گوناگون

بورس باز هم رشد کرد/ احتمالاً فردا هم سبزپوش خواهد بود

بورس باز هم رشد کرد/ احتمالاً فردا هم سبزپوش خواهد بود

پارسینه: شاخص کل بورس تهران امروز کمی بیش از ۲۷ هزار واحد، معادل ۱.۸۲ درصد رشد کرد و در پایان زمان معاملات، در تراز یک میلیون و ۵۴۳ هزار واحدی به کار خود پایان داد. از آن سو، در جریان معاملات امروز، شاخص کل هم وزن ۲.۵۲ درصد رشد کرد. به این ترتیب، عامل اصلی سبزپوشیِ نماگر اصلی بازار در جریان معاملات امروز، نماد‌های کوچک بوده اند.

به گزارش پارسینه در جریان معاملات امروز، حدود ۹ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان در بورس و نزدیک به ۵ هزار میلیارد تومان نیز در فرابورس معامله شد. به این ترتیب، مجموع ارزش معاملات در بازار امروز به حدود ۱۴ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان رسید که در مقایسه با روز‌های گذشته کاهش قابل توجهی را نشان می‌دهد. رصد وضعیت معاملاتِ امروز بازار و تشکیل صفوف خرید نشان می‌دهد که دست کم عده‌ای از معامله گران پیش بینی می‌کنند شاخص کل و قیمت سهام صعودی خواهد بود و به همین دلیل، در انتظار قیمت‌های بالاتر نشسته اند. به این ترتیب، شاخص کل در جریان معاملات روز چهارشنبه هم به احتمال بسیار زیاد رشد قابل توجهی را شاهد خواهد بود.

در جریان معاملات امروز، بیشترین تاثیر مثبت بر عملکرد شاخص کل به نماد‌های «فولاد»، «پارس» و «فملی» بر می‌گشت و در مقابل، نماد‌های «نوری»، «وامید» و «پترول» بیشترین تاثیر منفی را بر عملکرد شاخص کل بر جای گذاشتند. بیشترین ارزش معامله نیز امروز به نماد‌های «پالایش»، «دارایکم» و «وبملت» اختصاص داشت.

از آن سو، امروز نماد‌های «وسخراج»، «وسفارس» و «هفارس ۰۱۴» بیشترین حجم عرضه را شاهد بودند و در مقابل، نماد‌های «کرازی»، «خپارس» و «خبهمن» بیشترین حجم تقاضا را به خود اختصاص دادند. بیشترین میزان تغییر مالکیت از سمت حقیقی به حقوقی نیز امروز به نماد‌های «امین یکم»، «کمند» و «وبصادر» اختصاص پیدا کرد و از آن سو، بیشترین میزان تغییر مالکیت از سمت حقوقی به حقیقی نیز به نماد‌های «وبملت»، «خبهمن» و «البرز» اختصاص داشت.


قیمت دلار موثر است یا پیش بینی‌های سیاسی؟


در این میان، اما این پرسش به میان می‌آید که علت رشد قابل توجه بورس در هفته‌های اخیر چه بوده است؟ در حالی که برخی تحلیل‌های تکنیکال از رشد شاخص کل تا محدوده تراز ۲ میلیون واحدی تا پایان سال حکایت دارند، می‌توان پرسید آیا به غیر از انتظارات تورمی، می‌توان عاملی دیگر را هم در این میان دخیل دانست؟

پاسخ این است که نشانه‌های اوج گیری انتظارات تورمی، با قطعی شدن کسری بودجه دولت در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ از هم اکنون هویدا شده و خود را در قالب رشد نرخ دلار تا میانه‌های کانال ۲۷ هزار تومانی نشان داده است.

با این همه، وضعیت سیاسی هنوز روشن نیست و می‌توان انتظار افزایش درآمد‌های نفتی دولت و نیز آزادسازی برخی منابع بلوکه شده ارزی ایران در بانک‌های خارجی را داشت. در این صورت، امکان پوشش بخشی از کسری بودجه دولت وجود دارد، اما این بدان معنا نیست که می‌توان در حضور تحریم ها، همچنان به رشد بازار سرمایه امیدوار بود. به عبارت ساده، آینده بورس در ۶ ماه آینده کاملاً به این بستگی دارد که تحریم‌ها پابرجا هستند یا خیر.

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد