گوناگون

پیشنهاذ خبرنگار واشنگتن پست برای بازگشايي كنسولگري آمريكا در ایران

قانون: "آیا شما به مذاکره مستقیم با آمریکا فکر نمی‌کنید، و آیا قصد ندارید که به دیپلمات‌های آمریکایی اجازه حضور در ایران به منظور صدور ویزا و باز کردن بخش کنسولی را بدهید؟" طرح اين پرسش در نخستين گفت و گوي مطبوعاتي رئيس جمهور پس از روي كارآمدن رسمي‌از سوي يك خبرنگار آمريكايي بسيار سوال برانگيز و جاي تامل بود به‌خصوص اينكه باربارا اسلاوین یکی از خبرنگاران روزنامه واشنگتن پست در سایت تحلیلی المانیتور است؛ سایتی که به اخبار و تحلیل حوادث خاورمیانه می‌پردازد. وي با 40 سال سابقه خبرنگاري از شاخص‌ترين خبرنگاران آمريكايي در حوزه ايران است به‌طوري‌كه در سال ۲۰۰۷ نيز کتابی با عنوان «دوستان تلخ، دشمنان هم آغوش: ایران، آمریکا و راه پر پیچ و خم رویارویی» را منتشر کرده است‌.

آرشيو سايت تحليلي خبري المانيتور مطالب متعدد وي درباره ايران را نشان مي‌دهد و اين واقعيت كه اسلاوين تحولات ايران را به‌طور روزانه رصد مي‌كند يادآور مي‌شود. با همه اينها طرح سوال درباره بازگشايي كنسولگري آمريكا در ايران آنقدر محل تعجب بود كه حتي روحاني در پاسخ به وي گفت : " البته خوش بینی وی (خبرنگار المانیتور) زیاد بود زیرا تا نقطه اشاره شده توسط این خبرنگار فاصله زیادی داریم." بنا براين به گفت و گويي كوتاه با خانم اسلاوين پرداختم تا شايد انگيزه اصلي وي درباره طرح چنين سوالي را بدانم‌.

از وي پرسيدم:شما روزنامه نگار با سابقه ای هستید، بر اساس چه تحلیل و برداشتی، از آقای روحانی درباره احتمال بازگشایی کنسولگری آمریکا در ایران سوال کردید؟

وي در پاسخ چنين گفت: در حال حاضر ایرانیانی که قصد مسافرت به آمریکا را دارند باید ابتدا به یکی از کشورهای همسایه ايران سفر کنند و از آنجا ویزای خود را دریافت کنند. حضور دیپلمات‌های آمریکایی و بازگشایی کنسولگری در ایران برای طی شدن فرآیند صدور ویزا، کمک زیادی به ایرانیان خواهد کرد. همچنین این امر می‌تواند پیوند و روابط میان مردم دو کشور را بیش از پیش کند.

از سوی دیگر، بازگشایی کنسولگری آمریکا در ایران به دولت ایالات متحده آمریکا این اجازه را خواهد داد تا به شناخت بهتری از ایران و سیاستمداران ایرانی برسد. زیرا پس از واقعه گروگانگیری دیپلمات‌های آمریکایی در سال 1979 دیپلمات‌های آمریکایی در ایران حضور نداشته‌اند. "
البته وی كه پیش از این دستیار سردبیر روزنامه واشنگتن تایمز در بخش بین‌الملل و امنیت ملی بوده است، بهتر از ديگران مي‌داند كه بازگشايي كنسولگري آمريكا كار چندان ساده اي نيست‌. من مي‌پرسم :" خود شما شخصا به این احتمال که کنسولگری آمریکا در دوران آقای روحانی باز شود اعتقاد دارید؟ "

و اين خبرنگار آمريكايي در پاسخي ديپلماتيك مي‌گويد:"ما باید از سر‌گیری روابط را با اعزام دیپلمات‌های آمریکایی برای راه‌اندازی دفتر منافع این کشور و رسیدگی به فرآیند صدور ویزا در ایران آغاز کنیم. روابط دیپلماتیک گسترده میان دو کشور مدتی به طول خواهد انجامید و به نتیجه مذاکرات هسته‌ای بستگی خواهد داشت. "

او البته نمي‌خواهد درباره نتايج احتمالي مذاكرات هسته‌اي به گمانه زني بپردازد‌. به‌طوري‌كه پرسش من مبني بر اينكه چقدر احتمال مي‌دهد در دوره دکتر روحانی، حداقل در باره مسئله هسته ای توافق حاصل شود، بي‌پاسخ مي‌گذارد.

باربارا اسلاوین پیش از این ۹ بار به ایران سفر کرده بود و اخیرا نیز برای پوشش خبری نشست مطبوعاتی حجت الاسلام حسن روحانی به ایران سفر کرد. اين مفسر سیاست خارجی آمریکا و ایران عضو ارشد سایت تحلیلی شورای آتلانتیک در حوزه خاورمیانه نيز مي‌باشد‌. همين بخش از سابقه وي در داخل ايران حساسيت آفرين شده است به‌طوري‌كه سايت جهان با مطلبي در اين ارتباط و با اشاره به گزارش يك سايت ديگر درباره موسسه آتلانتيك از برگزار كنندگان مصاحبه مطبوعاتي رئيس جمهور پرسيده است كه چرا به فردي با اين سوابق اجازه طرح سوال مي‌دهيد؟
در هر صورت باربارا اسلاوين در بسياري از كشورهاي منطقه حضور داشته و مصاحبه‌هاي مطبوعاتي بسياري را ديده است‌. از وي مي‌پرسم ارزیابی شما از پاسخ های دکتر روحانی به خبرنگاران در نشست خبری که شما شرکت داشتید چه بود؟

وي در پاسخ مي‌گويد: آقای روحانی از پاسخ مستقیم به برخی پرسش‌های حساس اجتناب کردند که از سویی ناامید کننده و از سوی دیگر قابل فهم بود.

آقای روحانی به رای مثبت نمایندگان مجلس برای کابینه‌اش نیاز دارد و مخالفان افراطی وی نیز هر روز تلاش می‌کنند تا دستاوردهای وی برای از سر گیری برای روابط با آمریکا را نقش بر آب کنند. اما همگان به خوبی می‌دانند که چالش‌هاي اقتصادی در ایران تنها با لغو تحریم‌ها امکان‌پذیر است و این امر هم در گرو گفت‌وگوی مستقیم با آمریکاست. پس از 34 سال، این امر باید آشکار شده باشد و ای کاش که ‌آقای روحانی در اولین کنفرانس خبری به این امر اشاره می‌کردند.

و پرسش آخر من درباره خبرنگاران ايراني است و اينكه پرسش هاي آنها را در نشست خبري چگونه ارزيابي ‌مي‌كند؟ خانم اسلاوين در پاسخ تاكيد كرد: فضای رسانه‌ای ایران پس از 1388 بسیار محدود بوده است اما من بر این باورم که این فضا تغییر خواهد کرد. من از اینکه می‌دیدم روزنامه‌نگاران جوان ایران در آن جلسه سوالات سخت و چالش‌بر‌انگیزی را از رئیس جمهور جدید ایران می‌پرسیدند بسیار خرسند شدم. مخصوصا سخنان خبرنگار روزنامه شرق در تشکر از آقای روحانی برای شرکت در کنفرانس خبری پس از 8 سال تحریم اجباری، بسیار قابل تقدیر بود. همچنین از این که این فرصت را پیدا کردم تا در ایران حضور پیدا کنم بسیار سپاسگزارم. امیدوارم که فضا بیش از این باز شود و روزنامه‌نگاران آمریکایی بیشتری در ایران حضور پیدا کنند و روزنامه‌نگاران ایرانی بیشتری به آمریکا سفر کنند و تعامل میان این دو کشور گسترده‌تر شود.
باربارا اسلاوین پس از کنفرانس خبری رئیس جمهور طي گزارشي در المانیتور نوشت: حسن روحانی در نخستین کنفرانس خبری خود در مقام ریاست جمهوری اشاره ای به حمایت از گفت‌وگوی مستقیم با آمریکا نکرد.

چندین خبرنگار داخلی و خارجی از او خواستند که موضعش را در مورد مذاکرات با امریکا در مورد مسئله هسته ای روشن سازد. روحانی به کلی گویی متوسل شد و گفت که از راه حل برد برد حمایت مي‌کند. رئیس جمهور جدید ایران هنوز تیم هسته ای خود را تعیین نکرده و از پاسخ به سوالات در مورد تغییر پیشنهاد‌هاي هسته‌ای طفره رفت و پاسخ روشني نداد! در عوض، او قول به شفافیت بیشتر و رفع نگرانی های بین‌المللی داد. وي در گزارش خود اضافه كرد: کنفرانس خبری روحانی به طور زنده پخش مي‌شد و خبرنگاران ایرانی بسیاری در آن شرکت کردند که بسیاری از آنها به دلیل عدم فرصت برای طرح سوال خود از روحانی، ناراضی بودند. روحانی برخلاف احمدی نژاد که به سوالات تا جایی پاسخ مي‌داد که خود خبرنگاران خسته مي‌شد زمان کنفرانس خبری را تنها 10 دقیقه تمدید کرد.

اسلاوین در ادامه نوشت: روحانی تمایل دارد که در مورد کابینه اش تا زمان کسب رای اعتماد محتاط باشد. واضح است که روحانی مسئولیتی را که پذیرفته، جدی مي‌گیرد و مشکلات اقتصادی و دپیلماتیک برآمده از مدیریت احمدی‌نژاد در 8 سال گذشته را درک مي‌کند.
روحانی مکررا گفته است که اولویتش اقتصاد است و قول داده است که در مورد عمق بحران، صادق باشد.وی همچنین بیان داشته است که هیچ گنجینه ای با ارزش تر از مردم نیست.

ارسال نظر

  • ناشناس

    وقتی خود وی که صرفاً یک خبرنگار است از اظهار نظر مستقیم در مورد نتیجه مذاکرات هسته ای خودداری می کند، چطور انتظار دارد آقای روحانی در شرایط فعلی شفاف سخن بگوید؟!

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد