گوناگون

هفت گنج خسروپرویز؛ حیرت انگیز ترین مجموعه دنیای باستان

هفت گنج خسروپرویز؛ حیرت انگیز ترین مجموعه دنیای باستان

هندیان بودایى به تقلید از «هفت گنج» خسروپرویز، پادشاه ساسانى، «هفت گوهر» را ترتیب داده بودند.

به گزارش پارسینه،  هفت گنج یا عجایب بارگاه خسرو پرویز از گنج های تاریخی و کهن ایران است که در کتاب ایران در زمان ساسانیان اثر آرتور امانوئل کریستین سن به آن اشاره شده است.

این گنج باستانی شامل گنج گاو،دستمال نسوز، تاج یاقوت نشان، تخت طاقدیس، طلای مشت افشار، گنج بادآورد و شطرنجی از یاقوت و زمرد است. 

گنج گاو

در داستان آمده است گنج گاو توسط یک کشاورز پیدا شد و او برای نشان دادن حسن نیت خود، آن را به کاخ خسرو پرویز برد و شاه دستور داد تا زمین را جست و جو کنند و ظروف دیگر را از خاک بیرون بکشند. صد کوزه نقره و طلا پیدا شد و خسرو پرویز این گنجینه باستانی را در جایی از کاخ مخفی کرد و تنها یک کوزه را به کشاورز داد. 

دستمال نسوز

یکی دیگر از عجایب بارگاه خسروپرویز دستمال او بود. خسرو پرویز پس از خوردن هر غذا، دست های خود را پاک می کرد و چون کثیف و چرب می شد، آن را در آتش می انداخت تا تمیز شود. دستمال پاک می شد اما عجیب این که نمی سوخت و احتمال می دهند که جنس آن از پنبه کوهی بوده است.

تاج یاقوت نشان

از دیگر عجایب بارگاه خسروپرویز، تاج یاقوت نشان بود که از مقدار زیادی طلا و مروارید ساخته شده بود و یاقوت های آن بسیار درخشان بود و همه جا را روشن می کرد.

طلای مشت افشار 

طلای مشت افشار یکی از گنج های عجیب خسروپرویز بود که به اندازه مشت پادشاه بود و این قطعه طلا، به هر شکلی حالت می گرفت و بسیار نرم بود و ۲۰۰ مثقال وزن داشت.

گنج باد آورد

گنج بادآورد یکی دیگر از گنجینه های کاخ خسروپرویز بود که داستان جالبی دارد؛ زمانی که ایرانیان اسکندریه را محاصره کردند، رومیان تلاش کردند تا ثروت شهر را با کشتی به مکانی امن بفرستند اما باد به جهت مخالف وزید و ایرانیان توانستند گنج را به دست آورند. 

تخت طاقدیس

یکى دیگر از عجایب بارگاه خسرو تخت طاقدیس اوست. شکل این تخت مانند طاق بود و جنسش از عاج و نرده‌هایش از نقره و طلا بود. سقف این تخت از زر و لاجورد بود. صور فلکی، کواکب، بروج سماوی، هفت اقلیم، صورت‌هاى پادشاهان، مجالس بزم و شکار، بر این سقف، حک شده بود. روى آن وسیله‌اى براى تعیین ساعت روز نصب شده بود. چهار یاقوت، هر یک به تناسب یکى از فصول سال دیده مى‌شد. بر بالاى آن وسیله اى بود که قطراتى مانند قطرات باران را فرو مى‌ریخت و صدایى رعدآسا به گوش مى‌رسید.

شطرنج یاقوت و زمرد

آخرین گنجینه عجیب کاخ خسرو پرویز، شطرنجی از یاقوت و زمرد بود که بسیار تماشایی و درخشان بود.

ارسال نظر

  • علی

    اینا الان وجود دارن یا غارت شدن؟

  • علی

    عجب شگفتیهایی داره این خاک

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نمای روز

    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار