بحث بر سر کاباره خواندن غار علیصدر
پارسینه: در بخشی از مطلب منتشرشده از سوی شرکت سیاحتی غار علیصدر آمده است: «سالانه صدها هزار نفر از گردشگران و مهمانان داخلی و خارجی از عوام تا خواص در مسائل علمی و مذهبی از غار علیصدر دیدن میکنند که بیش از 70 درصد ایشان طبق نظرسنجیهای موجود صاحبنظر و متخصص در امور مختلف هستند و از افراد طبقهی سوم و چهارم نیستند.
بهدنبال اظهارات قائممقام سازمان میراث فرهنگی و گردشگری دربارهی غار علیصدر که گفته بود: «آن را به کاباره شبیه کردهاند» شرکت بهرهبردار این غار، در واکنش به این اظهار نظر، در مطلبی گفت که از این خلقت بینظیر بهعنوان آیات الهی یاد میشود.
در بخشی از مطلب منتشرشده از سوی شرکت سیاحتی غار علیصدر آمده است: «سالانه صدها هزار نفر از گردشگران و مهمانان داخلی و خارجی از عوام تا خواص در مسائل علمی و مذهبی از غار علیصدر دیدن میکنند که بیش از 70 درصد ایشان طبق نظرسنجیهای موجود صاحبنظر و متخصص در امور مختلف هستند و از افراد طبقهی سوم و چهارم نیستند.
در جشنوارهی زمستانی سال 91 بسیاری از سفرا و مهمانان خارجی که با مفاهیم «کاباره» آشنا هستند، در بازدید از غار شگفتانگیز علیصدر، از این خلقت بینظیر بهعنوان آیات الهی یاد میکنند، منجمله سفیر محترم سیرالئون در تهران میگوید: باید در کنار غار علیصدر، مسجدی با عظمت برای بجا آوردن سجده بهواسطه خلقت چنین مجموعهی شکوهمندی ساخته شود. همچنین خیلی از صاحبنظرات علوم دینی و علمای بزرگوار در ستایش خداوند متعال، یکی از عظمتهای الهی را غار علیصدر میشناسند.
آیتالله حائری شیرازی (مدظله العالی) در بازدید از غار شگفتانگیز علیصدر فرمودند: بازدید از این خلقت خداوند با وضو صورت بپذیرد، چراکه ورود به محدودهی الهی، وضو میخواهد و سجدهی شکر در مقابل خداوند متعال بجا آورید.
آقای حجت، سخن بهکار رفته از طرف شما در سایتهای مختلف و خبرگزاری و مطبوعات بهعنوان قائممقام سازمان میراث فرهنگی کشور شایستهی این مردم و دولت و چنین مکانهای با عظمت الهی نیست. هرچند استفادهی فعلی از سیستم قایقهای پدالو بهدلیل رعایت مسائل زیستمحیطی و ضوابط سازمان محیط زیست بوده و استفاده نکردن از بلندگو توسط راهنمایان بهدلیل جلوگیری از آلودگی صوتی و بهرهمندی بیشتر بازدیدکنندگان از سکوت داخل غار است و استفاده از چراغ با رنگهای متفاوت بهدلیل توصیهی کارشناسان مربوطه برای جلوگیری از ایجاد خزه و گلسنگ روی دیوارها و انجام نورپردازی متفاوت برای بهتر معرفی کردن اعماق و دهلیزهای بسیار زیبای غار است.»
اما قائممقام سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در پاسخ به مطالب این شرکت، بدون آنکه از موضع قبلیاش کوتاه بیاید، به خبرنگار ایسنا گفت: شکی ندارم که فرمایشات آیتالله حائری شیرازی درست است، چون به آنچه خداوند در این غار خلق کرده، نگاه کردهاند و به جسارتی که ما به خلق خداوند کردهایم، نگاه نکردهاند و خواهش میکنم این دو موضوع از یکدیگر جدا شود؛ آنچه مورد نظر آیتالله حائری شیرازی بوده، این است که این خلقت عظیم، این همهی زیبایی و امکانی که بهصورت طبیعی، خداوند در آنجا قرار داده، طبیعتا ما را به سجده وا میدارد و واقعا با نگاه کردن به این اثر فوقالعاده زیبا و نفیس میتوانیم این عظمت خداوند را بهعنوان آیهی الهی مقابل خود ببینیم و این دیدگاه، درست است.
او ادامه داد: آیا با چنین عظمت و زیباییای باید رفتاری کنیم که ما را به سجده وا دارد، یا آن را به مکانی تبدیل کنیم که با رنگ و نور، از حیثیت حقیقی خود خارج شود؟!
حجت اظهار کرد: آنچه من نسبت به آن اعتراض دارم، این است که آثار فرهنگی ما باید در شأن یک اثر فرهنگی معرفی شوند. برای اینکه آثار فرهنگی از نظر مردم جذاب جلوه کنند، نمیتوانیم از وسایلی در معرفی آنها استفاده کنیم که شأن آثارمان را پایین آورد و آنها را به آثاری عوامپسند تبدیل کند.
معاون میراث فرهنگی کشور افزود: وقتی من غار علیصدر را دیدم، نسبت به عظمت آن واقعا شگفتزده شدم و فکر میکنم این غار یکی از زیباترین آثار موجود در ایران از نظر میراث طبیعی باشد؛ ولی نوع رویکرد و نحوهی پردازش آن توسط عوامل خودمان را نقد میکنم و معتقدم این غار را باید در یک شئون معقولتری، بهنحوی که آیه بودن آن بیشتر مشخص شود، معرفی کنیم.
حرفهای ایشان در شان یک مسئول فرهنگی نیست.
مثلاچکارش کنیم؟اینم ازاون حرفاست
واقعا آدم دوتا شاخ تو کله اش درمیاره
میشه ایشون بفرماین کجاکاباره دیدن ونقطه اشتراک غارعلیصدرباکاباره چیه؟