گوناگون

دولت می تواند گرانی را در آستانه سال نو مهار کند؟

دولت می تواند گرانی را در آستانه سال نو مهار کند؟

پارسینه: صاحب‌نظران اقتصادی در این خصوص نظرات متفاوتی دارند، نظراتی که تنها بخشی از آن معطوف به موضوع تحریم‌ها و شدت‌گرفتن فشارهای خارجی بوده و اغلب به نقطه‌ای به‌نام تقاضای بالا، بازمی‌گردد.عده ای نیز سوءمدیریت اقتصادی دولت، تصمیم گیری های مقطعی و عدم پشتوانه اجرایی تصمیم گیری ها را عامل اصلی صعود قیمت ها می دانند.

پارسینه - گروه اقتصادی: این روزها گرانی‌ها موضوع اول هر مجلس و محفلی است و هر جا که می روی چه در اتوبوس، چه در تاکسی، چه درمیهمانی‌های اقوام و صحبت‌های همکاران در اداره‌ها و شرکت‌های مختلف، اصلی‌ترین مطلب گرانی کالا و خدمات و روند افزایش قیمت‌ها و خصوصا اعلام قیمت‌های جدید است.

آنچه در موضوع گرانی کالا و خدمات بسیار اهمیت دارد، بررسی علت‌های تاثیرگذار بر این روند فزاینده است.

صاحب‌نظران اقتصادی در این خصوص نظرات متفاوتی دارند، نظراتی که تنها بخشی از آن معطوف به موضوع تحریم‌ها و شدت‌گرفتن فشارهای خارجی بوده و اغلب به نقطه‌ای به‌نام تقاضای بالا، بازمی‌گردد.عده ای نیز سوءمدیریت اقتصادی دولت، تصمیم گیری های مقطعی و عدم پشتوانه اجرایی تصمیم گیری ها را عامل اصلی صعود قیمت ها می دانند.

متخصصان علم اقتصاد در تحلیل فضای حاکم بر بازار معتقد هستند که هرچه تقاضا در خصوص یک‌ یا چند نوع کالا و خدمات افزایش داشته باشد، ارزش آن نوع از کالا یا خدمات افزایش خواهد داشت و این در حالی است که در درازمدت تاثیری منفی بر کیفیت همان نوع کالا یا خدمت نیز مشهود است.

امروز در کشور قیمت برخی کالاها و خدماتی که سیر صعودی را طی می‌کند، ارتباط مستقیم و منطقی با فشارهای بین‌المللی که در قالب تحریم‌ها بر ایران وارد می‌شود، ندارد، مثل افزایش نرخ انواع محصولات کشاورزی، باغی، تولیدات لبنی و ... خدماتی از قبیل کرایه‌ خانه، هزینه حمل و نقل، تعمیر وسایل منزل و حتی یک ظرف باقالا و لواشک و یک کاسه آش داغی که دست‌فروشان در کنار خیابان‌ها می‌فروشند!

این گرانی ها در حالی است که پایان سال نزدیک است و هر چه به سال جدید نزدیک می شویم، طبق روال هر ساله گرانی ها اوج می گیرند.

با این حال امسال نیز وزارت صنعت، معدن و تجارت وعده داده است تا با تمهیداتی که برای شب عید اندیشیده شده، بازار را کنترل کند.

واردات 900هزار تني برنج هندي در كنار ذخیره‌سازی 100هزار تن مرغ و 22هزار تن گوشت از جمله برنامه‌هاي وزارت صنعت، معدن و تجارت براي شب عيد است.

از سوی دیگر، رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از طرح تشدید کنترل و بازرسی‌های نظارتی ویژه ایام نوروز خبرداده و گفته: این طرح از نیمه اسفندماه کلید می‌خورد و تا 25 فروردین‌ماه 92 ادامه دارد.

سیدجواد تقوی اضافه کرده است که در هماهنگی با استانداری‌ها و فرمانداری‌ها، اجرای طرح نظارتی ویژه نوروز ابلاغ شده که پیش‌بینی می‌شود با توجه به توان دستگاه‌های استانی، همچنین با کمک سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها، سازمان تعزیرات حکومتی، نیروی انتظامی، صدا و سیما و وزارت کشور با اقدامات و تدارک پیش‌بینی شده، شرایط خوبی برای تنظیم بازار شب عید رقم خورد.

این در حالی است که هم اکنون بازار روزهای گرانی را می گذراند و به عنوان نمونه، قیمت هر کیلوگرم ماهی قزل آلا در با 6 هزار تومان افزایش از 14 هزار تومان به 20 هزار تومان رسیده است.

از سوی دیگر از بازار گوشت قرمز نیز خبر می رسد که گوشت گوساله نیز افزایش قیمت 2 هزار تومانی را در روزهای اخیر تجربه است.

در هر حال باید منتظر ماند و دید در روزهای آغازین سال نو ، اسب گرانی مهار خواهد شد یا باز هم باید شاهد گرانی و فشار اقتصادی بیشتر بر مردم بود؟

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد