گوناگون

۵ تفاوت مهم پسته اکبری و احمد آقایی

5 تفاوت مهم پسته اکبری و احمد آقایی

در بین انواع مختلف پسته در ایران، دو نوع از بقیه محبوب‌تر و پرطرفدارتره.

پارسینه: پسته یکی از محصولات مغذی و مفید برای حفظ سلامت و انرژی افراد به‌شمار می‌ره که در کشورمون به‌وفور یافت می‌شه. ایران به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان جهانی، تنوع بالایی از انواع پسته رو در شهرهای مختلفش پرورش می‌ده. تنوع بالای پسته و انتخاب گزینه بهتر، چالش بزرگی رو در بین کشاورزان ایجاده کرده. در بین انواع مختلف پسته در ایران، دو نوع از بقیه محبوب‌تر و پرطرفدارتره. اگر چه این دو تفاوت‌های بسیاری با هم دارن؛ اما در عین حال بسیار به‌هم شبیه هستن. پسته اکبری و پسته احمدآقایی همان دو نوع پسته معروفن که تصمیم‌گیری رو برای مصرف‌کنندگان داخلی و خارجی دشوار کرده. توی این مطلب قصد داریم شباهت و همین‌طور تفاوت‌های این دو محصول رو بررسی کنیم و در نهایت از شما بپرسیم انتخاب شما کدومه؟ پسته اکبری رو ترجیح می‌دین یا پسته احمدآقایی رو توی سبد غذاییتون می‌ذارین.

آشنایی با پسته اکبری و پسته احمدآقایی

دو نوع پسته اکبری و احمدآقایی، پسته‌های محبوب و معروف بازار ایران و جهان هستن که با طعم خاص، کیفیت بالا و مرغوبیت بی‌نظیر، بازار پسته رو به چالش کشیدن. این دو نوع پسته در استان کرمان و شهرهای مختلف اون قابل کاشت و برداشت هستن، هر دوی آن‌ها ظاهری کشیده و پر مغز دارن که برای مجالس و مهمانی‌ها گزینه مناسبی هستن. مهم‌تر از شباهت ظاهری شباهت در منابع غنی از مواد معدنی، فیبرها و ویتامین‌هاییه که این مغز پرخاصیت رو به یکی از مفیدترین و مقوی‌ترین خوراکی‌ها می‌کنه. 

تفاوت‌های پسته اکبری و احمدآقایی

اگه به‌طور کلی به مشخصات پسته بپردازین، تمامی پسته‌ها رو با یه شکل و یه طعم خاص می‌شناسین؛ پسته برای شما همون مغز پرخاصیته که طعم بی‌نظیر اون شما رو مجذوب خودش کرده. حالا اگه بخواین به‌صورت تخصصی در مورد بهترین نوع پسته نظر بدین و با تخصص و تبحر خودتون، پسته بهتر رو شناسایی کنین و اون رو توی سبد غذایی‌تون بذارین، باید با جزئیات اون‌ها مثل شکل ظاهری، رنگ و طعمشون، نحوه تولید و برداشتشون و حتی دلیل صادرکردنشون آشنا بشین. امروز ما اینجاییم تا برای تجربه خرید بهتر مهم‌ترین تفاوت‌های دو نوع پسته محبوب و معروف ایران، پسته اکبری و پسته احمدآقایی رو بشناسین:

a4254fbd-c2a1-4af4-98eb-df008b46f784

شکل ظاهری

یکی از تفاوت‌های بارز این دو پسته مرغوب، می‌تونه تفاوت در شکل ظاهری اون‌ها باشه. ظاهر این دو نوع پسته تا حدودی با یک‌دیگه متفاوته؛ پسته اکبری در مقایسه با پسته احمدآقایی کشیده‌تر و تقریبا بزرگ‌تر به‌نظر می‌رسه. ممکنه این تفاوت زیاد به‌چشم نیاد؛ اما باعث‌شده تا پسته اکبری به‌عنوان پسته لوکس شناخته بشه و تشریفاتی‌تر و مجلسی‌تر به‌نظر بیاد. پسته اکبری در ابعاد 22*12 میلی‌متر بلند، پرمغز، کشیده و یک‌شکل هستن؛ اما پسته‌های احمدآقایی یک‌شکل نیستن و در اندازه‌های مختلف، در ابعاد 23 الی 32 میلی‌متر وجود دارن. از دیگر تفاوت‌های پسته اکبری و احمدآقایی می‌تونین به حالت باز و بسته‌بودن دهان پسته‌ها توجه کنین. پسته‌های اکبری خندان هستن و دهان پوسته اون‌ها به‌صورت کامل بازه؛ اما پسته احمدآقایی از یه سمت نیمه‌باز و از سمت دیگه به‌طور کامل باز شده. اگه موقع خرید این موارد در ظاهر پسته‌ها رو بررسی کنین به‌راحتی می‌تونین پسته اکبری رو از پسته احمدآقایی تشخیص بدین.

رنگ پسته

اگه به رنگ مغز پسته‌ها توجه کنین و اون‌ها رو در کنار هم قرار بدین، متوجه تفاوت رنگی مغز پسته اکبری و احمدآقایی می‌شین. مغز پسته اکبری با رنگ بنفش متمایل به قهوه‌ای اغواکننده به‌نظر می‌رسه؛ درحالی‌که پسته احمدآقایی با رنگ ارغوانی، جذاب‌تر و خوش‌رنگ‌تره. این تفاوت رنگی رو تنها در مغز پسته نمی‌بینین، اگه نگاهی به پوسته این دو نوع پسته بندازین متوجه میشین که رنگ پوسته پسته اکبری به‌صورت کرم تیره نمایان می‌شه؛ درحالی‌که پسته احمدآقایی پوستی کاملا سفید و بدون تیرگی داره. این دو نوع پسته در هنگام رسیدن، پوست روی اون‌ها قرمز و ارغوانی هستن.

حجم برداشت

حجم برداشت این دو نوع پسته از دیگر نقاط تمایز پسته اکبری و پسته احمدآقاییه. درختان پسته اکبری تا چندین سال، امکان تولید مجدد محصول رو ندارن؛ این موضوع باعث گران‌ترشدن قیمت پسته اکبری در مقایسه با قیمت پسته احمدآقایی شده. علاوه‌بر این درختان پسته اکبری باید دوره خاصی رو در زمستان پشت سر بذارن؛ چنانچه این عمل انجام نشه برداشت بهینه و موثری رو نخواهند داشت. درختان پسته احمدآقایی در هر شرایط پرورش پیدا می‌کنن و کاشت اون‌ها برای کشاورزان به‌صرفه‌تره و برای خریداران هم می‌تونه قابل دسترس‌تر باشه. زمان گل‌دهی در باغ پسته اکبری معمولا دیرتر از زمان شروع گل‌دهی پسته احمدآقایی در شهرهای مختلفه؛ به‌همین دلیل پسته اکبری رو باید در دسته پسته‌های دیررس قرار داد و پسته احمدآقایی رو به‌عنوان پسته‌های زودرس معرفی کرد. همچنین درخت پسته اکبری در مقایسه با دیگر درختان پسته، تنومندتر و پربرگ‌تره؛ اما در برابر آفاتی مثل پسیل، حساسیت بیشتری دارن و در صورت عدم مقابله با اون‌ها، برگریزی در این نوع درختان پسته اتفاق می‌افته. در مقابل درختان پسته احمدآقایی مقاومت نسبی بهتری در برابر آفات از خودشون نشون می‌دن.

حجم صادرات

یکی دیگه از تفاوت‌های پسته اکبری و احمدآقایی می‌تونه میزان صادرات این دو محصول به کشورهای اروپایی و خاورمیانه باشه. تفاوت این دو محصول از نظر شکل ظاهری، رنگ، نحوه برداشت و ... باعث‌شده تا صادرات اون‌ها هم تا حدودی متفاوت باشه. این دو نوع پسته جزء پسته‌های صادراتی به کشورهای اروپایی، هند و چین هستن؛ اما پسته احمدآقایی در حجم بالاتری صادر می‌شه و محبوبیت و شهرت بیشتری داره. اگرچه صادرات پسته احمدآقایی بیشتره؛ بااین‌حال قیمت پسته اکبری درجه یک، بالاتر از پسته احمدآقاییه. پسته اکبری به‌صورت خام و شور به کشورهای مختلف صادر می‌شه؛ اما 80 درصد اون نیاز مصرف داخلی رو تامین می‌کنه. پسته نمکی اکبری هم در کشورهای ثروتمند اروپا محبوبیت بسیاری داره و به‌عنوان یکی از خوراکی‌های لوکس این کشور شناخته می‌شه.

قیمت پسته

قیمت پسته از فاکتورهاییه که همیشه مورد بررسی قرار می‌گیره و تحت تاثیر بودجه افراد، می‌تونه ترجیح به قیمت گران‌تر یا مقرون به‌صرفه‌تر باشه. ضمن اینکه در خواص و ویتامین‌های موجود در پسته اکبری و احمدآقایی هیچ تفاوتی وجود نداره؛ اما ممکنه برخی استفاده از پسته لوکس‌تر و گران‌تر رو ترجیح بدن. در قیمت‌گذاری این دو نوع پسته محبوب، فاکتورهای بسیاری وجود داره که باعث تفاوت در قیمت پسته اکبری و احمدآقایی میشه. اندازه بزرگ‌تر و شکیل‌تر پسته اکبری، نوع پرورش این نوع پسته، پیچیدگی و طولانی‌تربودن مراحل رشد اون، دیررس‌بودن و گل‌دهی تاخیری، همگی در گران‌تر بودن قیمت پسته اکبری نسبت‌به پسته احمدآقایی نقش دارن. با این حال خرید پسته و انتخاب نوع اون به نظر و بودجه شما بستگی داره؛ اما این نکته رو در نظر بگیرین که جدا از تفاوت‌های این دو محصول، تازگی، کیفیت و مرغوبیت مغز پسته رو در اولویت خریدتون بذارین تا از خواص بی‌نظیر این آجیل مفید و مغذی بهره‎‌مند بشین.

dfb48563-12a3-4d5e-9670-d5b393187089

نتیجه گیری

آشنایی با شباهت‌ها و تفاوت‌های انواع پسته‌ها می‌تونه خرید رو برای شما آسون‌تر و راحت‌تر کنه. پسته اکبری و پسته احمدآقایی از انواع پسته‌های معروفی هستن که در سرزمین خودمون پرورش پیدا می‌کنن؛ این می‌تونه نیاز مصرف داخلی رو به‌راحتی تامین و سلامت و شادابی رو به بهمون هدیه بده. اگر چه انتخاب نوع پسته در خرید می‌تونه موثر باشه؛ اما همیشه کیفیت و تازگی محصول می‌تونه در دریافت خواص این مغز مفید، موثرتر واقع بشه.

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار