گوناگون

علامتی عجیب که نشان می‌دهد مستعد زوال عقل هستید!

علامتی عجیب که نشان می‌دهد مستعد زوال عقل هستید!

محققان می‌گویند، عدم تشخیص صدای افراد در یک محیط پر سر و صدا یک نشانه احتمالی از خطر ابتلا به زوال عقل است.

به گزارش ایسکانیوز؛ شنیدن مهارتی است که اکثر ما آن را بدیهی می‌دانیم، اما تحقیقات نشان می‌دهد که بزرگسالان باید به بروز تغییرات در شنوایی خود توجه کنند، زیرا مشکلات شنوایی می‌تواند با ابتلا به بیماری زوال عقل در سنین بالاتر مرتبط باشد.

به نقل از اس‌ای، محققان می‌گویند در یک مطالعه که روی بیش از ۸۰ هزار بزرگسال بالای ۶۰ سال انجام پذیرفته، کسانی که در محیط‌های پر سر و صدا در شنیدن گفتار دیگران مشکل داشتند، بیشتر در معرض خطر زوال عقل هستند.

زوال عقل اصطلاحی جامع برای تعریف شرایطی است که با از دست دادن حافظه و مشکل در گفتار و سایر مهارت‌های تفکر مشخص می‌شود.

اما یک نکته مثبت نیز وجود دارد. این مطالعه به شواهدی اضافه کرد که نشان می‌دهند مشکلات شنوایی ممکن است فقط یکی از علائم زوال عقل نباشد، بلکه در واقع یک عامل خطرزای زوال عقل باشد که احتمالاً می‌تواند به افراد، خانواده‌های آنها یا پزشکان را از شروع این بیماری قبل از شروع هرگونه علائم دیگر هشدار دهد.

توماس لیتل‌جانز(Thomas Littlejohns) اپیدمیولوژیست و نویسنده این مطالعه از دانشگاه آکسفورد گفت: علاقه خاصی به اختلال شنوایی وجود داشته است و اینکه آیا این نشانه می‌تواند خطر زوال عقل را افزایش دهد؟ نتایج مقدماتی نشان می‌دهد که اختلال شنوایی می‌تواند یک هدف امیدوارکننده برای پیشگیری از زوال عقل باشد.

در سال ۲۰۱۷، کاهش شنوایی همراه با سیگار کشیدن و عدم تحرک بدنی به عنوان یکی از ۹ عامل خطر اصلی و قابل اصلاح زوال عقل در فهرست عوامل خطرناک ابتلا به زوال عقل قرار گرفت. آن گزارش در سال ۲۰۲۰ به‌روزرسانی شد تا سه عامل خطر دیگر را نیز شامل شود که مجموع آن را به ۱۲ عامل رساند.

حالا در سال ۲۰۲۴ در سومین به‌روزرسانی، دو عامل دیگر نیز اضافه شده است که اکنون مجموعاً ۱۴ عامل خطر قابل تغییر را شامل می‌شود.

کلمه کلیدی در اینجا، «قابل تغییر» است. این عوامل خطر عناصری از سبک زندگی و سلامت عمومی ما هستند که می‌توان آنها را بهبود بخشید و این کار می‌تواند سلامت کلی ما را تقویت کند و احتمال ابتلا به بیماری را کاهش دهد.

در این گزارش‌ها تخمین زده شده است که از بین آن عوامل خطر ابتلا به زوال عقل، کم‌شنوایی می‌تواند مهم‌ترین باشد، به طوری که افرادی که کم‌شنوایی درمان نشده در میانسالی دارند تا پنج برابر بیشتر احتمال دارد به زوال عقل مبتلا شوند.

محققان دانشگاه آکسفورد برای بررسی این موضوع از زیست‌بانک بریتانیا(Biobank UK) استفاده کردند که یک پایگاه داده تحقیقاتی برای بررسی ارتباط بین ژنتیک، عوامل محیطی و نتایج سلامت در بخش بزرگی از جمعیت بریتانیا است.

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد