گوناگون

همه چیز در مورد توافق نظامی کره شمالی و روسیه

همه چیز در مورد توافق نظامی کره شمالی و روسیه

گزارش‌ها حاکی از آن است که هزاران نیروی نظامی کره شمالی در حال آموزش دیدن هستند تا به منظور تقویت خط حمله روسیه در اوکراین، به این کشور کمک کنند. این اقدام بخشی از اتحاد جدید و در حال رشد بین مسکو و پیونگ‌یانگ است که به نفع هر دو کشور در زمینه‌های مختلف است.

به گزارش پارسینه؛ رسانه اوکراینی «لیگا» روز سه‌شنبه گزارش داد: «نیروهای کره شمالی بخشی از "گردان ویژه بوریات" خواهند بود که در چارچوب تیپ 11 تهاجمی هوابرد نیروهای مسلح روسیه سازماندهی شده است.» انتظار می‌رود این گردان تا ۳,۰۰۰ نیروی کره شمالی را شامل شود که در حال حاضر با سلاح‌های سبک و مهمات تجهیز می‌شوند.

خبرگزاری «لیگا» افزود  که این گردان ممکن است در نزدیکی شهر سودژا، که تحت اشغال اوکراین است و در منطقه کورسک روسیه قرار دارد، مستقر شود، اما محل دقیق یا زمان ورود آن هنوز مشخص نیست. رسانه خبری اوکراینی «سوسپیلنه» نیز گزارش داد که ممکن است در حال حاضر تعدادی از نیروهای کره شمالی در آنجا حضور داشته باشند. در همین حال، آندری کووالنکو، رئیس مرکز مقابله با ضد اطلاعات اوکراین، گفت که نیروهای کره شمالی ممکن است در خاک اوکراین نیز به جنگ بپردازند.

روزنامه «واشنگتن پست» هفته گذشته به نقل از یک مقام اطلاعاتی نظامی اوکراین نوشت که هزاران سرباز پیاده‌نظام کره شمالی در حال آموزش در روسیه هستند و ممکن است تا پایان سال جاری به خط مقدم در اوکراین اعزام شوند.

1971042_378

روزنامه واشنگتن پست به نقل از یک مقام رسمی گزارش داد افسران کره شمالی در حال حاضر در مناطق تحت اشغال روسیه حضور دارند تا فعالیت نیروهای این کشور را مشاهده کرده و میدان نبرد را بررسی نمایند، اما هنوز هیچ واحدی از کره شمالی در حال جنگ دیده نشده است. همان‌طور که قبلاً اشاره شد، ده‌ها نیروی کره شمالی در پشت خطوط روسیه در اوکراین فعالیت می‌کنند. گاردین به نقل از منبعی در اوکراین نوشت، کره ای ها در تیم‌های موشکی و پدافندی فعالیت می‌کنند که از سیستم‌های پرتاب موشک KN-23 (موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد) پشتیبانی می‌کند. کره شمالی همچنین ارسال این موشک‌های تا حدودی موفق را، که به عنوان هواسونگ-11 نیز شناخته می‌شوند، به روسیه آغاز کرده است.

جدال دو رییس جمهور

در حالی که دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، روز پنجشنبه ادعاهای مربوط به ارسال نیروی نظامی توسط پیونگ‌یانگ به اوکراین را «شایعه» خواند، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، بر صحت این موضوع تأکید کرد.

زلنسکی در سخنرانی شبانه خود در روز یکشنبه گفت: «ما شاهد افزایش اتحاد بین روسیه و رژیم‌هایی مانند کره شمالی هستیم. این موضوع دیگر تنها به انتقال سلاح‌ها محدود نمی‌شود. در واقع، این موضوع درباره انتقال نیروهای انسانی از کره شمالی و پیوستن آن‌ها به نیروهای اشغالگر است. بدیهی است که در چنین شرایطی، روابط ما با شرکایمان باید بیش از پیش توسعه یابد.

روز دوشنبه، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، لایحه‌ای را به دومای دولتی روسیه ارائه کرد که خواستار تصویب توافقنامه مشارکت استراتژیک بین مسکو و پیونگ‌یانگ است که در ماه ژوئن منعقد شده بود. این توافقنامه شامل تعهد هر دو طرف به ارائه کمک‌های نظامی به یکدیگر در صورت وقوع جنگ است.

در صورتی که یکی از طرفین مورد حمله مسلحانه از سوی یک یا چند کشور قرار گرفته و به این سبب در حالت جنگی قرار بگیرد، طرف دیگر بلافاصله مطابق با ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد و بر اساس قوانین جمهوری دموکراتیک خلق کره و فدراسیون روسیه، کمک‌های نظامی و سایر کمک‌ها را با تمام امکانات موجود خود ارائه خواهد کرد.

این تحولات پس از سفر کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، به روسیه در سال گذشته رخ ‌داد. در این سفر وی با ولادیمیر پوتین در یک نشست دیدار کرد و دو طرف روابط خود را با توافق تسلیحاتی تقویت کردند. گزارش شده است که این توافق، شامل موارد دیگر از جمله، شامل اعزام نیروهای ساختمانی و مهندسی کره شمالی به مناطق اشغالی روسیه در اوکراین برای کارهای بازسازی خواهد بود. اما تعداد نفرات درگیر یا ماهیت دقیق کار آن‌ها مشخص نیست و معلوم نیست که آیا این برنامه واقعاً اجرا شده است یا خیر.

همه چیز به نفع کره ای ها است

برای کره شمالی، این توافق در چندین زمینه سودمند است. این کشور که با کمبود منابع مالی مواجه است، می‌تواند در ازای ارائه بزرگ‌ترین منبع در دسترس خود، یعنی نیروی انسانی، از روسیه کمک‌های اقتصادی و نظامی دریافت کند. همچنین نیروهای کره شمالی می‌توانند در یک میدان نبرد نسبتاً مدرن، تجربه واقعی رزم را که در دهه‌های اخیر نداشته‌اند کسب کنند. پیونگ‌یانگ پیش‌تر به دلیل اعزام نیروی کار اجباری به کشورهای مختلف در ازای دریافت پول، از سوی آمریکا تحریم شده است.

به گفته پنتاگون و به نقل از روزنامه  "کیف پست"، از زمان آغاز جنگ تمام‌عیار، حدود ۶۰۰,۰۰۰ نفر از نیروهای روسیه در جنگ، کشته یا مجروح شده‌اند. این قرارداد همچنین به پوتین کمک می‌کند تا از ایجاد نارضایتی گسترده‌ در داخل روسیه، جلوگیری کند.

از زمان جنگ میان روسیه و اوکراین هیچ بسیج گسترد از نیروهای خارجی برای هیچ‌یک از طرفین دیده نشده است و اعزام احتمالی هزاران سرباز از سوی کره شمالی برای کمک به روسیه تغییر تاکتیکی بزرگی در این وضعیت مهم میدان نبرد خواهد بود، هرچند هنوز مشخص نیست که این نیروها تا چه حد می‌توانند تأثیرگذار باشند.

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد