گوناگون

مهدی تقوی: برای بهره‌وری بهینه از نفت باید اراده و تصمیمات جدی گرفته شود

مهدی تقوی: برای بهره‌وری بهینه از نفت باید اراده و تصمیمات جدی گرفته شود

پارسینه: استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: اقتصاد ایران در چند دهه گذشته وابستگی‌ای پررنگ به نفت دارد.

مهدی تقوی، استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در گفتگو با پارسینه ضمن طرح اظهارات بالا اظهار داشت: اقتصاد ایران در چند دهه گذشته وابستگی‌ای پررنگ به نفت دارد. بر همین اساس باید گفت، روزی که ترامپ به کاخ‌سفید راه یافت روز شروع مشکلات متععد اقتصادی ایران بود.

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه صحبت‌هایش گفت: باید اذعان داشت، بازار نفت ایران از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ تحت تاثیر رفتار توام با تهدید رئیس جمهوری به کل به‌هم ریخت و در نتیجه فضای اقتصادی کشور هم تحت‌تاثیر کاهش چشمگیر درآماد‌های نفتی گره‌های کوری را متحمل شد. در واقع فروش روزانه نفت ایران از ۲ میلیون و یکصد هزار بشکه در روز به کمتر از نیم میلیون رسید که خب! معلوم است چنین حالتی چقدار زیان‌بار است.

وی افزود: دقیقا به همین دلیل شاهد به‌بن‌بست رسیدن اهداف و برنامه‌ها در بخش‌های مختلف هستیم که همهِ مناسبات اقتصادی ما را درگیر مشکلات ریز و درشتی کرده است که حل شدن‌شان چندان سهل به نظر نمی‌رسد.
تقوی ادامه داد: آمریکایی‌ها به دلیل تاثیری که در اقتصاد و همچنین تجارت‌جهانی دارند، این فرصت را در اختیار خود می‌بینند که تجارت را برای ایران دشوار کنند، به قدری دشوار که همه قراداد‌های تجاری بین‌المللی ایران به مشکل بر بخورند.

وی تاکید کرد:آمریکایی‌ها با ابزار اقتصادی به دنبال دیکته کردن سرمشق خود بر همه کشور‌های جهان هستند.

تقوی افزود: می‌توان اینطور نتیجه‌گیری کرد، مشکلاتی که از اردیبهشت‌ماه سال گذشته زندگی ایرانی‌ها را سخت‌تر از همیشه کرده است، نتیجهِ خروج ایالات‌متحده‌آمریکا از برجام است که البته باید اذعان داشت، این اتفاق ربطی به دولت مستقر ایران ندارد و هر دولتی با هر سلیقه دیگری هم بود، ترامپ قراردادی را که در زمان اوباما منعقد شده بود، نقض می‌کرد.

این چهره افزود: ایران و در کل منطقه‌خاورمیانه از قیمت گرانبهای نفت بهره‌مند هستند و فقط کمی منطق‌گرایی و واقع‌بینی‌ای همراه با نظم لازم است تا در بدترین وضعیت هم اقتصاد شرایط خوبی داشته باشد. به این معنی که اگر کار کارشناسی ارایه بدهیم و مثلا به فکر تولید فراوری نفت باشیم، بی‌شک تبعات تحریم به پایین‌ترین حد خود می‌رسد. اصولا یکی از معضلاتی که در دهه‌های اخیر با درگیرش هستیم اصرار به «خام‌فروشی» است. البته تولید محصولات از نفت احتیاج به زیرساخت‌هایی دارد که گمان نمی‌کنم به دست‌آوردن‌شان امری محال باشد. کافی است، در حوزه‌های مختلف افراد متخصص و کاردان را به کار بگیریم تا از این طریق بتوانیم پتانسیل‌های موجود در کشور را در راستای کاهش مشکلات و در نتیجه پیشرفت و توسعه به کار بگیریم.

مهدی تقوی در پایان صحبت‌هایش گفت: اینکه نمی‌توانیم نفت را در خدمت کشور به‌کار بگیریم، ربطی به این دولت و آن دولت ندارد. در واقع برای بهره‌وری بهینه از نفت باید اراده و تصمیمی جدی در سطوح عالی مشاهده شود، بلکه برای همیشه از شر تحریم‌های یکجانبه ایالات‌متحده و متحدان آمریکا خلاص شویم.

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد