99 درصد هم سطح پوشش این برنامه بوده در حال حاضر هم داریم برنامه‌ریزی می‌کنیم تا این برنامه را در شهرها هم انجام دهیم.

منبع: خبرگزاری فارس

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد