گوناگون

چکار کنیم جوش نزنیم؟

چکار کنیم جوش نزنیم؟

لازم است افراد دارای پوست مستعد جوش، از نوع پوست و نوع جوش خود آگاه شوند. با آگاهی از انواع پوست و جوش و ایجاد یک برنامه مراقبتی که برای این نوع پوست‌ها مناسب باشد، می‌توان به بهبود آنها کمک کند. بیایید نگاهی دقیق‌تر به پاسخ «چه پوست هایی مستعد جوش زدن هستند» بیندازیم.

ساده‌ترین راه برای درک جوش، تقسیم آن به دودسته است: جوش‌های غیرالتهابی و التهابی. جوش‌های غیرالتهابی به منافذ مسدود شده‌ای گفته می‌شود که به‌صورت سرسیاه یا سرسفید پدید می‌آیند. این نوع جوش، خفیف‌ترین نوع آن و به‌راحتی قابل‌تشخیص است. جوش سرسیاه ظاهری تیره دارد و ممکن است تا حدودی صاف روی پوست به نظر برسد. جوش سرسفید نیز برجستگی‌های کوچک به رنگ پوست هستند.

از طرف دیگر، هر چیزی که ظاهری قرمز یا برجسته‌تر داشته باشد، اساسا به‌عنوان جوش التهابی طبقه‌بندی می‌شود. این نوع جوش می‌تواند شامل پاپول (برجستگی‌های کوچک قرمز)، پوسچول (برجستگی‌های کوچک حاوی چرک)، ندول (برجستگی‌های سفت و بزرگ) و کیست (کیسه‌های چرکی زیر پوست) باشد. پاپول‌ها اغلب به پوسچول تبدیل می‌شوند. سپس به جوش‌های عمیق‌تر و دردناک‌تر می‌رسیم. این برجستگی‌های ملتهب معمولا بزرگ‌تر از جوش‌های معمولی هستند و احساس می‌شود که زیر پوست قرار دارند.

کرم ضد جوش خارجی یک محصول مراقبت از پوست موضعی است که برای درمان آکنه استفاده می‌شود. آنها معمولا حاوی ترکیباتی هستند که به ازبین‌بردن باکتری‌ها، خشک شدن جوش‌ها یا کاهش التهاب کمک می‌کند.

چه پوست هایی مستعد جوش زدن هستند؟

این تصور غلط که فقط پوست چرب باعث جوش می‌شود، در بین بسیاری از افراد رواج دارد. درحالی‌که چربی بیش از حد پوست، بدون شک، یکی از عوامل شناخته‌شده برای ایجاد آکنه است. اما پوست‌های خشک نیز به دلایل مختلفی می‌توانند دچار جوش شوند. این دلایل می‌توانند شامل عوامل محیطی یا روتین نامناسب مراقبت از پوست باشند که باعث تحریک پوست و مسدود شدن منافذ می‌شوند. دانستن نوع پوست می‌تواند به شما کمک کند تا به بهترین شکل ممکن از پوست خود در برابر آکنه مراقبت کنید.

چگونه نوع پوست خود را تشخیص دهیم؟

برای اینکه بدانید چه پوست هایی مستعد جوش زدن هستند باید نوع پوست خود را بشناسید. دکتر یوراهام هارت، متخصص پوست دارای بورد تخصصی و مدیر پزشکی MDacne، روش ساده‌ای برای تشخیص نوع پوست شما ارائه می‌دهد:

  • ابتدا صورت خود را با یک صابون ملایم بچه بشویید.
  • سپس به‌آرامی آن را خشک کنید.
  • از هیچ محصول مراقبت از پوستی استفاده نکنید.

بعد از گذشت چند ساعت، پوست خود را بررسی کنید:

  • اگر براق است، پوست چرب دارید.
  • اگر پوسته‌پوسته، زبر یا قرمز به نظر می‌رسد، پوست شما خشک است.
  • اگر در ناحیه گونه‌ها خشک و در ناحیه پیشانی، بینی و چانه (منطقه T) براق به نظر می‌رسد، شما پوستی مختلط دارید.

پوست طبیعی، بافتی یکدست و رنگی متعادل دارد و از سلامت و شادابی بالایی برخوردار است. به‌خاطر داشته باشید که ممکن است بدون داشتن پوست خشک یا چرب، مستعد آکنه باشید. اکثر قریب به‌اتفاق افراد در طول زندگی خود یک‌بار آکنه را تجربه کرده‌اند.

چگونه از بروز جوش جلوگیری کنیم؟

مبارزه با آکنه فقط به امتحان‌کردن محصولات مختلف خلاصه نمی‌شود. این کار شامل شستشوی دقیق صورت و برخی تغییرات ساده در سبک زندگی است. برای پیشگیری موثر از آکنه، موارد زیر را رعایت کنید:

  • روزی دو بار، صبح و شب، صورت خود را بشویید.
  • با پوست خود ملایم باشید و از اسکراب‌های خشن اجتناب کنید.
  • جوش‌ها را دست‌کاری نکنید. در صورت لزوم، از روش‌های تخلیه ایمن با کمک یک متخصص پوست بهره ببرید.
  • لوازم جانبی که با پوست شما تماس دارند را به‌طور مرتب بشویید.
  • مواد تشکیل دهنده محصولات مراقبت از موی خود را بررسی کنید. برخی محصولات مو می‌توانند باعث چرب شدن پوست و ایجاد جوش شوند.
  • به‌طور مرتب آب بنوشید. کم‌آبی بدن می‌تواند باعث تشدید آکنه شود.
  • محصولات غیر جوش‌زا (noncomedogenic) را در روتین خود بگنجانید. این محصولات منافذ پوست را مسدود نمی‌کنند. انواع ضد جوش خارجی بدون نسخه وجود دارد و در انواع فرمولاسیون‌های مختلف، از جمله ژل‌ها، کرم‌ها و لوسیون‌ها عرضه می‌شوند.

روتین مراقبت از پوست برای مقابله با آکنه

حالا که دانستید چه پوست هایی مستعد جوش زدن هستند، نوبت به مراقبت از آن می‌رسد. روتین مراقبت از پوستی که برای نوع و مشکلات پوست شما مناسب نباشد، می‌تواند باعث ایجاد مشکلات بیشتر شود. بسیاری از این محصولات مراقبتی تخصصی را می‌توانید از شیمن شاپ خریداری کنید. به دنبال محصولاتی با مواد تشکیل دهنده زیر باشید:

  • اسید سالیسیلیک : به دلیل خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی خود، برای درمان آکنه بسیار مفید است. این ماده می‌تواند به رفع سریع‌تر جوش‌های چرکی کمک کند.
  • بنزوئیل پروکسید : باکتری‌های مسبب آکنه را از بین می‌برد و به همین دلیل برای آکنه‌های التهابی بهترین عملکرد را دارد.
  • رتینوئیدها : سطح پوست را لایه‌برداری می‌کنند و سلول‌های مرده پوست که باعث انسداد منافذ می‌شوند را از بین می‌برند. همچنین به کاهش التهاب کمک می‌کنند و به‌طور معمول در بسیاری از روش‌های درمانی آکنه استفاده می‌شوند.

به‌خاطر داشته باشید هر چه محصول سبک‌تر باشد، برای منافذ پوست شما بهتر است.

روتین صبحگاهی

  • شوینده : شستن پوست در صبح می‌تواند جزء خوبی از یک رژیم‌درمانی آکنه باشد.
  • تونر : از تونر برای خلاص‌شدن از شر چربی اضافی که ممکن است منجر به جوش شود، استفاده کنید.
  • مرطوب‌کننده : فرقی نمی‌کند پوست شما خشک یا چرب باشد. یک مرطوب‌کننده، پوست را هیدراته نگه می‌دارد. لوسیون مرطوب‌کننده صورت سراوی منافذ را مسدود نمی‌کند. برای آبرسانی بیشتر، ژل واتر بوست نیتروژنا را امتحان کنید.
  • ضدآفتاب : برخی از درمان‌های آکنه می‌توانند حساسیت پوست شما را به نور خورشید افزایش دهند.

روتین شبانه

  • پاک‌کننده آرایش : اگر آرایش کرده‌اید، پاک‌کردن صحیح آن به باز نگه‌داشتن منافذ کمک می‌کند.
  • شوینده : اتفاقات روز می‌تواند مقدار زیادی آلودگی روی سطح پوست باقی بگذارد. با فوم پاک‌کننده صورت یا لوسیون پاک‌کننده قبل از خواب به‌آرامی از شر آلودگی‌ها خلاص شوید.
  • درمان موضعی : استفاده از درمان موضعی بعد از پاک‌کردن، به مواد تشکیل‌دهنده اجازه می‌دهد تا به عمق پوست نفوذ کنند. این محصولات علاوه بر درمان جوش‌های موجود، می‌توانند جای جوش را هدف قرار دهند و از بروز جوش‌های جدید جلوگیری کنند. در این مرحله می‌توانید از سرم ضد جوش خارجی کنید.

جمع‌بندی

در مبارزه با آکنه، صبر مهم است. بعد از اینکه تشخیص دادید چه پوست هایی مستعد جوش زدن هستند، حداقل یک ماه از یک محصولات ضد آکنه استفاده کنید. سپس در صورت عدم مشاهده نتیجه به سراغ محصول دیگری بروید. برای دستیابی به بهترین نتیجه، استفاده مداوم از محصول به مدت ۳ ماه ضروری است. در هر مسیری که انتخاب می‌کنید، دستورالعمل‌های محصول را به‌طور دقیق دنبال کنید تا به بهترین نتیجه برسید.

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نمای روز

    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    داغ

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار