گوناگون

پیام اسرائیل قبل از حمله به ایران چه بود؟

 پیام اسرائیل قبل از حمله به ایران چه بود؟

سه منبع آگاه به آکسیوس گفتند که اسرائیل روز جمعه پیش از حملات هوایی تلافی‌جویانه خود به جمهوری اسلامی ایران پیامی فرستاده و هشدار داده که پاسخی به این حمله ندهند.

به گزارش پارسینه؛ سه منبع آگاه در گفت‌وگو با آکسیوس ادعا کردند که اسرائیل روز جمعه پیش از حملات هوایی تلافی‌جویانه خود به جمهوری اسلامی ایران پیامی فرستاده و هشدار داده که پاسخی به این حمله ندهند.

این منابع گفتند که پیام اسرائیل تلاشی برای محدود کردن تبادل مداوم حملات بین اسرائیل و ایران و جلوگیری از تشدید تنش بود. مقامات آمریکایی و اسرائیلی ادعا کرده‌اند که سه موج حملات هوایی صبح شنبه به وقت محلی انجام شد. ادعا شده موج اول بر سامانه پدافند هوایی جمهوری اسلامی ایران و موج دوم و سوم بر پایگاه‌های موشکی و پهپادی و سایت‌های تولید تسلیحات متمرکز بود.

جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده که حمله اسرائیل را خنثی کرده و تنها «خسارات محدود» به اهداف نظامی در سراسر کشور وارد شده است.

مقامات اسرائیلی گفتند که این حمله در تلافی حمله موشکی بالستیک گسترده ایران در اول اکتبر بوده است. این منابع گفتند که پیام اسرائیل از طریق چندین شخص ثالث به ایرانی‌ها منتقل شده است.

یک منبع در گفت‌وگو با آکسیوس ادعا کرده: «اسرائیلی‌ها از قبل برای ایرانی‌ها روشن کرده‌اند که به طور کلی به چه چیزی حمله خواهند کرد و به چه چیزی حمله نمی‌کنند.»

دو منبع دیگر ادعا کرد که اسرائیل به ایرانی‌ها گفته که به این حمله واکنش نشان ندهند و تاکید کرد که اگر جمهوری اسلامی ایران تلافی کند، اسرائیل حمله مهم‌تری دیگری انجام خواهد داد، به‌ویژه اگر غیرنظامیان اسرائیلی کشته یا زخمی شوند.

دفتر نخست وزیر اسرائیل به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداد.

جمهوری اسلامی ایران گفته است که خواهان یک جنگ تمام عیار با اسرائیل نیست، اما اگر مورد حمله قرار گیرد، تلافی خواهد کرد.

روز شنبه، دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل در یک نشست خبری با خبرنگاران ادعا کرد که اگر ایران در پاسخ به حملات اسرائیل تنش را تشدید کند، اسرائیل مجبور به تلافی خواهد شد.

یک مقام آمریکایی گفت که ایالات متحده در عملیات اسرائیل شرکت نکرده است، اما اگر جمهوری اسلامی ایران تلافی کند، ایالات متحده آماده است تا از اسرائیل در برابر چنین حمله‌ای دفاع کند.

این مقام افزود:« این باید پایان تبادل نظامی مستقیم بین اسرائیل و ایران باشد. اگر ایران دوباره به اسرائیل حمله کند عواقبی در پی خواهد داشت. ما این موضوع را مستقیم و غیرمستقیم به جمهوری اسلامی اعلام کردیم.»

یکی از منابع ادعا کرده یکی از کانال‌های انتقال پیام به جمهوری اسلامی ایران قبل از حمله اسرائیل، کاسپار ولدکمپ، وزیر امور خارجه هلند بود.

ولدکمپ ساعاتی قبل از حمله اسرائیل در ایکس نوشت: «من با وزیر امور خارجه ایران درباره جنگ و تشدید تنش‌ها در منطقه صحبت کردم. در مورد مسئله دوم، خواستار خویشتنداری شدم. همه طرف‌ها باید برای جلوگیری از تشدید بیشتر تنش تلاش کنند.»

مقامات آمریکایی گفتند که انتظار دارند ایران در روزهای آینده به حمله اسرائیل پاسخ دهد، اما به شیوه‌ای محدود که اسرائیل را قادر می‌سازد چرخه تلافی جویانه را متوقف کند.

شان ساوت، سخنگوی شورای امنیت ملی گفت: «هدف ما تسریع دیپلماسی و تنش‌زدایی در منطقه خاورمیانه است. ما از جمهوری اسلامی ایران می‌خواهیم حملات خود به اسرائیل را متوقف کند تا این چرخه جنگ بدون تشدید بیشتر تنش به پایان برسد.»

منبع: اکوایران

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد