گوناگون

احمدی‌نژاد: کسی که ناقص است نمی‌تواند دیگران را راهنمایی کند

پارسینه: احمدی نژاد: هر کس نمی‌تواند راهنما شود چون کسی که خود ناقص است نمی‌تواند دیگران را راهنمایی کند پس راهنما و الگو باید کامل باشد

رییس‌جمهور با بیان اینکه انسان‌ها هر چه کامل‌تر می‌شوند دغدغه‌شان برای سایر انسان‌ها نیز بیشتر می‌شود، گفت: انسان‌های بزرگ همه‌ی زندگی‌شان را وقف نجات و کمال انسانی می‌کند.

محمود احمدی‌نژاد در همایش دیدار شمس و مولانا که در تالار وحدت برگزار شد، ضمن اظهار خوشحالی برای حضور در چنین اجتماعی در جهت پاسداشت عرفا، عرفان، معرفت، کمال، هنر زیبایی و تعالی انسان، اظهار کرد: عرض ارادت دارم به ساحت مولانا و همه عرفا و هنرمندان و بزرگان این دیار و جامعه انسانی.

رییس‌جمهور، سخن گفتن از مولانا را سخن گفتن از انسان دانست و تصریح کرد: همه عالم صحنه بازیگری انسان است و موضوع عالم، انسان است بنابراین انسان خلق شده برای کمال و جاودانگی و انسان زیبا خلق شده برای زیبادوستی.

وی با بیان اینکه در نهاد انسان میل به کمال و زیبایی نهادینه است، افزود:لذت‌هایی که انسان در عالم می‌برد نازله است و وقتی انسان با زیبایی مطلق برخورد می‌کند لذت حقیقی و مستی واقعی را درک خواهد کرد.

رییس‌جمهور با اشاره به اینکه انسان در خاک خلق شده است و در حجاب‌ها پیچیده است، تصریح کرد: انسان باید این حجاب‌ها را پاک کند و بالا رود و سبک شود و در نتیجه نورانی شود و به جایی برسد که خودش منبع نور گردد.

احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: به نسبتی که انسان از زمین بالاتر رود و آسمانی شود جلوه خدا می‌شود و خودش منبع نور خواهد شد و داستان پیامبران نیز برای این بوده است که انسان‌ها را از ظلمت نجات دهند و نورانی کنند.

وی افزود: انسان، زیبایی را دوست دارد و اگر از حجاب‌ها بگذرد به جایی می‌رسد که زیبایی مطلق است و خودش حیات‌بخش و هدایت‌آفرین می‌شود پس هر چه انسان خالص‌تر و ناب‌تر، خدایی‌تر و باشکوه‌تر می‌شود.

رییس‌جمهور با بیان اینکه مولوی انسان برجسته‌ای است که از خاک پرید و نورانی شد و نورافشانی کرد، افزود: مولوی معلم برجسته و مربی والا مقام است.

احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: کسانی که اوج می‌گیرند متعلق به همه هستند و از جغرافیا، نژاد و زبان فاصله می‌گیرند چون اینها اضافاتی بر انسان است و وقتی برداشته شود حقیقت انسان روشن می‌شود.

وی با اشاره به اینکه رابطه عاشقانه مولانا و شمس حسادت‌ها را برانگیخت، گفت: انسان اگر از حسادت‌ها و منیت‌ها فاصله بگیرد بالاتر می‌رود و همگانی‌تر می‌شود.

رییس‌جمهور با طرح این پرسش که مولانا اهل کجاست و متعلق به کیست، گفت: آیا مولانا اهل افغانستان، ایران، رم، آمریکا، آفریقا و یا آسیاست؟ باید گفت مولانا اهل همه جاست و هر جا انسان است مولانا متعلق به آنجاست چون انسان‌هایی که اوج می‌گیرند همه با او احساس آشنایی می‌کنند.

احمدی‌نژاد افزود: مولوی به سبب عشق به زیبایی مطلق و جلوه و تجلی زیبایی مطلق یعنی پیامبر و آل پیامبر از زمین کند و اوج گرفت و به مراتب کمال دست یافت و مظهر زیبایی روحی و انسانی شد.

وی با بیان اینکه پیامبر در نقطه اوج کمال انسان‌های کامل قرار دارد و مظهراکمل زیبایی است، اظهار کرد: پیامبر جلوه اکمل خداوند است و بالاترین خورشید هستی، پیامبر و انسان‌های کامل بعد از پیامبر هستند، آنهایی که مطلق و حقیقت انسانند.

رییس‌جمور با بیان اینکه انسان‌ها هر چه کامل‌تر می‌شوند دغدغه‌شان برای سایر انسان‌ها بیشتر می‌شود، گفت: در این صورت است که انسان دغدغه موفقیت، عدالت، آزادگی، عشق، محبت، کمال و عبور از ظلمت و منیت را دارد و دغدغه ورود به نور و عبور از ظلمات را خواهد داشت.

احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: انسان‌های بزرگ همه زندگی‌شان را وقف نجات و کمال انسانی می‌کنند و مولوی هم یک معلم صادق و راهنمایی دلسوز بود.

وی در ادامه به سه نکته در وصف مولوی اشاره کرد و گفت: نکته اول درباره عقل، دوم درباره عشق و محبت و سوم پیوند و تبعیت انسان از انسان کامل است.

رییس‌جمهور افزود: حقیقت انسان ناب عبارت است از عقل و اول موجودی که خداوند خلق کرده عقل است و پیامبر عقل کل و اول مخلوق خداوند است.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه تجلی اکمل عقل، پیامبر (ص) است، تصریح کرد: مولوی عقل را زیربنای حقیقت هستی معرفی می‌کند و عقل را به دریای بی‌پایان تشبیه می‌کند که ابتدا و انتها ندارد و انسان را در برابر دریا به کاسه خالی تشبیه می‌کند.

وی با بیان اینکه عقل یک عنصر مادی نیست، خاطرنشان کرد: مولوی می‌گوید که با عقل، انسان عارف و باطن‌بین می‌شود که برای رسیدن به آنجا نیاز به تلاش دارد.

رییس‌جمهور با بیان اینکه همه انسان‌ها به دنبال کمال و جاودانگی هستند، اظهار کرد: کمال‌خواهی و جاودانگی فطری است و کمال مطلق و حیات جاوید از صفات خداوند است پس همه انسان‌ها می‌خواهند به سمت خدا روند و هر چه میل به جاودانگی و کمال مطلق در انسان بالاتر شود، انسان به خداوند نزدیک‌تر خواهد شد.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه خدا لطف، رحمت و محبت مطلق است، تاکید کرد: جنس هستی، محبت و عشق است و بستری که انسان را به سوی خداوند می‌گشاید، عشق است و اگر عشق نباشد انگیزه‌ای برای کمال وجود ندارد چون رابطه انسان با خدا، رابطه عاشق و معشوق است و در واقع موتور حرکت انسان برای رسیدن به قله‌های کمال، عشق است.

وی با اشاره به اینکه دفتر مولوی با عشق شروع می‌شود و چنین می‌گوید "بشنو از نی چون حکایت می‌کند، از جدایی‌ها شکایت می‌کند"، گفت: برای رسیدن به معشوق باید سختی‌ها را تحمل کرد چون سختی‌ها انسان را پاک می‌کند.

رییس‌جمهور با بیان اینکه عالم طبیعت یک خارستان است و باید از دلبستگی‌ها گذشت، افزود: در این گذرگاه سخت چیزی که کار را آسان می‌کند توجه و عشق به معشوق است.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه همه عشق‌ها عشق است و نمره یک و نمره بیست هم نمره است، گفت: اگر کسی عاشق حقیقی شد در وجود معشوق، محو می‌شود.

وی تصریح کرد: مولوی معتقد است دل انسان، آیینه خداست و اگر کسی در دل خود نوری نمی‌بیند به این خاطر است که غبارها را پاک نکرده است.

رییس‌جمهور با بیان اینکه در عالم هر چه می‌خواهیم باید در انسان ببینیم، اظهار کرد: کسی که اوج می‌گیرد و نورانی می‌شود از مرز زمان و مکان عبور می‌کند و ابعاد برایش معنا ندارد پس هر عشقی که می‌بینیم نتیجه عشق به خداست و اگر انسانی عشق به انسان‌ها نداشته باشد عشق به خدا ندارد.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه منشاء عشق، از معشوق و خداست، گفت: جنس عشق از اسرار عالم است و غیر قابل تعریف است اما آشکار است.

وی با بیان اینکه انسان باید از خاک تا افلاک بالا رود و در این راه نیاز به راهنما دارد، گفت: هر کس نمی‌تواند راهنما شود چون کسی که خود ناقص است نمی‌تواند دیگران را راهنمایی کند پس راهنما و الگو باید کامل باشد؛ در داستان شمس و مولانا نیز معلوم نیست شمس که بود و همین مقدار می‌فهمیم که به مرزهای کمال نزدیک بود.

رییس‌جمهور با بیان اینکه مولانا معتقد است راه، بدون راهبر، بن‌بست و انحراف است، چند بیت در رابطه با شمس تبریزی خواند و گفت: ولی مطلق و انسان کامل که می‌آید حقیقت انسان‌ها را نجات می‌دهد و باید از او مدد جست و بعد از پیامبر نیز چراغ‌ها بعد از چراغ‌ها می‌آیند و هر چراغ نورانی است اما نورها یکی است پس باید به دنبال انسان کامل باشیم تا به کمال مطلق دست یابیم.

احمدی‌نژاد در پایان قطعه‌ای از مولانا خطاب به امام عصر (عج) و قطعه‌ای به عنوان عرض ارادت به عارفان خواند و گفت: در شراب عشق بارانی شدم غرق رویاهای نورانی شدم، من نبودم آشنا با رمز و راز، مست یک پیغام روحانی شدم.

به گزارش ایسنا، در این مراسم با حضور رییس‌جمهور، از اپرای مولانا و صحنه دیدار شمس و مولانا رونمایی شد و در این مراسم افرادی از کشورهای افغانستان و تاجیکستان و همچنین ثمره هاشمی و حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور داشتند.
منبع: خبرگزاری ایسنا

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد