گوناگون

بالاخره قلیان بکشیم یا نکشیم؟!

بالاخره قلیان بکشیم یا نکشیم؟!

پارسینه: قلیان و ماجرای ممنوع بودن آن برای همه یا بانوان مدت هاست که در مجامع بهداشتی و حتی سیاسی کشور...

پارسینه- نگین بدیعی : قلیان و ماجرای ممنوع بودن آن برای همه یا بانوان مدت هاست که در مجامع بهداشتی و حتی سیاسی کشور مطرح می شود.

داستان قلیان این روز‌ها هم ادامه دارد چرا که اظهارات محمدعلی نجفی رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در صداوسیما در خصوص لزوم قلیان کشیدن بانوان، بار دیگر این بحث قدیمی را سر زبانها انداخته است.

محمدعلي نجفي،رئيس سازمان ميراث فرهنگي،گردشگري در برنامه پايش كه از شبكه يك سيما پخش شد،گفته: «موافق عرضه قليان در برخي از مكان‌ها هستم اما نمي‌گويم در هر رستوران و فضاي بسته يا خانوادگي قليان سرو شود،اما مكان‌هاي مناسبي براي اين كار هم وجود دارد.بايد ببينيم چقدر امكان تفريح و نفس كشيدن براي مردم ايجاد كرده‌ايم.آيا اگر محدوديت ايجاد كنيم جوان‌ها نمي‌روند در جاي ديگري قليان بكشند؟ بدتر از آن ممكن است در خانه غير از قليان چيزهاي ديگري هم بكشند.»



وي درباره ممنوعيت قليان براي خانم‌ها گفته:من موافق اين ممنوعيت نيستم. اگر من با همسر و دخترم قليان‌كشيدم چه اشكالي دارد كه آنها هم يك پك قليان بكشند.البته مي‌دانم بسياري از افراد با اين حرفم مخالف هستند.بايد ديد تفريحات مردم چقدر است و ببينيم كه آيا ممنوعيت آن قابل دفاع است يا نه. شايد برخي از اين محدوديت‌ها بيش از حد بوده است اگر اين محدوديت‌ها خود را به شكل ديگري نشان داد آن وقت چه؟ شايد بايد در برخي از تصميمات ترديد كنيم. هر چه انسان را منع كنيد او حريص‌تر مي‌شود.»

بحثی که باعث شده دوباره توجهات به قلیان برگردد و آسیب های آن به سلامتی انسان.
هر چند که ضد و نقیض‌ها در باره قلیان کم کم برای قهوه خانه دار‌ها عادی می‌شود چرا که استفاده از آن یک روز ممنوع می‌شود و نیروی‌انتظامی خودش را آماده برخورد و پلمپ قهوه‌خانه‌های متخلف و شکست قلیان‌ها می‌کندو یک روز آزاد است و مشکلی برای ارایه قلیان وجود ندارد، یک روز، وزارت بهداشت، قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات را با نظر دیوان عدالت اداری اجرایی می‌کند وروز دیگر هیات وزیران - که وزیر بهداشت هم در آن حضور دارد - آن را نقض می‌کند و قهوه‌خانه را از شمول اماکن عمومی خارج می‌کند و می‌گوید می‌توان در این اماکن قلیان عرضه کرد!

این اتفاق بارها در دولت دهم رخ داد که وزارت بهداشت درباره قلیان تصمیمی گرفت، نظر دیوان عدالت اداری چیز دیگری بود و دولت احمدی نژادهمه را رد کرد!

حالا اما به نظر می رسد دوباره درد و دل های قلیانی سر باز گرده است و تجربه این چند سال نشان داده همین مساله باعث می شود تا قانون جدیدی درباره قلیان کشیدن تصویب شود.
پیش از اظهارات نجفی اما دبیر جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ضمن هشدار نسبت به افزایش 10درصدی مصرف قلیان در بین دختران اعلام کرده بود: سن مصرف دخانیات در بين ايراني ها از 14سال به 10سال رسیده و متاسفانه مصرف دخانیات به‌ویژه در نوجوانان و جوانان که دانشجو هستند یا در مقطع دبیرستان تحصیل می‌کنند افزایش یافته است. بسياري عامل اين كاهش چشمگير سني مصرف‌كنندگان را يك چيز مي دانند:«قليان»

آمارهاي محمدرضا مسجدي به همين جا ختم نمي‌شود، او گفته: آمار و گزارشات به طور واضح حاکی از پایین آمدن سن مصرف قلیان و سیگاردر کشور است و در برخی از مناطق کشور 40درصد پسران و 30درصد دختران تجربه کشیدن قلیان را دارند و این آمار بسیار خطرناکی است و تهدیدی بزرگ برای سلامت جامعه محسوب می‌شود.

البته در این که قلیان و به طور کلی دخانیات برای سلامت انسان مضر است شکی نیست. در این هم شکی نیست که اگر محدودیت سنی برای استفاده از قلیان تایین شود یا حتی قانون عدم استفاده از قلیان در ملا عام و حتی در قهوه خانه ها هم تصویب شود بسیاری از مردم راضی خواهند بود اما نکته اینجاست که ما صنفی داریم با عنوان قهوه خانه دارها و این صنف را همه با چای و قلیان می شناسند.

تصمیم گیری های یک باره و پلمپ و باز کردن های پی در پی قهوه خانه ها هم مردم را سرگردان می کند و هم این صنف را کخه نمی دانند تکلیفشان چیست.

شاید با برنامه ریزی، بررسی علمی و دقیق بتوان مشکل را به گونه ای حل کرد که به قول معروف نه سیخ بسوزد و نه کباب! شاید هم نه قلیان بسوزد و نه قلیان کش!

ارسال نظر

  • همراه

    فقط افراد 60 سال به بالا حق کشیدن قلیان را دارند .
    به دلیل اینکه بازار کار برای جوانان باز شود.

  • احمدرضا

    در منطقه 18 شاید مجموعا3موسسه فرهنگی یا 1سرای محله فعال فرهنگی بیشتر به چشم نخورد ولی انبوهی از قلیان خانه ها را میبنیدکه هر بار تعدادمشتریان جوان ونوجوانش افزونتر میشوند به طور مثال از حد فاصل پل بهاران-خیابان بهرامی تا شریعتی کلا600مترفاصله نیست ولی 6 قلیان خانه وجود دارد بعضی از آنها به بهانه های مذهبی نیز در خاموشی مدیحه سرایی یکنواختی ارائه میکنند که در عزاوتولدیک مصیبت را تکرار میکند.آیا با این توسعه قارچ وار قلیان خانه ها وهجوم وپناه جوانان ونوجوانان پسر به این مراکز در مقابل اینکه دختران با حمایت های پدران واولیاءشان راهی کلاسهای کنکور وسپس دانشگاهها هستند از این بی تعادلی چه طرفی خواهیم بست؟

  • ناشناس

    باسلام من معلم هستم شما که نتوانستید آموزش و پرورش را درست کنید حالا هم فکر سلامتی جوانان نیستید آخه یک پک قلیان مطابق یک یا سه بسته سیگار به جای اینکه کار فرهنگی کنید قیلیان را رواج میدهید ترا به خدا به خاطر لجبازی جوانان را نابود نکنید

  • ناشناس

    این جوانان خیلی وقت که نابود شدند

  • عبداله

    جناب نجفی شما که اعتقاد دارید تفریحهت کمه چرا تفریحات سالم را ترویج نمیکنید وهمیشه ازنقطه منفی شروع میکنید ایا میدانید با این صحبت شما روی دختر وپسر بیشتر باز شده ودر مجامع عمومی ممکن است دست به هر کاری بزنند

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد