گوناگون

انتقاد به فتوای آيت‌الله بيات‌زنجانی

پارسینه: معاون پژوهشی دانشگاه باقرالعلوم(ع) با بیان اینکه، فتوای اخیر آیت الله بیات زنجانی، خرق اجماع کل علمای عالم اسلام است، گفت: این قول با اجماع مرتب علما در طول تاریخ و اجماع مرتب علما در عصر حاضر مخالفت دارد، لذا این قول هیچ سندیتی ندارد.

آیت‌الله بیات‌زنجانی، چندی پیش در فتوایی تازه، آب نوشیدن را در شرایطی خاص برای روزه داران جایز دانستند. در سایت وی آمده است: «با استناد به موثقه عمار و روايت مفضل ابن عمر از امام صادق(ع) كه در باب ١٦ وسائل الشيعه از ابواب "من يصح منه الصوم" آمده است، كساني كه روزه مي گيرند ولي تاب و تحمل تشنگي را ندارند، فقط به اندازه‌اي كه جلوي تشنگي‌شان را بگيرد مي توانند آب بنوشند و در اين حالت روزه‌شان باطل نبوده و قضا هم ندارند.»

در این سایت اشاره شده که: «نظر فقهی معظم له در رسالۀ عملیه به این شکل نبوده و این نظر فقهی جدید ایشان است.» البته آیت الله بیات زنجانی در پاسخ به یک استفتا درباره اینکه «آیا فردی که در چنین شرایطی قرار گرفته، می تواند احتیاطاً و از روی استحباب روزۀ خود را قضا کند؟» پاسخ داده اند: «احتیاط همیشه امری پسندیده است و در فرض سؤال نیز احتیاط مستحب آن است که فرد روزه خود را در وقت مقتضی، قضا کند.»

حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدمهدی گرجیان، عضو هیئت علمی گروه فلسفه و کلام و معاون پژوهشی و فناوری اطلاعات دانشگاه باقرالعلوم(ع) در مورد این نظر گفت: این فتوا، خرق اجماع کل علمای عالم اسلام است. اگر قولی در میان اقوال مطرح شود که در طول تاریخ هیچ قولی با او همراهی نکند؛ مثل همین حالتی که اکنون به وجود آمد. به آن خرق اجماع مرتب می‌گویند، چون نه علمای شیعه و نه علمای سنی تاکنون چنین اظهار نظری نداشتند.

وی افزود: ممکن است کسی بخواهد حرف جدیدی بزند تا دیگران بگویند او نوپرداز است و معروف شوم، به تعبیر آیت‌الله فاضل لنکرانی قول مخالف بگو تا معروف شوی، اگر این گونه باشد بحث مبنای دینی ندارد اما اگر بخواهد مبنای دینی داشته باشد این قول با اجماع مرتب علما در طول تاریخ و اجماع مرتب علما در عصر حاضر مخالفت دارد، لذا این قول هیچ سندیتی ندارد و اگر سندیتی داشت در طول تاریخ یکی از علمای شیعه و سنی به چنین قولی قائل می شد.

وی در پاسخ به این سؤال که ایشان در مقدمه این فتوا استناد می کند به حدیثی و بعد نتیجه می گیرد، نظر شما در این ارتباط چیست؟، گفت: بسیاری از فتواهای ناصحیح هم مستند به حدیث است اما چه حدیثی؟ اولا باید سند حدیث را نگاه کرد. دوم باید دلالت را نگاه کرد یعنی حدیث سندا و دلالتا باید مورد تأیید باشد.

گرجیان در ادامه سخنانش اظهار داشت: حدیثی که ایشان مطرح می کند در رابطه با "ذی العُطاش" است. ذی العُطاش به افرادی می گویند که بیماری تشنگی شدید دارند اگر این افراد چند دقیقه ای آب نخورند می میرند. یعنی اگر هر روز بیست لیتر هم آب بخورد باز احساس تشنگی می کند. ذی العطاش مورد مستثنی است؛ فردی است که بیمار است و همیشه باید آب بنوشد و اگر چند دقیقه ای آب نخورد می میرد. البته ذی العطاش فردی است که هیچ گاه امید سلامتی و خوب شدن ندارد تا در آن زمان روزه بگیرد. نمی توان این حالت را با حالت بیان شده توسط آقای زنجانی مقایسه کرد این همان قیاس ابوحنیفه است که امام صادق(ع) در پاسخ او فرمود این قیاس ابلیس است.
منبع: خبرگزاری مهر

ارسال نظر

  • ناشناس

    مزيد اطلاع حضرت حجت الاسلام و المسلمين دكتر! كه معتقدند "این فتوا، خرق اجماع کل علمای عالم اسلام است" و « نه علمای شیعه و نه علمای سنی تاکنون چنین اظهار نظری نداشتند»!!
    رساله توضيح المسائل حضرت آيت الله العظمي سبحاني (دامت توفيقاته): (مسأله 1256) اگر روزه دار به قدرى تشنه شود كه براى او تحمل تشنگى موجب عُسر و حَرَج است، مى تواند به اندازه اى كه رفع مشقّت كند، آب بياشامد و روزه او باطل نمى شود.
    لينك مطلب در سايت معظم له: http://tohid.ir/fa/persian/book?bookID=159&page=11#2

  • عماد

    ای بابا دست بردارید و وقتتون را صرف نکنید باباجون روزه را بگیرید اگه هم نتونستید نگیرید بعدا قضا بگیرید به مسائل اصلی تر فکر کنید که :
    اختلاس , مشایی ، تامین اجتماعی ، تورم ، بیکاری ، تخلفات دولت ، گرانی سوخت و حامل های انرژی ، مافیا ، مملکت که از پایین تا بالای لایه های مدیریتی اش دست ارگان خاصی افتاده و روز به روز آمار اختلاس ها بیشتر می شه و هیچکس هم جرئت نداره بیان کنه. آقایان عظام بیاین جلو مثل امام (ره) اظهار نظر کنید.

  • لامکان

    سلام بر پارسه که با عدم طرفداری از مخالف و موافق نظرها رو درج میکنه .
    هدف پیامبران و قرآن بشارت و ترساندن مردم ازاعمالشان برای پیشامد ها و پیامدهای کارشان بود.نه اینکه مردم را با گول زدن مومن کنند.بقول مولانا:شدنی میشود و آمدنی می اید رفتنی میرود قصه به جا می مامند .بلا یا پاداش وقتی آمد دیگه جای بحث و فتوا نیست می اید. این فتوا یک نوع مردم فریبی دینی است تا حکم خدا.

  • ناشناس

    خب اگر برای بیمار ذوالعطش می باشد چرا با ید روایت بیاوریم. نیازی نبوده که از امام سوال بپرسند جون بیماری که نتواند روزه بگیرد نیاید روزه گیرد و به مقدار لازم آب بخورد. ابن که دیگه در همه رساله ها نوشته شده. بنظر من این روایت در خصوص بیمار ذوالعطش نیست

  • ناشناس

    اقای عماد حرف زده انچه او گفته ربطی به روزه نداره قربان کمی دقت کن

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار