گوناگون

"دلالان سیاسی منطقه در برابر حماس و حزب‌الله قدرتی ندارند"

پارسینه: رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حماس ،حزب‌الله و جهاد اسلامی بزرگترین قدرت‌های امروز خاورمیانه هستند که این ناشی از روحیه جهادی آنهاست گفت:جریان دیگری که در خاورمیانه مشاهده می‌شود عنصرهایی هستند که به دنبال دلالی سیاسی بوده و از هیچ قدرتی برخوردار نیستند.

علی لاریجانی در همایش بین‌المللی غزه نماد مقاومت که ظهر امرو پنج شنبه در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد، گفت: اگر نگاه منصفانه‌ای به صحنه اجتماعی ملت‌ها در دنیای معاصر داشته باشیم ملت فلسطین از لحاظ مجاهدت و پیگیری حقوق خود ملتی درخشان است که کمتر چنین عظمتی در دنیای معاصر دیده می‌شود.

نماینده مرد قم در مجلس وشرای اسلامی با اشاره به دوره‌های تاریخی مختلف فلسطین در سده اخیر، گفت: دوره اول دوره درخشنده‌ای برای ملت فلسطین بود که به مقابله با رژیم صهیونیستی به پا خواسته‌اند. کشورهای عربی و اسلامی در این دوره برانگیخته شدند و این اتفاق در زمانی افتاد که مردم ایران گرفتار یک حکومت طاغوتی بودند؛ با این حال مردم ایران ملت فلسطین را در قلب خود جای داده‌اند و کمک‌های خود را از راه دور به سوی فلسطین گسیل کرده‌اند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در دوره‌ای که دولت شاه باعث سرافکندگی ملت ایران شده بود کشورهای عربی با حرص و ولع به دنبال حفظ کیان عربی و اسلامی خود بودند و در این دوره نیز چندین جنگ علیه اسرائیل شکل گرفت که به دلیل حمایت‌های آمریکا توفیق چندانی نداشت.

نماینده مردم قم در مجلس، گفت: پس از آن دوره، دوره افول و غربت مردم فلسطین فرا رسید و حدود چهار دهه استمرار داشت؛ در این دوره امید به پیروزی در برابر رژیم صهیونیستی در میان کشورهای عربی فروکش کرد و آنها به دنبال طرح‌های مختلف سازش رفتند.

لاریجانی با بیان اینکه کشورهای عربی به دنبال این بودند که بدون تحمل هزینه و با طرح شعار واقع‌بینی سازش ایجاد کند، گفت: فشارها از سوی کشورهای عربی آنقدر بالا گرفت که مرحوم یاسرعرفات نیز در مواردی تن به این سازش‌ها داد.

وی گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی و تغییر فضای سیاسی با هدایت امام خمینی (ره) شرایط سیاسی منطقه و جهان متحول شد و در این سه دهه اخیر شاهد بودیم که به برکت پیروی از راه امام خمینی (ره) جریان‌های مقاومت فلسطینی احیا شدند و هر آنچه که بوی مجاهدت و مقاومت در خود داشت زنده شد. در این دوره تاریخی طرح‌های سازش رنگ باخت؛ با این حال برخی کشورهای عربی با حمایت آمریکا به دنبال ارائه طرح‌های سازش بودند که به دلیل تغییر شرایط سیاسی امکان موفقیت پیدا نکردند.

وی با بیان این که تغییر گفتمان مسلط در فلسطین سرنوشت‌ساز شد، گفت: با تغییر این گفتمان حماس بر اوضاع چیره شد و جهاد اسلامی به عنوان جوانه‌ای از مقاومت رویش کرد.

لاریجانی گفت: بعد از آن شاهد جنگ ۳۳ روزه بودیم که در آن بی‌نظیرترین اقدام علیه رژیم صهیونیستی در طول تاریخ از سوی نیروهای مقاومت حزب‌الله صورت گرفت و رژیم بی‌شکست اسرائیل شکستی عظیم را تجربه کرد.

لاریجانی با اشاره به یکی از دیدارهای خود با مقامات اروپایی پس از پایان جنگ ۳۳ روزه گفت: این مقام اروپایی که یکی از حامیان رژیم صهیونیستی است در آن دیدار اعتراف کرد که با پیروزی مقاومت حزب‌الله اولمرت به یک جنازه سیاسی تبدیل شده و حرکت حزب‌الله کمر اسرائیل را شکسته است.

لاریجانی افزود: بعد از آن اسرائیل با تصور بر این که می‌تواند حداقل در مقابل حماس پیروز شود جنگ ۲۲ روزه را آغاز کرد اما از آنجا که حماس و حزب‌الله پشتیبانی واحدی داشتند و حماس در حد خود از امکانات لازم برای مقاومت برخوردار بود و روحیه مجاهدت داشت ضربه دوم را به اسرائیل وارد کرد.

وی درباره چرایی جنگ ۸ روزه در باریکه غزه، گفت: در جنگ ۸ روزه اتفاق دیگری روی داد و رژیم صهیونیستی با تصور حدود امکانات فلسطین در حد جنگ ۲۲ روزه به میدان رزم وارد شد اما حرکت برق‌آسای حماس و جهاد اسلامی در حمایت از مردم فلسطین پرده‌های وهم و تصورات غلط رژیم صهیونیستی را از بین برد و نقطه سرآغازی بر تحولات داخل رژیم اسرائیل شد.

لاریجانی تصریح کرد: دیگر در خاورمیانه کشورهای بزک کرده نشسته در کاخ‌های شیشه‌ای خریداری ندارند و آنهایی که پا به میدان گذاشته‌اند و در عرصه مقاومت فعالیت کرده‌اند چون حماس و حزب‌الله بزرگترین قدرت‌های امروز خاورمیانه هستند که این ناشی از روحیه جهادی آنهاست.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: آنچه امروز در صحنه بین‌الملل دیده می‌شود این است که آمریکا می خواهد به نوعی مساله فلسطین را حل و فصل کند چرا که تمرکز بیش از حد آنها بر روی خاورمیانه سبب شده که کشورهای استعمارگر دیگر به فکر تسلط بر سایر نقاط جهان باشند و امروز شاهد آن هستیم که رقابت بر سر منابع و امکانات قاره آفریقاست. بنابراین آنها به دنبال سازش در فلسطین هستند و متاسفانه دیده می شود که در فلسطین جریان‌هایی همچنان به دنبال سازش هستند و دچار نوعی عقب‌افتادگی سیاسی‌اند.

وی افزود: اینان همان‌هایی هستند که مورد حمایت غرب و اروپا قرار گرفته و می‌خواهند با پرستیژهای تفننی خود فلسطینی‌ها را سرگرم کنند با این حال آنچه که آنها می خواهند و طراحی کرده‌اند رخ نمی‌دهد.

وی گفت: جریان دیگری که در خاورمیانه مشاهده می‌شود عنصرهایی هستند که به دنبال دلالی سیاسی هستند و در حالی که از هیچ قدرتی برخوردار نیستند و جایگاهی در میان ملت‌های منطقه ندارند با گفتگو با کشورهای غربی چانه‌زنی سیاسی می‌کنند.
وی گفت: برخی از این جریان‌ها در سوریه فعالیت‌های عجیب و غریبی دارند و در حالی که در کشور خود با دیکتاتوری حکمرانی می‌کنند دم از ایجاد دموکراسی در سوریه می‌زنند.

لاریجانی گفت: در این عرصه هوشیاری مردم فلسطین و نیروهای مقاومت سرنوشت‌ساز است و باید توجه داشت که دستاوردی که به وسیله خون مجاهدان فلسطینی و حمایت‌های روشن جمهوری اسلامی به وجود آمده ادامه یابد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نگرانی غرب از این است که این حرکت الهام بخش ادامه پیدا کند و بر همین اساس در صدد تزریق آمپول رخوت در میان مردم منطقه هستند.

منبع: خبرگزاری مهر

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد