گوناگون

انتظار رفتار عاقلانه از آمریکانیست

پارسینه: محمدکاظم انبارلویی گفت: صحبت از جنگ یک بلوف است؛ اما احتمال هرگونه شرارتی در منطقه ازسوی آمریکا و متحدانش وجود دارد.

محمدکاظم انبارلویی، رئیس مرکز سیاسی حزب مؤتلفه اسلامی در گفت‌وگو با این خبرگزاری به تحلیل شرایط حال حاضر سوریه و حمله احتمالی آمریکا به این کشور پرداخت. این گفتگو به شرح زیر است:


در حالی که روزبه‌روز احتمال حمله نظامی آمریکا به سوریه بیشتر می‌شود و نشان های آن آشکارتر، و از طرف دیگر روزنامه‌های انگلیسی اعلام کردند این حمله تا دو هفته دیگر صورت خواهد گرفت، آیا شما معتقدید این‌ها تبلیغات هستند و یا واقعاً این حمله انجام خواهد شد؟

احتمال هرگونه شرارتی در منطقه از سوی آمریکا و متحدانش وجود دارد از آنجا که طرح‌های توطئه در سوریه برای شکست خط مقاومت، به شکست انجامیده و تروریست‌ها زیر ضربه چکش ارتش سوریه نفس‌های آخر را می‌کشند، آخرین حربه‌ای که معارضان می‌توانند از آن استفاده کنند، کاربرد سلاح شیمیایی علیه دولت و مردم سوریه است. آن‌ها همین امر را بهانه قرار دادند تا آمریکا بیاید و آن‌ها را از بن‌بستی که در آن گرفتار شده‌اند، نجات دهد.

علاوه بر این بر حسب محاسبات سیاسی، صحبت از جنگ یک بلوف است ولی از آنجا که در اتاق جنگ پنتاگون آدم‌های عاقلی ننشسته‌اند، پس نباید انتظار رفتار عاقلانه از آمریکا داشت. ممکن است آمریکا مداخله نظامی انجام دهد ولی این مداخله محدود خواهد بود و در صورت وقوع این حمله، دولت سوریه آمادگی پاسخ‌گویی به آن را خواهد داشت.


آیا آمریکا می‌تواند بدون مجوز سازمان ملل به سوریه حمله کند؟ با توجه به مخالفت روسیه که حق وتو دارد.

آمریکا تابع هیچ‌یک از قواعد بین‌المللی نیست. در مورد تحریم‌ها علیه ایران هم آمریکا هیچ مجوزی از سازمان ملل دریافت نکرد اما با این وجود به طور یک جانبه این تحریم‌ها را علیه ایران اعمال کرد. پس اینکه تصور کنیم آمریکا برای حمله احتمالی به سوریه به دنبال مجوز سازمان ملل باشد، اشتباه است.


در صورت وقوع حمله احتمالی آمریکا به سوریه عواقب آن در منطقه چیست؟

قطعاً این حمله به ضرر رژیم صهیونیستی و آمریکا خواهد بود. رژیم صهیونیستی اکنون در یک اتاق شیشه‌ای نشسته و این گونه سنگ‌اندازی‌ها به نفع آن نیست.


به نظر شما واکنش روسیه که نسبت به این حمله هشدار داده است چگونه خواهد بود؟

روسیه متحد اصلی سوریه در منطقه است و قبلاً هم حمایتش را از بشار اسد نشان داده و طبیعی است که وقتی صحبت از حمله نظامی به سوریه به میان می‌آید روسیه واکنش نشان داده و اعلام مخالفت می‌کند.


در صورت وقوع حمله احتمالی آمریکا به سوریه، آیا پای ایران هم به جنگ مذکور کشیده خواهد شد؟

به نظر من سوریه به اندازه کافی قدرت مقابله با آمریکا را دارد و از آنجا که اگر جنگی هم در بگیرد، محدود است تصور نمی‌کنم ایران مداخله‌ای در این جنگ انجام دهد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد