گوناگون

یک مسابقه تسلیحاتی دیگر با روسیه/ورود انگلیس و متحدینش در ناتو

پارسینه: مایکل فالون وزیر دفاع انگلیس روز چهارشنبه اشاره کرد که کشورش به همراه متحدانش در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، وارد یک مسابقه تسلیحاتی به سبک جنگ سرد، با روسیه شده اند.

به گزارش پارسینه، 'مایکل فالون' با اشاره به مانور این هفته نیروهای ناتو در آبهای ساحلی لهستان و نزدیک به مرز روسیه، گفت: این یک پیام به مسکو است که متحدین (ناتو) در مقابل تهدیدات صورت گرفته روسیه، مرعوب نخواهند شد.

گفته می شود، اظهارات فالون متعاقب نزدیک شدن چند کشتیجنگی به چهار کشتی ناتو از جمله ناو انگلیسی در جریان مانور یاد شده در دریای بالتیک صورت گرفته است.

رسانه های انگلیس از جمله روزنامه تایمز روز چهارشنبه به نقل از منابع آمریکایی گزارش دادند که چند کشتی جنگی روسیه در چند روز گذشته در نزدیکی مواضع نیروهای ناتو در دریای بالتیک واقع در یکصد مایلی غرب کالینگراد، حضور داشتند.

فالون همچنین در واکنش به اظهارات ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه که اعلام کرده است این کشور امسال بیش از چهل موشک بالستیک قاره پیما را به زرادخانه هسته ای خود خواهد افزود، گفت: این مساله نمی تواند ناتو را مرعوب کند.

وزیر دفاع انگلیس در پاسخ به سووال خبرنگاری در این مورد که آیا ناتو وارد یک مسابقه تسلیحاتی که شاخصه دوران جنگ سرد بود، با روسیه شده است، گفت: روسیه قبلا به طور آشکار سیستم دفاع هسته ای و نیز سلاح های متعارفش را مدرنیزه کرده است و ناتو نیز به همین ترتیب متعهد به افزایش هزینه های دفاعی و افزایش هزینه برای دستیابی به تجهیزات جدید می باشد.

وی اضافه کرد: اعضای ناتو آماده انجام این نوع از مسابقه با روسیه هستند.

براساس گزارش های منتشر شده در حدود پنج هزار و 600 سرباز با هواپیما و کشتی از 17 کشور عضو ناتو و کشورهای شریک این سازمان در رزمایش موسوم به 'بالتاپس' (عملیات بالتیک) که در لهستان، سوئد، آلمان و سرتاسر منطقه دریای بالتیک برگزار می شود، مشارکت دارند.

در چارچوب رزمایش بالتاپس، حدود 700 سرباز آمریکایی، فنلاندی و سوئدی در ساحل 'اوستکا' لهستان واقع در دریای بالتیک، عملیات فرود آبی خاکی به اجرا گذاشتند.

در میان هزاران سربازی که در این رزمایش شرکت کرده اند، نیروی جدید واکنش سریع ناتو ، یا به اصطلاح «نوک نیزه»، نیز حضور دارد که در نشست پارسال پیمان آتلانتیک شمالی در ولز انگلیس بر سر آن توافق شده بود.

ناو جنگی بزرگ 'اچ ام اس' نیروی دریایی انگلیس نیز در رزمایش دریایی بزرگ ناتو در دریای بالتیک شرکت دارد.

این نیرو سرگرم آزمایش کردن جابجایی خود و زمینه های بالقوه همکاری در جنوب غربی لهستان است.

این مانور در حالی صورت می گیرد که تنش میان روسیه و آمریکا و کشورهای عضو ناتو به دنبال بحران شرق اوکراین و الحاق شبه جزیره کریمه به خاک روسیه شدت گرفته است.

این کشورها، روسیه را متهم می کنند که سرباز و سلاح های سنگین در اختیار شورشیان هوادار این کشور در اوکراین قرار داده و این در حالی است که مسکو بارها این اتهام را رد کرده است.

ناتو به بهانه بحران اوکراین و الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه، حضور نظامی اش را در شرق اروپا افزایش داده است.

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد