گوناگون

درمان بیماری با گوگل

پارسینه: شرکت گوگل با همکاری ناسا دومین رایانه کوانتومی خصوصی ساخته شده در جهان را خریداری کردند.

این رایانه می‌تواند 3600 بار سریعتر از رایانه‌های معمولی کار کرده و این سازمان‌ها امیدوارند بتوانند از آن به منظور یافتن درمانهایی برای بیماریها، رفع مشکلات آب‌وهوایی و کمک به به رباتها در درگ بهتر کلام انسان استفاده کنند.

ناسا و گوگل امیدوارند بتوانند اسرار قدرت این رایانه را که توسط شرکت کانادایی D-Wave ساخته شده در آزمایش‌های جدید هوش مصنوعی کوانتومی در مرکز تحقیقات ایمز ناسا در کالیفرنیا رمزگشایی کنند.

عملیاتی که رایانه‌های عادی برای اجرای آنها چند سال وقت نیاز دارند، در رایانه‌های کوانتومی مانند D-Wave طی چند ثانیه پردازش می‌شد.

این شرکت اولین بار در مه 2011 از این رایانه رونمایی کرد. رایانه کوانتومی اول این شرکت توسط گروه دفاعی لاک‌هید مارتین در سال 2011 به عنوان بخشی از یک قرارداد چندساله در تلاش برای حل برخی از مشکلات محاسباتی چالش‌برانگیزتر آن خریداری شد.

اکنون ناسا و گوکل دومین رایانه کوانتومی آنرا خریداری کرده‌اند که با یک پردازشگر 128 کیوبیتی کار می‌کند.

رایانه‌های عادی دیجیتال بوده و از بیت برای ارسال اطلاعات و انجام کار استفاده می‌کنند. برای مقایسه، رایانه‌های شخصی از پردازشگرهای 32 بیت یا 64 بیت برخوردارند.

بیت در رایانه‌های امروزی تنها در یک حال فعال یا غیر فعال بوده و بصورت صفر یا یک عمل می‌کنند. این بدین معنی است که یک بیت در هر زمان یا خاموش یا روشن است و تنها می‌توانند محاسبات را بصورت تک به تک انجام دهند.

این در حالیست که کیوبیتها از عملکرد متفاوتی برخوردار بوده و می‌توانند در حال خاموش، روشن یا ترکیبی مابین آنها باشند.

در نتیجه کیوبیتها می‌توانند در یک زمان در چند جا بوده و کارها را سریعتر و موثرتر انجام دهند.

عملکرد D-Wave شبیه مغز انسان بوده اما خطاهای آنها را ندارد.

در نتیجه ناسا و گوگل می‌خواهند این رایانه را برای انجام کارهای پیچیده‌ای که رایانه‌های عادی از حل آن عاجزند، به کار بیندازند. این کارها شامل تولید درمان برای بیماریها، مقابله با تغییرات ایجاد شده توسط تغییرات آب‌وهوایی در زمین، ایجاد فناوری بهتر فرمانهای صوتی برای روباتها و غیره می‌شوند.

سال گذشته تیمی از دانشمندان دانشگاه آکسفورد توانستند از D-Wave یک برای حل بزرگترین مساله تاشدگی پروتئین بهره ببرند.

تاشدگی پروتئین یک سیستم پیچیده موجود در تمام موجودات زنده شامل اسیدهای آمینه است.

شرکت گوگل به ویژه می‌تواند از این فناوری برای ارتقای زمان‌های واکنش و سرعت‌های پردازش خودروهای خودکار خود یا ساخت فناوری عینگ گوگل که به حرکت و کنترلهای صوتی واکنش نشان می‌دهد، استفاده کند.

این دو سازمان برای رمزگشایی قدرت این رایانه کوانتومی و آزمایش پتانسیل آن آزمایشگاه هوش مصنوعی کوانتومی را در مرکز ایمز ناسا راه‌اندازی کرده‌اند.

D-Wave بر روی رایانه کوانتومی وزوویو نصب است که با پردازشگر 512 کیوبیتی کار خواهد کرد.

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد