گوناگون

اعمال سلیقه های شخصی، بدترین ایراد احمدی نژاد در بودجه نویسی است

پارسینه: یک کارشناس مسایل اقتصادی معتقد است که در دولت آقای احمدی نژاد بودجه سنتی گسترده بیشتی پیدا کرد همچنین شاهد اعمال سلیقه های شخصی در بودجه نویسی بودیم.

حرا : یک کارشناس مسایل اقتصادی معتقد است که در دولت آقای احمدی نژاد بودجه سنتی گسترده بیشتی پیدا کرد همچنین شاهد اعمال سلیقه های شخصی در بودجه نویسی بودیم.

عباسعلی نورا نماینده اصولگرای مجلس هشتم و کارشناس مسایل سیاسی- اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار حرا با اشاره به مشکلات بودجه نویسی در کشور، گفت: عمده مشکلات بودجه نویسی در کشورما چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب بودجه نویسی سنتی بوده است. بودجه نویسی سنتی مبتنی بر این اصل است که هر دستگاهی یک سالی یک بودجه ای را داشته باشد و اگر فعالیت این سازمان 20 درصد بیشتر شد بنابراین 10 الی 20 درصد بودجه اش افزایش پیدا کند.

وی با انتقاد از بودجه نویسی سنتی در کشور، ادامه داد: بعد از انقلاب این نوع بودجه نویسی گستره بیشتری پیدا کرد و در دولت آقای احمدی نژاد این امر به اوج خود رسید و از همه بدتر اعمال سلیقه های شخصی در بودجه نویسی بود. در دولت آقای احمدی نژاد با بودجه به صورت سلیقه ای برخورد شد و به قوانین بی توجهی شد. نکته سوم انضباط بودجه است. متاسفانه بی انضباط بودجه ای در دولت آقای احمدی نژاد کاملا مشهود است و این مسئله برای کشور در بخش های مختلف مشکل ایجاد کرده است.

کارشناس مسایل اقتصادی تصریح کرد: نکته چهارم نبود استراتژی برای توسعه و پیشرفت است. ما یک استراتژی برای بودجه نویسی در راستای پیشرفت الگوی اسلامی در کشور نداریم. در حالیکه باید استراتژی بودجه نویسی از قبل مشخص شود و برای هدف برنامه ریزی شود و اعتبارات را در آن راستا برنامه ریزی کنیم.

به گزارش حرا ، نورا با انتقاد از عملکرد سلیقه ای دولت احمدی نژاد در بودجه نویسی، تاکید کرد: متاسفانه همانطور که گفتم با بودجه سلیقه ای رفتار کردیم و بیشتر در جهت توسعه عمرانی قدم برداشتیم تا پیشرفت؛ در حالیکه توسعه عمرانی پیشرفت نیست. همیشه تلاش ما بر این بوده که جاده بسازیم که البته اینها بد نیست اما موضوع این است که ما شاهد استراتژی برای پیشرفت نبودیم.

وی با بیان اینکه بی توجهی به سیاست های کلان یکی دیگر از ایرداهای بودجه نویسی محسوب می شود، خاطرنشان کرد: ما در سیاست های کلان تصمیم می گیریم که برای مثال وابستگی کشور به نفت را کاهش دهیم اما برعکس پیش می رویم و یا در سیاست های کلان تصمیم می گیریم که اعتبار بودجه از محل سایر درآمدها غیر از نفت بیاید اما عمل نمی شود.سیاست های کلان تعیین می کند که صندوق توسعه ملی را به صورت ارزی اداره کنیم اما به صورت ریالی اداره می شود. باید صندوق ذخیره ارزی در جای خود خرج شود اما این اتفاق هم نیفتاده است. به طور کل انحراف از سیاست های کلان در کشور ما به یک معضل تبدیل شده و زمانیکه سیاست های کلان در کشوری درست اجرا نشود نمی توان امیدوار بود که کشور به اهدافی که از پیش تعیین کرده دست پیدا کند.

این نماینده اصولگرای مجلس هشتم، یاد آور شد: اگر بخواهیم به عملکرد اقتصادی دولت نمره بدهم نمره بدی می دهم. نمره مردودی بهترین نمره ای است که می توان به عملکرد اقتصادی دولت داد.

نورا با انتقاد از افزایش نقدینگی در دولت احمدی نژاد، اظهارداشت: تصور بنده بر این است که یک دلیل این نمره مردودی بی توجهی به افزایش نقدینگی در کشور است و امروز هم شاهد تورم لجام گسیخته ای در کشور هستیم. متاسفانه ما سعی می کنیم عدم کارایی خود را به گردن تحریم بی اندازیم اما تحریم چه ارتباطی به افزایش نقدینگی دارد.

وی افزود: افزایش نقدینگی از 60 هزار میلیارد تومان در دولت آقای احمدی نژاد به 500 هزار میلیارد تومان رسیده غافل از اینکه حجم کالا و تولید به این اندازه افزایش پیدا نکرده و یک نا متوازنی در این خصوص اتفاق افتاده است اما بجای حل مشکل دولت سعی می کند که این مشکل را پنهان و آن را به گردن تحریم ها بی اندازد در حالیکه افزایش نقدینگی هیچ ارتباطی به تحریم نداد.

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد